Ten materiał zastąpi włókno węglowe. Będzie sprawdzany podczas 24h Nürburgring

rallyandrace.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Ten materiał zastąpi włókno węglowe. Będzie sprawdzany podczas 24h Nürburgring


Włókno węglowe to materiał wszechobecny w motorsporcie. Choć jego korzystne adekwatności są niepodważalne, ma też wiele wad i producenci od dłuższego czasu szukają lepszych alternatyw. Jednym z nich jest BMW, które podczas tegorocznego 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu będzie testować materiał kompozytowy z włókien naturalnych. Jedno z BMW M4 GT4 będzie wyposażone w szereg nowych części, aby poddać je sprawdzianowi wytrzymałości i osiągów w najtrudniejszym wyścigu świata.

Naturalne kompozyty opracowano wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp, wyspecjalizowaną w ekologicznych technologiach materiałowych. Owocem wieloletniej współpracy są lekkie komponenty bazujące na włóknie lnianym, które – jak podkreśla BMW – spełniają rygorystyczne wymagania homologacyjne dla struktur dachowych w pojazdach drogowych. To oznacza, iż materiał uzyskał tzw. dojrzałość produkcyjną i niedługo może trafić do seryjnych modeli bawarskiego producenta.

„Kompozyty z włókien naturalnych są kluczowym elementem innowacyjnych rozwiązań lekkiej konstrukcji w motorsporcie, umożliwiając ograniczenie emisji CO₂e w procesie produkcji. Naturalne włókno to innowacja, która doskonale oddaje nasze motto: «Born on the racetrack. Made for the streets». Cieszymy się, iż wraz z naszym partnerem Bcomp udało się osiągnąć przełom w tej dziedzinie” – powiedział Franciscus van Meel, prezes BMW M GmbH.

Fot. BMW

Nowy materiał został już wcześniej sprawdzony w warunkach wyścigowych. Po raz pierwszy użyto go w Formule E w 2019 roku. Od tego czasu kompozyty z włókien naturalnych z powodzeniem zastępują elementy CFRP (plastik wzmacniany włóknem węglowym) m.in. w modelach BMW M4 DTM i M4 GT4. Od 2022 roku Bcomp jest oficjalnym partnerem BMW M Motorsport.

Zamiana włókna węglowego na materiał na bazie lnu może znacząco zmniejszyć emisję CO₂e w procesie produkcji – choćby o 40% w przypadku konstrukcji dachowych. Dodatkową zaletą jest większa przyjazność dla środowiska po zakończeniu cyklu życia pojazdu.

BMW od lat traktuje lekką konstrukcję jako priorytetowy kierunek rozwoju. Zastosowanie materiałów o niższym śladzie węglowym, takich jak włókna naturalne, to kolejny krok w kierunku bardziej zrównoważonej motoryzacji – zarówno na torze, jak i na drogach publicznych.

24-godzinny wyścig na Nürburgringu będzie więc nie tylko próbą wytrzymałości dla kierowców i maszyn, ale również testem przyszłościowego materiału, który może zrewolucjonizować sposób projektowania samochodów sportowych i seryjnych.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału