Porównaliśmy ze sobą dwie opony segmentu premium z ogumieniem klasy średniej. Które najlepiej spisują się na co dzień? Oto nasz test.
W wielu przypadkach kierowcy wybierający ogumienie do swojego samochodu stają przed dylematem jaki rodzaj opon kupić. Jedne mają mieć wysoką przyczepność, drugie niskie opory toczenia, a jeszcze inne wzmocnioną konstrukcję i wydłużone przebiegi. W takiej sytuacji zwykle rodzi się pytanie jak poszczególne opony spisują się podczas codziennego użytkowania. Postanowiliśmy to sprawdzić w praktycznym teście.
Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?
Odporna i wytrzymała, ale czy skuteczna?
W nowej gamie produktów firmy Continental znajduje się model UltraContact – opona o wzmocnionej konstrukcji i wydłużonym przebiegu. W wymagających próbach na torze zbadaliśmy, jak nowy produkt spisuje się trudnych warunkach w porównaniu z wysokiej klasy konkurentami.
Aby sprawdzić adekwatności opony Continental UltraContact przeprowadziliśmy test, w którym porównaliśmy ją ze znanym z wysokich parametrów produktem klasy premium – Goodyear EfficientGrip Performance 2. Ponadto w zestawieniu uwzględniliśmy popularną oponę segmentu środkowego – Firestone Roadhawk. Do testu wybraliśmy ogumienie w typowym rozmiarze 205/55 R16 91V pasującym do wielu popularnych samochodów, takich jak Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane czy Volkswagen Golf.
Continental UltraContact | premium | 412 zł |
Firestone Roadhawk | średni | 304 zł |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | premium | 399 zł |
Ranking różnych rodzajów opon – jak badaliśmy?
Wszystkie opony zostały kupione w sklepie internetowym i dostarczone do ośrodka badawczego specjalizującego się w testowaniu ogumienia samochodowego. Opony biorące udział w porównaniu zostały poddane takim samym próbom, jak te biorące udział w regularnym teście opon letnich. Na sucho zostały zmierzone droga hamowania, własności jezdne, komfort oraz hałas. Zbadaliśmy też adekwatności jezdne konkurentów podczas jazdy po torze na czas. Dodatkowo w laboratorium określono opory toczenia opon.
Jak przeprowadzane są nasze testy opon?
Na mokrej nawierzchni zmierzyliśmy drogę hamowania i określiliśmy odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny. Podczas jazdy po torze został zmierzony czas okrążeń oraz określono precyzję prowadzenia. Zmierzyliśmy też czas przejazdu okręgu o średnicy 57,5 metrów.
Próby na suchym i mokrym asfalcie przeprowadziliśmy w niemieckim ośrodku badawczym zajmującym się testowaniem ogumienia. Próby na torze wykonywali doświadczeni kierowcy testowi, a nad pomiarami czuwali wyspecjalizowani inżynierowie. Parametry takie jak hałas na zewnątrz jadącego samochodu, hamowanie na mokrym asfalcie oraz opory toczenia zostały zbadane zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon na certyfikowanych stanowiskach.
Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań
Porównanie różnych rodzajów opon 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Próbę hamowania ze 100 km/h zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie wygrywa Continental. Na sucho konkurenci kilka ustępują zwycięzcy – Goodyear przegrywa o 0,4 metra, a Firestone zatrzymuje się o 0,1 metra za Goodyear’em. Na mokrej nawierzchni różnice są już większe. Zajmujący drugą lokatę Goodyear zatrzymuje się 3,5 metra za Continentalem, a Firestone przegrywa z liderem o prawie 7 metrów.
Continental UltraContact | 37,3 m | 56,1 m |
Firestone Roadhawk | 37,8 m | 62,8 m |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 37,7 m | 59,6 m |
Ranking różnych rodzajów opon 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Na suchym torze o długości 1650 metrów wszystkie opony uzyskują zbliżony, bardzo dobry rezultat. Wygrywa Goodyear, a na drugiej pozycji z czasem gorszym od zwycięzcy zaledwie o 0,6 sekundy plasują się Continental i Firestone. Rywalizację na mokrym torze o długości 1823 metrów z czasem 84,7 sekundy zwycięża Goodyear. Po piętach depcze mu Continental, którego rezultat jest zaledwie o 0,2 sekundy słabszy. Trzecią pozycję ze stratą 1,7 sekundy do lidera zajmuje Firestone.
Continental UltraContact | 56,3 s | 84,9 s |
Firestone Roadhawk | 56,3 s | 86,4 s |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 55,7 s | 84,7 s |
Test różnych rodzajów opon 205/55 R16 – klasyfikacja i opis konkurentów
Zestawienie wygrywa opona o wzmocnionej konstrukcji i wydłużonym przebiegu Continental UltraContact. Przedstawiciel segmentu premium – Goodyear EfficientGrip Performance 2 z niewielką stratą do zwyciężcy zajmuje drugą pozycję. Firestone Roadhawk kończy rywalizację na trzeciej pozycji. Wynik przedstawiciela segmentu środkowego jest przyzwoity, choć nieco gorszy od konkurentów. Należy jednak pamiętać, iż opona jest o około 25 procent tańsza od produktów klasy premium.
Miejsce 1. – Continental UltraContact
Continental UltraContact to opona o wzmocnionej konstrukcji odpornej na uszkodzenia mechaniczne i wydłużonym przebiegu. Niemiecki produkt oferuje krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie oraz bardzo dobrą przyczepność na mokrych zarkętach. Do zalet ogumienia UltraContact należy też zaliczyć wysoki poziom komfortu mechanicznego i niskie opory toczenia.
+ wzmocniona konstrukcja i wydłużony przebieg
+ najkrótsza droga hamowania na mokro
+ najwyższa przyczepność boczna na mokrym asfalcie
+
niskie opory toczenia
Miejsce 2. – Goodyear EfficientGrip Performance 2
Goodyear EfficientGrip Performance 2 to dobrej klasy opona segmentu premium zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa. Ogumienie charakteryzuje się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi i precyzją prowadzenia zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Goodyear ma do tego dobrą przyczepność boczną na mokrych zakrętach, a na suchym asfalcie jest chichy.
+ najlepsze własności jezdne na sucho i mokro
+ najniższy poziom hałasu zewnętrznego
+ dobra przyczepność boczna na mokro
– przeciętna odporność na aquaplaning
Miejsce 3. – Firestone Roadhawk
Firestone Roadhawk wygrywa rywalizację w konkurencjach aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego. Dobrze spisuje się też podczas jazdy po suchych zakrętach. W pozostałych konkurencjach odstaje od droższych rywali, ale w żadnej próbie nie wykracza poza wymagany margines bezpieczeństwa. Firestone najsłabiej wypada w próbach komfortu, hałasu zewnętrznego oraz oporów toczenia.
+ doskonała odporność na aquaplaning
+ dobre własności jezdne na sucho
– przeciętny poziom komfortu
– wysoki poziom hałasu zewnętrznego
Porównanie różnych rodzajów opon 205/55 R16 – punktacja końcowa
Na suchym, jak i mokrym asfalcie konkurenci mogli uzyskać po 100 punktów. W obu przypadkach najlepiej punktowane były próby hamowania awaryjnego. Do sumy punktów zdobytych na suchej nawierzchni wliczają się też te za konkurencję oporów toczenia. Tu można było zdobyć 5 punktów.
Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
- Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
- Aquaplaning poprzeczny (max. 5 pkt.);
- Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
- Własności jezdne (max. 10 pkt.);
- Komfort (max. 5 pkt.);
- Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.);
- Opory toczenia (max. 5 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
1 | Continental UltraContact | 97,1 | 98,7 | 195,8 | 412 zł |
2 | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 96,3 | 98,7 | 195,0 | 399 zł |
3 | Firestone Roadhawk | 95,3 | 96,4 | 191,7 | 304 zł |
Test różnych rodzajów opon letnich 205/55 R16 – podsumowanie
Continental zwycięża test uzyskując notę końcową 195,8 punktu. Zaraz za nim plasuje się Goodyear z wynikiem o 0,8 punktu słabszym. W próbach rozgrywanych na torze opony prezentują zbliżony poziom. Na mokrej nawierzchni uzyskują taki sam wynik, a Continental wygrywa dzięki lepszym rezultatom za konkurencje na suchym asfalcie. Goodyear jest nieco tańszy, a za kupnem Continentala przemawia wzmocniona konstrukcja i wydłużony przebieg opony. Tabelę wyników zamyka Firestone. Opona ma nieco słabsze parametry od konkurentów klasy premium, za to jest o około 100 zł na sztuce tańsza.