To już oficjalne – elektryczny SUV BMW Neue Klasse będzie się nazywał iX3. Debiut – we wrześniu bieżącego roku

6 godzin temu

Seria Neue Klasse ma być przełomowa dla BMW z wielu względów – napędu, efektywności energetycznej, elektroniki użytkowej czy dynamiki jazdy. Pierwszy model, czyli SUV, już oficjalnie znany jako iX3, zostanie zaprezentowany publicznie na targach IAA w Monachium we wrześniu tego roku. BMW zapowiedziało także kolejne, nie tylko elektryczne, nowości w gamie. Ich liczba jest imponująca.

Powstanie samochodów z całkiem nowej linii Neue Klasse zapowiedziano już w 2021 r., podczas dorocznej konferencji podsumowującej wyniki firmy BMW. Podczas tegorocznej szef bawarskiego koncernu Oliver Zipse (na głównym zdjęciu stoi obok auta) poza typowymi dla tego rodzaju imprez danymi dotyczącymi kondycji finansowej firmy i jej poszczególnych marek czy informacji ważnych dla akcjonariuszy przekazał także nieco ważnych informacji o produktach BMW.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sensacja-ze-szwecji-nowe-volvo-es90-na-celownik-bierze-audi-i-bmw,aid,4995

Neue Klasse X, czyli BMW iX3

Już wcześniej snuto przypuszczenia, jak będą się nazywały modele z linii Neue Klasse. Teraz przynajmniej w jednym przypadku, czyli SUV-a klasy średniej, wątpliwości już nie ma, bo oficjalnie przekazano, iż będzie on nosił oznaczenie iX3, czyli takie, jak poprzednik.

Ale iX3, a w zasadzie cały projekt Neue Klasse ma być dla marki naprawdę przełomowy i szczególnie istotny (warto przy okazji zauważyć, iż "elektryki" koncernu BMW odnajdują się na rynku naprawdę dobrze – w 2024 r. kupiło je o 13% więcej nabywców niż w 2023 r. i stanowią one 17% całej, wynoszącej 2,45 mln szt. sprzedaży).

https://magazynauto.pl/testy/bmw-ix3-test,aid,550

To, na czym ma polegać owa wyjątkowość Neue Klasse, w uproszczeniu wyjaśnił właśnie Zipse podczas tegorocznej konferencji, używając choćby sformułowania, iż Neue Klasse to BMW, a BMW to Neue Klasse. Technologie opracowane dla tych aut znajdą bowiem zastosowanie we wszystkich nowych modelach marki, bez względu na rodzaj napędu. Co ważne, dotyczy to nie tylko rozwiązań technicznych, ale także designu.

Neue Klasse w szczegółach

Oo kilka faktów, na które warto zwrócić uwagę odnośnie Neue Klasse:

iX3 będzie pierwszym autem z BMW Poramic Vision – kokpitem z dodatkowym wyświetlaczem na całej szerokości przedniej szyby. Co ważne, to rozwiązanie trafi do wszystkich przyszłych modeli marki

– zastosowana w Neue Klasse szósta generacja napędu elektrycznego BMW będzie mieć o 20% większą gęstość energii w bateriach, które mają się ładować o 30% szybciej (w 10 minut uzupełnienie energii wystarczające na pokonanie 300 km), zapewniać zasięg większy niż dotychczasowe o przynajmniej 30%, a także być choćby o 40-50% tańsze niż stosowane obecnie. Po raz pierwszy w BMW zostanie wprowadzona 800-woltowa architektura.

całkiem nowa jest także architektura elektryczna (mniej skomplikowana, w której znajduje się o 600 m mniej kabli, a jej masa jest o 30% mniejsza) i elektroniczna. W tej drugiej znajdą zastosowane cztery "superkomputery", które będą odpowiadać za ważne aspekty auta, takie jak systemy multimedialne, zautomatyzowana jazda czy wreszcie dynamika jazdy, która ma w Neue Klasse stać na zupełnie nowym poziomie (oprogramowanie zawiadujące funkcjami odpowiadającymi właśnie za wspomnianą dynamikę zostało opracowane samodzielnie przez BMW i trafi także do wszystkich innych nowych modeli). Moc obliczeniowa tych komputerów jest ponad 20 razy większa niż stosowanych w obecnych autach. Pozwolą one także na dodawanie w przyszłości nowych funkcjonalności do aut czy np. rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/tak-brzmi-pierwsze-elektryczne-bmw-m3-lubicie-fejkowy-dzwiek-silnika-to-polubicie,aid,4922

Cała masa nowości

iX3 zostanie zaprezentowane we wrześniu br. na salonie IAA w Monachium, a jego produkcja seryjna rozpocznie się w końcowej części roku.

W 2026 r. przyjdzie czas na debiut sedana Neue Klasse (możliwe, iż otrzyma oznaczenie i3, co byłoby rozwiązaniem naturalnym, zważywszy na już oferowane większe i5 czy i7). Ale uwaga – jedną z ważniejszych informacji, które przekazał Zipse na konferencji, jest to, iż do 2027 r. BMW zamierza zaprezentować łącznie ponad 40 nowych i zmodernizowanych samochodów (można przyjąć, iż wchodzą w to m.in. wersje nadwoziowe i napędowe) – elektrycznych, hybrydowych plug-in, ale także z silnikami spalinowymi. Fani już mogą zacierać ręce, szczególnie, iż zapowiada się także rewolucja w designie i to taka, która powinna bardziej przypaść do gustu miłośnikom BMW niż ta, z którą mamy do czynienia od paru lat.

BMW zapowiada, iż nowe iX3 to prawdziwy przełom technologiczny, i to nie tylko w jego elektrycznej gamie. fot. SH Proshots
Choć to auto z nowej serii Neue Klasse, i w dodatku zakamuflowane, linia boczna jest nie do pomylenia z modelem innej marki. fot. SH Proshots
BMW iX3 będzie produkowane w Debreczynie na Węgrzech od 2025 r. fot. SH Proshots
To prototyp, który zdradza, jak będzie się prezentować nowy koncept wnętrza, w którym kluczową rolę odgrywa wyświetlacz pod przednią szybą, na całą jej szerokość. fot. BMW
Testy elektrycznego sedana klasy średniej z serii Neue Klasse (możliwe, iż będzie on nosił nazwę i3) są prowadzone od dłuższego czasu. fot. SH Proshots
Nowy model będzie elektrycznym odpowiednikiem serii 3 i pojawi się w przyszłym roku. fot. SH Proshots
Trwają już także prace nad elektrycznym M3. fot. SH Proshots
A to najwyraźniej dowód na to, iż stylizacja Neue Klasse będzie się "rozprzestrzeniać" na inne linie modelowe – tutaj zupełnie jeszcze młoda seria 5 już przechodzi testy, a jej przód, choć mocno zakamuflowany, przypomina ten z mniejszego sedana i SUV-a ze zdjęć powyżej. fot. SH Proshots
Idź do oryginalnego materiału