Analizę sprzedaży samochodów w Polsce przygotował i opracował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dane z listopada 2024 roku są dość zaskakujące. Tylko w poprzednim miesiącu Polacy zarejestrowali niemal 50 tys. nowych samochodów. To wzrost o 17,9 proc. w porównaniu z listopadem zeszłego roku.
"W listopadzie bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t. To już dziewiętnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r. Listopad był rekordowy w historii pod względem liczby zarejestrowanych aut (wcześniej najlepszy był listopad w 1999 roku – 47 812 szt. według danych sprzedażowych)" – zauważa IBRM Samar.
Dlaczego aż tak bardzo wzrosła sprzedaż? Jeden z powodów jest stały: wyprzedaże starszych roczników na koniec roku. Kolejny jest za to związany najpewniej z obawą o wzrost cen spalinówek z powodu nowych regulacji (CAFE - Clean Air for Europe) emisji CO2. Mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.
"Producenci, którzy nie będą spełniać narzuconych przez UE limitów, będą zobowiązani do płacenia kary w wysokości 95 euro za każdy dodatkowy gram CO2" – pisze Bezprawnik.pl. Nowe wytyczne przełożą się oczywiście na wyższe ceny nowych samochodów (z wyjątkiem hybryd i elektryków). Dlatego Polacy woleli wyprzedzić zmiany.
TOP 10 najchętniej kupowanych samochodów w Polsce
Czas na najciekawsze wnioski z bazy CEPiK: ranking najchętniej kupowanych samochodów osobowych w Polsce. Dotyczy on tylko pojazdów z salonów, a nie tych kupowanych z drugiej ręki.
Najczęściej w listopadzie nowe auta wyjeżdżały z placówek Toyoty (prawie 10 tys. sztuk). Ta marka jest bezapelacyjnym liderem, Toyota Corolla ulubionym samochodem Polaków, a przede wszystkim... przedsiębiorców, bo ogólnie 66 proc. klientów dealerów to właśnie firmy.
TOP 10 marek samochodów – listopad 2024
TOP 10 modeli samochodów – listopad 2024
Co jeszcze interesującego dowiemy się z tych danych? Na przykład tego, iż samochody elektryczne stanowią 2,5 proc. wszystkich nowych kupowanych pojazdów, a auta z Chin: 3,3 proc. Wzrosła też liczba sprzedanych dostawczaków (o 6,3 proc.), z kolei marki premium miały najmniejszy udział w rynku (20,7 proc.). Pełną analizę znajdziemy pod tym linkiem.