Test opon letnich 2025 – sprawdzamy modele energooszczędne. Jak opony o niskich oporach toczenia spisują się w różnych warunkach drogowych?

1 dzień temu

Czy opony o niskich oporach toczenia mogą mieć dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni? W naszym teście opon letnich sprawdzamy własności energooszczędnego ogumienia w rozmiarze 205/55 R16 pasującym m.in. do aut kompaktowych i klasy średniej.

Opony w teście

W tegorocznym teście uwzględniliśmy opony o niskich oporach toczenia – wszystkie produkty miały na etykiecie oznaczenie A w tej kategorii. 6 z testowanych produktów uzyskało ocenę A także za przyczepność na mokro. Jedynie chińska opona Prinx, której nazwa sugerowała zastosowanie w pojazdach elektrycznych, miała ocenę B za hamowanie na mokro.

fot. Robert Magdziak/Motor
  • Bridgestone Turanza T005

    Cena 1 sztuki: 437 zł

  • Continental UltraContact NXT

    Cena 1 sztuki: 479 zł

  • Falken Ziex ZE310 Ecorun

    Cena 1 sztuki: 336 zł

  • Goodyear EfficientGrip Performance 2

    Cena 1 sztuki: 436 zł

  • Michelin e.Primacy

    Cena 1 sztuki: 415 zł

  • Nexen N'Blue 5

    Cena 1 sztuki: 253 zł

  • Prinx XLAB Comfort EV

    Cena 1 sztuki: 321 zł

1873

Przykładowe samochody z ogumieniem 205/55 R16

  • Audi A3, A4, A6, TT
  • BMW serii 1, serii 2, serii 3
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Fiat 500L, Bravo, Croma, Doblo, Tipo
  • Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo
  • Kia Cee'd, Soul, Stonic, Venga
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Nissan Leaf
  • Opel Astra, Vectra, Zafira
  • Renault Espace, Scenic, Megane
  • Volkswagen Golf, Jetta, Passat
  • Volvo S60, S80, V60, V70
https://magazynauto.pl/porady/test-opon-letnich-od-budzetowych-po-premium-warto-oszczedzac-czy-lepiej-jednak-wybrac-drozszy-produkt,aid,4097

Tegoroczny test opon letnich zorganizowaliśmy nieco inaczej, niż robiliśmy to do tej pory. Tym razem postanowiliśmy przetestować opony o wysokiej efektywności energetycznej i możliwie dobrej przyczepności. Aby wybrać konkretne produkty, przeanalizowaliśmy ofertę opon w rozmiarze 205/55 R16 pod kątem oznaczeń na unijnych etykietach.

Niskie opory toczenia

Szukaliśmy ogumienia z oceną A za opory toczenia i możliwie wysoką notą za przyczepność na mokrym asfalcie. Znaleźliśmy 6 produktów z oznaczeniem A w obu kategoriach. Niektóre z nich, np. Continental UltraContact NXT, to produkty obecne od niedawna w sprzedaży, zaś inne, takie jak Bridgestone Turanza T005, to opony schodzące z rynku. w tej chwili najnowszą oponą letnią firmy Bridgestone jest Turanza 6, jednak ten model nie jest oferowany w klasie A efektywności paliwowej.

Siódmą oponą, którą uwzględniliśmy w tegorocznym zestawieniu, był chiński produkt o nazwie Prinx XLAB Comfort EV. Jako jedyna miała ona oznaczenie A za opory toczenia, ale B, o ile chodzi o przyczepność na mokrym asfalcie.

https://magazynauto.pl/porady/test-tanich-opon-letnich-w-rozmiarze-205-55-r16-sprawdzamy-9-modeli-w-cenach-od-199-zl-1,aid,3094

Testy w niemieckim ośrodku

Opony zabraliśmy jesienią ubiegłego roku do niemieckiego ośrodka badawczego, gdzie wykonaliśmy pomiary na suchym i mokrym asfalcie. Także badania oporów toczenia przeprowadzono w niemieckim laboratorium.

