Czy elektryki znowu są na fali wznoszącej? Niewykluczone, bo początek 2025 r. w Europie to spory wzrost dla bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV). Segment urósł, mimo iż znaczący spadek sprzedaży odnotowała Tesla, która zdominowała rynek w ostatnich latach.
Analitycy Jato Dynamics podsumowali styczniową sprzedaż na 28 głównych rynkach Europy. Zaliczono do nich 25 państw Unii Europejskiej, Wielką Brytanię, Norwegię i Szwajcarię. Ustalono, iż pierwszego miesiąca 2025 r. zarejestrowano 165 473 samochodów w pełni elektrycznych. To o 37 proc. więcej niż na starcie zeszłego roku.
Które elektryki były najpopularniejsze w styczniu?
W rankingu modelowym widać wiele przetasowań względem tego, co widzieliśmy na koniec 2024 r. Styczniowym bestsellerem segmentu BEV w Europie był Volkswagen ID.4. Elektrycznemu SUV-owi naliczono 7 177 rejestracji, czyli o 195 proc. więcej niż rok temu o tej porze. Dopiero drugie miejsce zajęła Tesla Model Y, dla której 6 115 rejestracji to spadek o 46 proc. Eksperci tłumaczą to przejściem na odświeżoną wersję SUV-a produkowanego pod Berlinem. Jednak 45-procentowy ogólny spadek sprzedaży Tesli wiązany jest też z zaangażowaniem się Elona Muska w politykę.
Na podium nie tylko SUV-y, bo trzecie miejsce zdobył Volkswagen ID.7. Ten nieoficjalny „elektryczny Passat” zanotował 657-procentowy wzrost co dało mu 5 879 rejestracji. Najbliżej styczniowego podium były Kia EV3 (5 792 szt.), Skoda Enyaq (5 671 szt.) i Volkswagen ID.3 (5 505 szt.). Najtańsza w towarzystwie Dacia Spring z liczbą 4 834 rejestracji znalazła się na siódmym miejscu przed nowością rynkową, Renault 5 (4 346 szt.). Trzecie w 2024 r. Volvo EX30 (4 143 szt.) zaczęło rok od wizyty w Top 10 po wzroście rejestracji o 82 proc. względem stycznia 2024 r. Czołową dziesiątkę skompletowało BMW iX1 z wynikiem 3 890 rejestracji.
Czy to zapowiedź zawirowań na rynku BEV?
Eksperci Jato zauważają, iż cła na elektryki z Chin zwolniły rozwój sprzedaży BEV-ów z Państwa Środka na Starym Kontynencie. Chińczycy skupili się na nieobjętych cłami modelach spalinowych, zwłaszcza na hybrydach (HEV). Wraz z rozpoczęciem dostaw poliftingowej Tesli Model Y, można też oczekiwać powrotu do dużo większych wolumenów sprzedaży amerykańskiej marki. Niemniej oczekuje się, iż firma Elona Muska już nie zdominuje segmentu tak jak w latach poprzednich. Warto przypomnieć, iż Tesla Model Y była w 2023 r. bestsellerem samochodów osobowych w Europie. Natomiast w 2024 r. zajęła czwarte miejsce.