Sprzedaż Fiata w Polsce coraz bardziej maleje. O kondycji włoskiej marki wiele mówią właśnie liczby rejestracji. Okazuje się, iż bestsellerem producenta jest duży Fiat, ale nie osobowy, tylko dostawczy. Co ciekawe, to model produkowany w Polsce.
Duży Fiat z Gliwic ratuje włoską markę
Z danych Samaru wynika, iż po 8 miesiącach sprzedaż samochodów osobowych Fiata to tylko 1 465 szt. Po 31,45-procentowym spadku jest to już tak niszowa marka jak Alfa Romeo (1 465 szt.), choć jej sprzedaż wzrosła o ponad połowę (+56,63 proc.). Włoską markę ratują jednak modele dostawcze. Z nimi Fiat ma w tym roku już 5 851 rejestracji, co redukuje spadek do 13,24 proc.
W salonach Fiata częściej niż po SUV-y, przychodzi się po dostawczego Ducato. Duży Fiat produkowany w Gliwicach to prawdziwy hit w segmencie lekkich samochodów dostawczych (dmc do 3,5 t) w Polsce. Wyliczenia Samaru wskazują, iż ten rynek jest na fali wznoszącej (+2,3 proc.). Od stycznia do sierpnia 2025 r. zarejestrowano bowiem 43 461 dostawczaków.
Najpopularniejsze samochody dostawcze w Polsce
Bestsellerowym modelem przez cały czas jest Renault Master (4 446 szt.), ale jego rejestracje spadły o prawie 30 proc. Najpopularniejszą alternatywą jest właśnie hit z Gliwic, czyli Fiat Ducato (3 096 szt.). Ten duży Fiat ma w segmencie 7,12 proc. udziału. Na podium pojawiła się za to Toyota Proace City (2 895 szt.), która zyskała o 14,16 proc.
Z czołową trójką pożegnało się Iveco Daily (2 615 szt.), a zaraz mogą go wyprzedzić Ford Transit (2 607 szt.) i Volkswagen Crafter (2 546 szt.). Powyżej 2,5 tys. rejestracji w tym roku ma jeszcze tylko Mercedes Sprinter (2 530 szt.). W czołówce są aż dwie Toyoty, bo jeszcze Proace Max (2 021 szt.).
W czołowej dziesiątce znajdziemy też pickupa Forda Rangera (1 633 szt.). Ten model sprzedaje się lepiej niż produkowany w Polsce Ford Transit Custom (1 611 szt.). Do Top 10 dobija się też kolejny pickup, Toyota Hilux (1 301 szt.). Czterocyfrowe rezultaty mają w tym roku jeszcze Renault Trafic (1 252 szt.), Toyota Proace (1 224 szt.) i Opel Movano (1 048 szt.). Blisko progu tysiąca rejestracji jest też Volkswagen Caddy (972 szt.).
Toyota na czele, ale wszystkich rozgrywa Stellantis
W rankingu marek nowym liderem polskiego rynku lekkich samochodów dostawczych jest Toyota (7 523 szt.). Siódemkę z przodu ma także Ford (7 034 szt.), a z piedestału na najniższy stopień podium spadło Renault (6 539 szt.). W Top 5 mamy też Volkswagena (4 768 szt.) i Fiata (4 386 szt.). Ze spadkami rejestracji borykają się Mercedes (3 334 szt.) oraz Iveco (2 615 szt.). Czołową dziesiątkę uzupełniają Opel (1 992 szt.), Peugeot (1 305 szt.) i Citroen (1 156 szt.). Ich wyniki wraz z Fiatem czynią koncern Stellantis liderem segmentu.