Sprawdzenie własności opon na wszystkich stanowiskach testowych zajęło nam pięć dni, a w tym czasie panowała idealna do testów stabilna pogoda. Temperatura wynosiła około 24°C, wiatr był nieznaczny i nie występowały opady.

Próby z autem elektrycznym

Jak przystało na opony o niskich oporach toczenia, próby testowe wykonaliśmy na samochodzie elektrycznym. Do większości pomiarów użyliśmy Nissana Leafa. Jedynie próby hamowania na mokrej nawierzchni i aquaplaningu wzdłużnego przeprowadziliśmy na specjalnie przygotowanej Skodzie Octavii, ponieważ w obu przypadkach podczas badania samochód musi być połączony z szyną stabilizującą tor jazdy.

https://magazynauto.pl/porady/opony-18-rzeczy-o-ktorych-mogles-nie-wiedziec-od-zagadnien-technicznych-po-triki-zakupowe,aid,3024

Wyrównana konkurencja

Okazało się, iż poziom większości z testowanych produktów był wysoki i wyrównany. Walka toczyła się do ostatniej próby, a o końcowym wyniku decydowały często pojedyncze punkty uzyskane w poszczególnych konkurencjach.

Więcej punktów za oszczędności

W przypadku testu opon o niskich oporach toczenia postanowiliśmy przyznać więcej niż zwykle punktów za ten parametr – tym razem można było zdobyć ich 10. Także w konkurencji sportowej jazdy na czas po suchym torze przyznaliśmy o 5 punktów więcej niż zwykle.

https://magazynauto.pl/porady/czy-stara-zimowka-jest-bezpieczna-latem,aid,799

Mimo wszystko różne charakterystyki

Zebrane wyniki pokazały, iż pomimo niewielkich różnic punktowych testowane opony miały inną charakterystykę. Na przykład zwyciężający test Continental to propozycja dla osób oczekujących najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Z kolei Michelin ustępuje nieco zwyciężcy na torze, ale deklasuje konkurencję w kategorii oporów toczenia. Falken oferuje dobry stosunek jakości do ceny, a Nexen może być propozycją dla oszczędnych. Poza chińskimi oponami Prinx wszyscy uczestnicy testu zdają egzamin.

https://magazynauto.pl/porady/opona-bieznikowana-kontra-produkty-klasy-budzetowej-i-sredniej-czy-oszczednosc-warta-jest-ryzyka,aid,3276

Test opon letnich: jazda po mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Pomiary drogi hamowania ze 100 km/h wykonywane są na certyfikowanym stanowisku, gdzie asfalt pokrywa warstwa wody o głębokości 1 mm. Wynik to średnia z 7 pomiarów, po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

Wyniki próby

  • Continental: 50,2 m
  • Goodyear: 51,1 m
  • Michelin: 51,7 m
  • Falken: 53,8 m
  • Nexen: 53,9 m
  • Bridgestone: 54,2 m
  • Prinx: 68,7 m

Co mówią wyniki

W tej próbie wyraźnie odstają opony Prinx, które na wyhamowanie auta potrzebują ponad 18 m dłuższego dystansu od zwycięzcy, Continentala. Ich wynik jest nieakceptowalny. Pozostali uczestnicy testu zaliczają próbę na dobrym poziomie.

Jazda po okręgu

Sposób mierzenia

Kierowca jedzie jak najszybciej po okręgu o średnicy 57,5 m, a sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne.

Wyniki próby

  • Continental: 0,841 g
  • Goodyear: 0,840 g
  • Bridgestone: 0,817 g
  • Falken: 0,814 g
  • Michelin: 0,802 g
  • Nexen: 0,801 g
  • Prinx: 0,755 g

Co mówią wyniki

Continental i Goodyear zapewniają najwyższy poziom przyczepności. Pozostałe opony – z wyjątkiem chińskich – radzą sobie dobrze. Prinx wypada przeciętnie.

