Volkswagen Golf to jeden z ulubionych samochodów Polaków. Od ośmiu generacji ten kompaktowy model zyskuje sympatię i popularność nad Wisłą. Na szczycie gamy modelowej Golfa znajduje się model z literką “R”. To wersja o mocy 320 koni mechanicznych, czyli szybsza i mocniejsza niż kultowe GTI. W gdańskim salonie VW Plichta Gdańsk – Szadółki zaparkowały dwa egzemplarze tego hot-hatch’a.
Golf jest najpopularniejszym Volkswagenem w historii. Występuje i występował w bardzo wielu wersjach zarówno nadwoziowych (3 drzwiowy, 5 drzwiowy, kombi, kabriolet), ale również z niezliczoną ilością pakietów wyposażeniowych, stylistycznych oraz z wieloma silnikami. Prezentowany na naszych zdjęciach Golf to ósma generacja, ale piąta edycja topowej wersji “R” (pierwsze trzy generacje nie występowały w takiej odmianie).
Golf R napędza 320-konny silnik benzynowy 2.0 TSI. Na przyspieszenie od 0 do do 100 km/h samochód potrzebuje 4,7 sekundy, a standardowo prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
“eRka” seryjnie jest wyposażona w opracowany wyłącznie na potrzeby tego modelu układ napędu na cztery koła – 4MOTION z R-Performance Torque Vectoring – ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego między koła tylnej osi. Po raz pierwszy – za pośrednictwem systemu Vehicle Dynamics Manager (VDM) – napęd na cztery koła jest również połączony w sieć z innymi układami, jak elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) i amortyzatory o regulowanej charakterystyce tłumienia (DCC).
Finałowy tuning układu jezdnego Golfa R miał miejsce na legendarnej Północnej Pętli Nürburgringu. Efekt jest taki, iż obecny Golf R – seryjnie wyposażony w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową – jest o 17 sekund szybszy na 21-kilometrowej Północnej Pętli Nürburgringu niż jego poprzednik.
Chętni do zakupu Golfa R muszą wysupłać z portfela około 261 000 zł.