Jakie auta używane sprowadzaliśmy do Polski w 2024 roku?

1 dzień temu

Samochody używane importowane z zagranicy to wciąż ważne źródło zasilania polskiego rynku wtórnego. Jakie marki i modele były najchętniej sprowadzane do naszego kraju w 2024 roku? W tych kwestiach Polacy wiernie trzymają się wypracowanej przez lata tradycji.

Wiele wskazuje, iż wywołane przez pandemię i związane z nią ograniczenia rozchwianie rynku wtórnego mamy za sobą.

Samar poinformował, iż tylko w samym grudniu 2024 roku zarejestrowaliśmy 71 537 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (DMC do 3,5 t), co oznacza wzrost o 16,5% względem grudnia 2023 roku. Samar odnotował też osiemnasty z kolei miesiąc wzrostu. Skumulowany import aut osobowych i lekkich dostawczych w 2024 roku osiągnął poziom 967 579 sztuk, co oznacza wzrost aż o 20,1% względem 2023 roku.

https://magazynauto.pl/porady/trendy-na-rynku-aut-uzywanych-podsumowanie-2024-r-i-kilku-poprzednich-prognozy-na-2025-opinie-ekspertow,aid,4886

Kluczowym źródłem używanych pojazdów dla polskiego rynku wtórnego pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Na tamtejszym rynku królują pojazdy rodzimych producentów, więc za zaskoczenie trudno uznać, iż najliczniej sprowadzaliśmy samochody niemieckich marek. Wiele z nich to produkty z półki premium – ich zakup na rynku wtórnym to dla części osób spełnienie motoryzacyjnych marzeń.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-kompakty-premium-wciaz-atrakcyjne-a-juz-sporo-tansze-14-modeli-polecane-wersje-typowe-usterki-zalety-wady-ceny,aid,4310

Liczba sprowadzonych aut

Z danych Samaru wynika, iż w 2024 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, największą liczbę sprowadzonych aut używanych rejestrowaliśmy w okresie innym niż zimowy.

źródło: Samar

Samochody używane z importu: top 15 marek

Najchętniej sprowadzamy auta niemieckich producentów. Warto zwrócić uwagę na wysokie tempo importu samochodów marek premium, które po latach stają się drogie w utrzymaniu.

Auta używane importowane do Polski: najpopularniejsze modele Pozycja Marka Import w 2024 r. (szt.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.
Volkswagen 86 921
Ford 82 374
Opel 79 363
Audi 71 643
BMW 56 663
Mercedes 42 607
Peugeot 40 569
Renault 40 494
Hyundai 38 707
Toyota 33 999
Volvo 32 390
Citroen 29 544
Kia 29 285
Skoda 27 638
Nissan 24 625

Samochody używane z importu: top 15 modeli

Audi A4 straciło pierwszą pozycję. Astra i Golf awansowały. W przypadku Opla cenione są niskie koszty utrzymania i dostępność silników dobrze pracujących na LPG.

Auta używane importowane do Polski: najpopularniejsze modele Pozycja Marka i model Import w 2024 r. (szt.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.
Opel Astra 24 293
Volkswagen Golf 23 553
Audi A4 21 292
BMW serii 3 17 956
Ford Focus 16 501
Audi A3 14 588
VW Passat 13 840
Nissan Qashqai 13 314
Ford Fiesta 12 767
Opel Corsa 12 594
Ford Kuga 11 852
Audi A6 11 493
BMW serii 5 11 342
Kia Sportage 10 613
Ford Mondeo 10 269

Samochody sprowadzane do Polski – udział rodzajów napędu

Zapowiedzi dotyczące wdrożenia stref czystego transportu w wielu miastach Polski, obawy o wysoki koszt napraw leciwych diesli, wysokie ceny oleju napędowego i rosnąca wydajność silników benzynowych robią swoje.

https://magazynauto.pl/porady/rozbiegany-diesel-pomimo-smiesznej-nazwy-to-zwykle-wyrok-dla-silnika-co-to-takiego-jakie-sa-objawy-jak-zapobiegac-awarii,aid,4333

Samar notuje systematyczne spadki zainteresowania używanymi autami z jednostkami wysokoprężnymi. Mimo iż ich ceny na Zachodzie topnieją, raczej nie należy spodziewać się istotnego odwrócenia trendu.

Auta używane importowane do Polski – udział rodzajów napędu Rodzaj napędu Udział w rynku (proc.) 2024 vs 2023 (p.p.) Benzynowy Diesel Elektryczny Pozostałe
58,4 +1,9
40,8 -2,1
0,6 +0,1
0,1 +0,1

Rodzaj paliwa a średni wiek sprowadzanych aut

Typ silnika przekłada się na wiek importowanych aut. Elektryki są rynkową nowością, więc choćby używane nie mają zaawansowanego wieku. Samar podaje, iż najwyższy średni wiek mają używane auta z silnikami benzynowymi. Statystycznie sprowadzane używane auto ma 12,52 roku. Zaczyna się więc zbliżać do 2012 r. Nie są to zatem archaiczne konstrukcje.

Rodzaj napędu a wiek importowanych aut używanych Rodzaj napędu Średni wiek Benzynowy Diesel Elektryczny Średnia rynkowa
13,02 roku
11,91 roku
5,2 roku
12,52 roku
Idź do oryginalnego materiału