Aquaplaning poprzeczny

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Aparatura pomiarowa rejestruje przeciążenie boczne w samochodzie przejeżdżającym przez stanowisko wypełnione wodą (głębokość 5mm) zlokalizowane na łuku. Im wyższe przeciążenie, tym lepsza odporność opony na zjawisko aquaplaningu.

Wyniki próby

  • Bridgestone: 2,98 m/s2
  • Nexen: 2,89 m/s2
  • Goodyear: 2,77 m/s2
  • Continental: 2,75 m/s2
  • Prinx: 2,72 m/s2
  • Falken: 2,56 m/s2
  • Michelin: 2,28 m/s2

Co mówią wyniki

Z bardzo dobrym wynikiem konkurencję wygrywa Bridgestone. Nexen radzi sobie jedynie nieco gorzej. Goodyear, Continental i Prinx radzą sobie nieźle. Rezultat Falkena jest przeciętny, a kiepski wynik uzyskany przez opony Michelin rozczarowuje.

Aquaplaning wzdłużny

Sposób mierzenia

Badania wykonywane są na certyfikowanym stanowisku, które zapewnia jednakowy tor jazdy podczas każdej próby. Określana jest prędkość poślizgu przedniego koła.

Wyniki próby

  • Nexen: 76,7 km/h
  • Bridgestone: 74,5 km/h
  • Falken: 74,3 km/h
  • Continental: 74,1 km/h
  • Goodyear: 73,7 km/h
  • Michelin: 71,5 km/h
  • Prinx: 71,1 km/h

Co mówią wyniki

Nexen deklasuje rywali. Bridgestone, Falken i Continental radzą sobie bardzo dobrze, a Goodyear wypada nieźle. Michelin i Prinx nieco gorzej, ale są bezpieczne.

Jazda sportowa na czas

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Podczas sportowej jazdy po torze mierzony jest czas przejazdu poszczególnych okrążeń. W tej próbie liczą się sportowy charakter opon oraz takie cechy, jak m.in. stabilność i przyczepność na zakrętach, precyzja prowadzenia czy wyważenie pojazdu.

Wyniki próby

  • Continental: 84,6 s
  • Goodyear: 85,0 s
  • Michelin: 85,5 s
  • Falken: 86,1 s
  • Nexen: 86,5 s
  • Bridgestone: 86,9 s
  • Prinx: 94,0 s

Co mówią wyniki

Najszybszy na torze był Continental, a Goodyear i Michelin uzyskały bardzo dobre wyniki. Falken, Nexen i Bridgestone kończą konkurencję z dobrymi rezultatami. Chińska opona Prinx odstaje od stawki, tracąc do zwycięzcy prawie 10 sekund.

Test opon letnich: jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca siedmiokrotnie hamuje awaryjnie ze 100 km/h. Wynik końcowy to średnia z uzyskanych rezultatów, po odrzuceniu skrajnych wartości. Badanie przeprowadza się na torze o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.

Wyniki próby

  • Michelin: 36,1 m
  • Falken: 36,3 m
  • Continental: 36,6 m
  • Goodyear: 37,1 m
  • Nexen: 37,6 m
  • Bridgestone: 37,9 m
  • Prinx: 39,5 m

Co mówią wyniki

W tej próbie wszystkie opony zdają egzamin. Wyniki produktów Michelina, Falkena, Continentala i Goodyeara są bardzo dobre. Nexen i Bridgestone odstają od pierszej czwórki nieznacznie. Prinx radzi sobie najgorzej, ale i jego rezultat mieści się w marginesie bezpieczeństwa.

Własności jezdne

Sposób mierzenia

Ocena punktowa przyznawana jest przez kierowcę testowego na podstawie zachowania opon podczas sportowej jazdy po torze.

Wyniki próby

  • Continental: 7,1 pkt
  • Bridgestone: 6,9 pkt
  • Falken: 6,7 pkt
  • Goodyear: 6,5 pkt
  • Michelin: 6,3 pkt
  • Prinx: 6,0 pkt
  • Nexen: 5,7 pkt

Co mówią wyniki

Najwyższą precyzję prowadzenia zapewnia Continental, ale choćby wynik Nexena jest na akceptowalnym poziomie.

