Samochody używane importowane z zagranicy to wciąż ważne źródło zasilania polskiego rynku wtórnego. Jakie marki i modele były najchętniej sprowadzane do naszego kraju w 2024 roku? W tych kwestiach Polacy wiernie trzymają się wypracowanej przez lata tradycji.
Wiele wskazuje, iż wywołane przez pandemię i związane z nią ograniczenia rozchwianie rynku wtórnego mamy za sobą.
Samar poinformował, iż tylko w samym grudniu 2024 roku zarejestrowaliśmy 71 537 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (DMC do 3,5 t), co oznacza wzrost o 16,5% względem grudnia 2023 roku. Samar odnotował też osiemnasty z kolei miesiąc wzrostu. Skumulowany import aut osobowych i lekkich dostawczych w 2024 roku osiągnął poziom 967 579 sztuk, co oznacza wzrost aż o 20,1% względem 2023 roku.
https://magazynauto.pl/porady/trendy-na-rynku-aut-uzywanych-podsumowanie-2024-r-i-kilku-poprzednich-prognozy-na-2025-opinie-ekspertow,aid,4886Kluczowym źródłem używanych pojazdów dla polskiego rynku wtórnego pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Na tamtejszym rynku królują pojazdy rodzimych producentów, więc za zaskoczenie trudno uznać, iż najliczniej sprowadzaliśmy samochody niemieckich marek. Wiele z nich to produkty z półki premium – ich zakup na rynku wtórnym to dla części osób spełnienie motoryzacyjnych marzeń.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-kompakty-premium-wciaz-atrakcyjne-a-juz-sporo-tansze-14-modeli-polecane-wersje-typowe-usterki-zalety-wady-ceny,aid,4310Liczba sprowadzonych aut
Z danych Samaru wynika, iż w 2024 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, największą liczbę sprowadzonych aut używanych rejestrowaliśmy w okresie innym niż zimowy.
Samochody używane z importu: top 15 marek
Najchętniej sprowadzamy auta niemieckich producentów. Warto zwrócić uwagę na wysokie tempo importu samochodów marek premium, które po latach stają się drogie w utrzymaniu.
Volkswagen | 86 921 |
Ford | 82 374 |
Opel | 79 363 |
Audi | 71 643 |
BMW | 56 663 |
Mercedes | 42 607 |
Peugeot | 40 569 |
Renault | 40 494 |
Hyundai | 38 707 |
Toyota | 33 999 |
Volvo | 32 390 |
Citroen | 29 544 |
Kia | 29 285 |
Skoda | 27 638 |
Nissan | 24 625 |
Samochody używane z importu: top 15 modeli
Audi A4 straciło pierwszą pozycję. Astra i Golf awansowały. W przypadku Opla cenione są niskie koszty utrzymania i dostępność silników dobrze pracujących na LPG.
Opel Astra | 24 293 |
Volkswagen Golf | 23 553 |
Audi A4 | 21 292 |
BMW serii 3 | 17 956 |
Ford Focus | 16 501 |
Audi A3 | 14 588 |
VW Passat | 13 840 |
Nissan Qashqai | 13 314 |
Ford Fiesta | 12 767 |
Opel Corsa | 12 594 |
Ford Kuga | 11 852 |
Audi A6 | 11 493 |
BMW serii 5 | 11 342 |
Kia Sportage | 10 613 |
Ford Mondeo | 10 269 |
Samochody sprowadzane do Polski – udział rodzajów napędu
Zapowiedzi dotyczące wdrożenia stref czystego transportu w wielu miastach Polski, obawy o wysoki koszt napraw leciwych diesli, wysokie ceny oleju napędowego i rosnąca wydajność silników benzynowych robią swoje.
https://magazynauto.pl/porady/rozbiegany-diesel-pomimo-smiesznej-nazwy-to-zwykle-wyrok-dla-silnika-co-to-takiego-jakie-sa-objawy-jak-zapobiegac-awarii,aid,4333Samar notuje systematyczne spadki zainteresowania używanymi autami z jednostkami wysokoprężnymi. Mimo iż ich ceny na Zachodzie topnieją, raczej nie należy spodziewać się istotnego odwrócenia trendu.
58,4 | +1,9 |
40,8 | -2,1 |
0,6 | +0,1 |
0,1 | +0,1 |
Rodzaj paliwa a średni wiek sprowadzanych aut
Typ silnika przekłada się na wiek importowanych aut. Elektryki są rynkową nowością, więc choćby używane nie mają zaawansowanego wieku. Samar podaje, iż najwyższy średni wiek mają używane auta z silnikami benzynowymi. Statystycznie sprowadzane używane auto ma 12,52 roku. Zaczyna się więc zbliżać do 2012 r. Nie są to zatem archaiczne konstrukcje.
13,02 roku |
11,91 roku |
5,2 roku |
12,52 roku |