Tak wygląda przyszłość Dacii: zniknie turbodiesel, pojawi się nowy Duster, ale elektryfikacja nie będzie priorytetem

1 rok temu

Rumuńska Dacia to w tej chwili jeden z najpopularniejszych producentów wśród klientów indywidualnych w Europie. A jak ta marka będzie się w najbliższym czasie zmieniać? Na to pytanie odpowiada Xavier Martinet – wiceprezes Dacii ds. marketingu, sprzedaży i działań operacyjnych

.

Dacia w tej chwili ma znakomitą passę. Od stycznia do września bieżącego roku znalazła aż o 17% klientów więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ponadto jest drugą najpopularniejszą w Europie marką wśród klientów indywidualnych.

Świetne wyniki tego producenta są zasługą oferty skrojonej pod przeciętnego klienta. Samochody Dacii zapewniają po prostu to, czego on potrzebuje. I kilka ponadto.

Ma to swoje odzwierciedlenie w cenie, która nie jest wprawdzie tak niska, jak przed kilkoma laty, ale przez cały czas atrakcyjna. Tym bardziej iż współczesne Dacie, choć przez cały czas proste i z widocznymi oszczędnościami, to auta całkiem nowoczesne.

Elektryfikacja dla Dacii nie jest najważniejsza

Pomimo narzuconej ustawowo konieczności elektryfikacji nie jest ona dla Dacii priorytetem. „Chcemy, aby Dacia przez cały czas oferowała odpowiedni samochód za odpowiednią cenę, tak jak zresztą zawsze było” – mówi Martinet.

Choć Dacia w ofercie ma już elektryka, jest to tak naprawdę wytwarzane w Chinach Renault K-ZE w przebraniu. To też auto tanie oraz topornie wykonane, ale naprawdę przyjazne podczas użytkowania w mieście.

Dacia Spring to tak naprawdę chińskie Renault K-ZE. archiwum

Jak twierdzi prezes Dacii – Denis Le Vot – w Europie jest miejsca na elektryka w cenie poniżej 25 000 euro. Ale w przypadku państw rozwijających się to kwota zbyt wysoka. Dlatego potrzebna jest nowa, tańsza technologia.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-spring-test,aid,1258

Według Martineta naprawdę niedrogie auta na prąd pojawią się w 2027-2029 roku. Przyszła Dacia Sandero – najpopularniejszy samochód tego producenta – ma otrzymać napęd elektryczny. Ale raczej na 99% nie porzuci silnika spalinowego.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-eco-g-100-stepway-niedrogi-crossover-z-gazem-i-1200-km-zasiegu-test,aid,3200

Dacia Duster straci turbodiesla

Nowa Dacia Duster nie otrzyma już turbodiesla. A to oznacza koniec ery takich silników u tej rumuńskiej marki. Trzecia generacja uterenowionego kompaktu ma być jednak zelektryfikowana, ale jej zakres będzie zależny przede wszystkim od kosztów.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-1-5-blue-dci-4x4-sl-extreme-rumunski-multitalent-test-na-dystansie-30-000-km,aid,3452

Rumuni przez cały czas chcą stawiać na LPG. „Kiedy mówimy, iż jako ostatni będziemy sprzedawać silniki spalinowe, nie twierdzimy, iż chcemy zanieczyszczać środowisko” – dodaje Martinet. „Z tego powodu LPG będzie odgrywać dodatkową, zresztą istotną rolę w portfolio marki”.

Duster zachowa napęd 4x4, ale straci turbodiesla. archiwum

Dacia Duster trzeciej generacji powinna zadebiutować jeszcze w tym roku. Nowe auto będzie dzielić platformę modułową CMF-B m.in. z Joggerem. Oznacza to, iż to podobnie jak ten ostatni zaoferuje napęd w pełni hybrydowy.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-eco-g-100-extreme-suv-dalekiego-zasiegu-test,aid,3630

W odwodzie pozostanie również układ 4x4, choć nie wiadomo, czy będzie on łączony z hybrydą.

Gwiazdki Euro NCAP to kwestia systemów wsparcia

Martinet został zapytany również o przeciętne wyniki testów zderzeniowych Dacii, której samochody nie są w stanie otrzymać maksymalnej oceny 5 gwiazdek. Ale bierze się to z tego, iż bezpieczeństwo bierne odgrywa coraz mniejszą rolę.

Z kolei coraz bardziej liczą się systemy wsparcia kierowcy. A te są po prostu drogie, dlatego szerokie ich stosowanie podniosłoby cenę aut tej rumuńskiej marki.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/renault-zoe-nie-otrzymalo-zadnej-gwiazdki-a-dacia-spring-jedna,aid,1717

„Spring uzyskał jedną gwiazdę, ale czy to oznacza, iż ​​jest niebezpieczny? Spełnia wszystkie wymogi homologacyjne, ma 6 poduszek powietrznych” – podkreśla Martinet.

Martinet twierdzi również, iż zaostrzenie zasad testów zderzeniowych oraz wymagań przez Euro NCAP prowadzi do kuriozalnych sytuacji. Przykład? Auto, które 8 lat temu otrzymało 5 gwiazdek, według najnowszych wymagań może zapracować tylko na 1.

Idź do oryginalnego materiału