Jazda sportowa na czas

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Zadaniem kierowcy jest jak najszybsze pokonanie krętego toru o długości 1650 metrów. Czas i tor przejazdu rejestrowane są przez zamontowaną w samochodzie aparaturę GPS. Tu liczy się sportowy charakter opon.

Wyniki próby

  • Continental: 52,5 s
  • Goodyear: 52,8 s
  • Falken: 52,9 s
  • Bridgestone: 53,0 s
  • Nexen: 53,2 s
  • Michelin: 53,4 s
  • Prinx: 53,6 s

Co mówią wyniki

Najszybsze na torze są opony Continental. Sportowy charakter mają też produkty Goodyeara, Falkena i Bridgestone'a. Pozostałe opony zdają egazmin i jedynie nieznacznie ustępują najszybszym konkurentom.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na laboratoryjnym stanowisku bębnowym. Wartość przekłada się na zużycie paliwa przez silnik samochodu.

Wyniki próby

  • Michelin: 0,548
  • Goodyear: 0,561
  • Nexen: 0,604
  • Bridgestone: 0,608
  • Falken: 0,635
  • Continental: 0,658
  • Prinx: 0,681

Co mówią wyniki

Michelin i Goodyear uzyskują rewelacynje wyniki, a Nexen i Bridgestone wypadają bardzo dobrze. Rezultaty opon Falken, Continental i Prinx także są na dobrym poziomie.

Hałas zewnętrzny przy 50 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Próba określa hałas emitowany na zewnątrz przejeżdżającego przez certyfikowane stanowisko pomiarowe auta. Należy jednak pamiętać, iż ten parametr nie zawsze przekłada się na słyszalny przez kierowcę poziom głośności wewnątrz samochodu.

Wyniki próby

  • Goodyear: 63,4 dB
  • Continental: 63,8 dB
  • Michelin: 63,9 dB
  • Prinx: 64,1 dB
  • Falken: 65,0 dB
  • Nexen: 65,2 dB
  • Bridgestone: 66,8 dB

Co mówią wyniki

Najniższy hałas do otoczenia emitują opony Goodyear. Cicho toczą się też produkty Continental, Michelin i Prinx. Falken i Nexen są nieco głośniejsze. Najsłabiej w tej próbie wypadają opony Bridgestone, ale nie powodują nadmiernego hałasu w kabinie.

https://magazynauto.pl/porady/test-opon-letnich-do-suv-ow-i-vanow-9-produktow-z-roznych-segmentow-1,aid,2120

Test opon letnich: zestawienie punktacji i klasyfikacja końcowa

fot. Robert Magdziak/Motor
WYNIKI TESTU OPON LETNICH O NISKICH OPORACH TOCZENIA Producent Model Informacje o oponie Segment rynku Kraj produkcji: Data produkcji Sztywność nowej Sztywność po teście Cena 1 sztuki 205/55 R16 WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI Próba Hamowanie ze 100 km/h Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Jazda po okręgu Jazda na czas SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI Próba Hamowanie ze 100 km/h Jazda na czas Własności jezdne Komfort Hałas przy 50 km/h SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM Opory toczenia OGÓLNA SUMA PUNKTÓW PRODUCENT SUMA PUNKTÓW KLASYFIKACJA
Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Prinx
UltraContact NXT EfficientGrip Performance 2 e.Primacy Ziex ZE310 Ecorun Turanza T005 N'Blue 5 XLAB Comfort EV
premium premium premium premium średni średni budżetowy
Portugalia Polska Niemcy Węgry Turcja Korea Południowa Chiny
13. tydz. 2024 r. 8. tydz. 2024 r. 4. tydz. 2024 r. 9. tydz. 2024 r. 8. tydz. 2024 r. 7. tydz. 2024 r. 51. tydz. 2023 r.
66 Shore 66 Shore 60 Shore 67 Shore 67 Shore 64 Shore 67 Shore
63 Shore 62 Shore 58 Shore 66 Shore 66 Shore 64 Shore 66 Shore
479 zł 436 zł 415 zł 437 zł 336 zł 253 zł 321 zł
Ocena Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Prinx
maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
30 50,2 m 30,0 51,1 m 29,5 51,7 m 29,1 54,2 m 27,8 53,8 m 27,9 53,9 m 27,9 68,7 m 19,3
20 74,1 km/h 19,3 73,7 km/h 19,2 71,5 km/h 18,7 74,5 km/h 19,5 74,3 km/h 19,3 76,7 km/h 20,0 71,1 km/h 18,5
5 2,75 m/s2 4,6 2,77 m/s2 4,6 2,28 m/s2 3,8 2,98 m/s2 5,0 2,56 m/s2 4,2 2,89 m/s2 4,8 2,72 m/s2 4,6
10 0,841 g 10,0 0,840 g 10,0 0,802 g 9,5 0,817 g 9,8 0,814 g 9,7 0,801 g 9,5 0,755 g 9,0
35 84,6 s 35,0 85,0 s 34,8 85,5 s 34,6 86,9 s 34,1 86,1 s 34,3 86,5 s 34,2 94,0 s 31,1
100,0 98,9 98,1 95,7 96,2 95,4 96,4 82,5
Ocena Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Prinx
maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
40 36,6 m 39,5 37,1 m 39,0 36,1 m 40,0 37,9 m 38,2 36,3 m 39,7 37,6 m 38,4 39,5 m 36,5
40 52,5 s 40,0 52,8 s 39,8 53,4 s 39,4 53,0 s 39,7 52,9 s 39,7 53,2 s 39,5 53,6 s 39,2
10 7,1 pkt 10,0 6,5 pkt 9,1 6,3 pkt 8,9 6,9 pkt 9,8 6,7 pkt 9,4 5,7 pkt 8,1 6,0 pkt 8,4
5 7,0 pkt 5,0 7,0 pkt 5,0 7,0 pkt 5,0 6,5 pkt 4,6 6,5 pkt 4,6 6,5 pkt 4,6 6,0 pkt 4,3
5 63,8 dB 5,0 63,4 dB 5,0 63,9 dB 5,0 66,8 dB 4,7 65,0 dB 4,9 65,2 dB 4,9 64,1 dB 4,9
100,0 99,5 97,9 98,3 97,0 98,3 95,5 93,3
10 0,658 8,3 0,561 9,8 0,548 10,0 0,608 9,1 0,635 8,6 0,604 9,1 0,681 8,0
maks. Continental Goodyear Michelin Falken Bridgestone Nexen Prinx
210 206,7 205,8 204,0 202,3 202,3 201,0 183,8
1 2 3 4 4 6 7
W tegorocznym teście przyznaliśmy więcej punktów za próbę oporów toczenia opon i konkurencję prowadzenia na sucho. Punktacja na mokrym asfalcie nie uległa zamianom. fot. Robert Magdziak/Motor

1. miejsce: Continental UltraContact NXT

  • Zwycięzca testu. Najwyższe parametry na sucho i mokro

Wygrywa rywalizację zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Opona zapewnia wysoką precyzję prowadzenia oraz bardzo dobre własności jezdne. Continental oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Tylko w próbie oporów toczenia opona uzyskuje przeciętny rezultat.

2. miejsce: Goodyear EfficientGrip Performance 2

  • Godna polecenia. Wysokie parametry, niskie opory toczenia

Traci do zwycięzcy niecały punkt. Nieco słabiej od Continentala wypada w próbach na suchym i mokrym asfalcie, ale za to nadrabia dzięki bardzo niskim oporom toczenia. Goodyear to zrównoważona opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa. Ma do tego najniższy poziom hałasu.

3. miejsce: Michelin e.Primacy

  • Godna polecenia. Wysokie parametry, niskie opory toczenia

Najwięcej punktów traci na mokrej nawierzchni, gdzie uzyskuje rezultaty na przeciętnym poziomie. Na suchym asfalcie radzi sobie dobrze. Dodatkowo z rewelacyjnym wynikiem wygrywa konkurencję oporów toczenia. Michelin to oszczędna opona oferująca przyzwoity poziom bezpieczeństwa.

4. miejsce: Bridgestone Turanza T005

  • Godna polecenia. Wysokie parametry, niskie opory toczenia

To schodzący z rynku model, w większości rozmiarów zastąpiony przez nowy produkt – Turanza 6. Pomimo to opona uzyskuje w próbach testowych wyniki na dobrym poziomie, kończy test z czwartym rezultatem punktowym. Opona jest przewidywalna i nie zawodzi w żadnych warunkach drogowych.

4 miejsce: Falken Ziex ZE310 Ecoru

  • Godna polecenia. Najlepszy stosunek jakości do ceny

Uzyskuje ex aequo z oponą Bridgestone'a czwarty rezultat końcowy. To pokazuje, iż współczesne opony segmentu środkowego coraz częściej nawiązują walkę z produktami premium. Falken we wszystkich próbach testowych radzi sobie dobrze i zapewnia stabilne parametry. Ma do tego atrakcyjną cenę.

6. miejsce: Nexen N'Blue 5

Kończy test na szóstym miejscu, zdobywając przyzwoity wynik punktowy. Opona dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni, gdzie wygrywa rywalizację w konkurencji aquaplaningu wzdłużnego. Na sucho zapewnia wymagane bezpieczeństwo i ma niskie opory toczenia. Jest także najtańszą oponą w teście.

7 miejsce: Prinx XLAB Comfort EV

Chińska opona zamyka tabelę z kiepskim wynikiem punktowym. Najgorzej radzi sobie na mokrej nawierzchni, gdzie jej zachowanie na torze oraz droga hamowania są nie do zaakceptowania. Na sucho wypada przeciętnie i ma najwyższe opory toczenia. Ponadto cena opony Prinx nie należy do atrakcyjnych.

Jak testowaliśmy

fot. Robert Magdziak/Motor

Większość badań do tegorocznego testu wykonaliśmy na elektrycznym Nissanie Leafie. Jedynie aquaplaning wzdłużny i drogę hamowania na mokro zbadaliśmy na Skodzie Octavii wyposażonej w system spinający auto z szyną.

fot. Robert Magdziak/Motor

Test opon letnich: aparatura i pomiary

Badania do tegorocznego testu wykonaliśmy jesienią ubiegłego roku w ośrodku badawczym zlokalizowanym w Dolnej Saksonii w Niemczech. Do pomiarów użyliśmy dokładnej aparatury pracującej w technologii GPS o częstotliwości 100 Hz. Urządzenia do pomiaru ciśnienia w kołach czy twardości mieszanki miały odpowiednie legalizacje.

Stanowiska, na których wykonywaliśmy próby do poszczególnych konkurencji testowych, były certyfikowane i miały jednakowy współczynnik przyczepności na całej powierzchni. Podobnie z systemem nawadniania stanowisk – ten także zapewniał jednakową grubość warstwy wody.

https://magazynauto.pl/porady/test-opon-letnich-w-rozmiarze-235-35-zr19-y-idealne-do-usportowionych-kompaktow-10-produktow-w-cenach-od-530-do-852-zl,aid,3000

PODSUMOWANIE

fot. Robert Magdziak/Motor

Poziom opon biorących udział w teście był wysoki, a rywalizacja toczyła się do ostatnich prób. Zwycięża Continental, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Opony Goodyear i Michelin nieznacznie ustępują zwycięzcy na torze, ale mają niższe opory toczenia. Sklasyfikowane na czwartej pozycji opony Bridgestone i Falken także uzyskują dobre wyniki. Przyzwoity poziom reprezentuje choćby atrakcyjny cenowo Nexen. Jedynie chińska opona Prinx odstaje od stawki i nie jest godna polecenia.

Idź do oryginalnego materiału