Tak wygląda nowe Ferrari 849 Testarossa

4 dni temu

Ferrari zaprezentowało nowe modele 849 Testarossa i 849 Testarossa Spider, które w gamie tego legendarnego włoskiego producenta zastępują słynne SF90 Stradale i SF90 Spider. Oba wyposażone są w 3 silniki elektryczne współpracujące z umieszczoną centralnie z tyłu jednostką V8 z podwójnym turbodoładowaniem, co łącznie zapewnia 1050 KM mocy!

Model 849 Testarossa wyróżnia się dzięki swoim osiągom, zdolności dostarczania kierowcy wyjątkowych emocji bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy i wykończenia wnętrza, a także dzięki futurystycznemu, a zarazem dość kontrowersyjnemu designowi. Przy okazji jest to również okazja do powrotu legendarnej nazwy w historii marki z Maranello – Testarossa. Po raz pierwszy użyto jej w 1956 roku w przypadku modelu 500 TR do opisania koloru pokryw rozrządu w niektórych wyścigowych silnikach Ferrari. Później nazwa ta przeszła do historii dzięki jednemu z najsłynniejszych modeli drogowych tej marki – Testarossa z 1984 roku.

849 Testarossa Spider to zarówno prawdziwe coupé, jak i model z otwartym nadwoziem typu spider – dzięki zastosowaniu składanego twardego dachu RHT (Retractable Hard Top). Dach można otworzyć lub zamknąć w zaledwie 14 sekund, choćby podczas jazdy z prędkością do 45 km/h. Opracowano też nowy system minimalizujący turbulencje wewnątrz kabiny – specjalną przegrodę wiatrową umieszczoną za fotelami.

Silnik i układ napędowy

Sercem zarówno 849 Testarossa, jak i 849 Testarossa Spider jest ośmiocylindrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych osiągów. Dzięki gruntownym modyfikacjom generuje on imponującą moc 830 KM, co stanowi znaczny wzrost o 50 KM w porównaniu do poprzednika. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii turbosprężarek z łożyskami niskotarciowymi pochodzącymi z projektu F80 oraz innowacyjnej osłonie termicznej inspirowanej modelem 296 GT3, która optymalizuje zarządzanie temperaturą w komorze silnika. Nowe lekkie komponenty V8, takie jak tytanowe śruby czy przeprojektowane kolektory wydechowe wykonane ze stopu Inconel, przyczyniają się do 10-procentowej poprawy stosunku mocy do masy względem modelu SF90 Stradale.

Układ napędowy opiera się na hybrydowej technologii plug-in (PHEV), łącząc potężny silnik V8 z trzema silnikami elektrycznymi. Łącznie układ ten generuje moc 1050 KM, z czego 220 KM pochodzi z silników elektrycznych.

Elektryczny układ napędowy składa się z następujących elementów:

• Dwa silniki elektryczne na przedniej osi: Silniki te tworzą system RAC-e, który zwiększa możliwości napędu na 4 koła i optymalizuje wektorowanie momentu obrotowego, poprawiając trakcję i wydajność w różnych warunkach.

• Silnik MGU-K na tylnej osi: Bezpośrednio zainspirowany technologią Formuły 1, wspiera rekuperację energii i podnosi ogólną wydajność układu napędowego.

W obu modelach zastosowano dwusprzęgłową skrzynię biegów, która została specjalnie dostrojona do przenoszenia ogromnej mocy i zapewnia płynną zmianę biegów. Zmieniona strategia zmiany biegów, oparta na systemie SF90 XX Stradale, nie tylko poprawia osiągi, ale także wzbogaca profil akustyczny podczas dynamicznej jazdy.

Podczas opracowywania skrzyni biegów Ferrari skupiło się na wykorzystaniu lekkich materiałów w celu utrzymania sztywności strukturalnej i zminimalizowania przyrostu masy pomimo zwiększonych wymagań w zakresie osiągów.

Układ hybrydowy i dynamika

Modele 849 Testarossa wykorzystują bezkonkurencyjne doświadczenie Ferrari w sportach motorowych, oferując wyrafinowaną architekturę hybrydową. Konfiguracja silnika elektrycznego obejmuje dwie jednostki na przedniej osi (system RAC-e), zapewniające podstawowe funkcje napędu na 4 koła i wektorowania momentu obrotowego, oraz tylny silnik MGU-K bezpośrednio inspirowany technologią Formuły 1. Łącznie te elementy dostarczają dodatkową moc 220 KM.

Zarówno model 849 Testarossa, jak i 849 Testarossa Spider wyposażono w najnowszy system Ferrari ABS Evo oraz hamulce typu brake-by-wire, co zapewnia większą precyzję i spójność działania układu hamulcowego. Przeprojektowane zawieszenie oraz układ sprężyn i amortyzatorów zwiększają przyczepność mechaniczną i zapewniają intensywniejsze odczucia zza kierownicy, optymalizując adekwatności dynamiczne na granicy osiągów.

Pakiet systemów kontroli dynamiki pojazdu gwarantuje wyjątkowe wrażenia z jazdy. Centralnym elementem tych innowacji jest system Ferrari Integrated Vehicle Estimator (FIVE) – cyfrowy bliźniak pojazdu, który udoskonala kontrolę trakcji, zarządzanie mechanizmem różnicowym i dynamiczną reakcję. Dzięki temu modele oferują niezwykle precyzyjne prowadzenie, lepszą stabilność i spójne osiągi.

Modele 849 Testarossa i 849 Testarossa Spider oferują cztery tryby jazdy: Drive, Hybrid, Performance i Qualify, z których każdy dostosowuje integrację napędu spalinowego i elektrycznego do preferencji kierowcy i warunków jazdy. Tryb czysto elektryczny pozwala na bezemisyjną jazdę na dystansie do 25 km, podkreślając zaangażowanie Ferrari w zrównoważony rozwój.

Aerodynamika i zarządzanie temperaturą

Oba modele są pokazem prawdziwego mistrzostwa Ferrari w inżynierii aerodynamicznej. Modele 849 Testarossa i 849 Testarossa Spider czerpią inspirację z legendarnych wyścigowych modeli marki, takich jak 512 S, łącząc funkcjonalną doskonałość z ponadczasową estetyką. Pojazdy te generują znaczną siłę docisku 415 kg przy prędkości 250 km/h, czyli o 25 kg więcej niż ich poprzednicy, co przekłada się na lepszą stabilność oraz skuteczniejsze chłodzenie kluczowych podzespołów.

Do istotnych elementów aerodynamicznych należą przeprojektowane wloty powietrza, zaawansowana podłoga przednia z kaskadowymi generatorami wirów, podwójna architektura tylnej sekcji, zwiększająca docisk z tyłu. Efektywność termiczna została zoptymalizowana dzięki nowym chłodnicom i kanałom powietrznym, co przy wzroście mocy zapewnia o 15% lepszą wydajność chłodzenia.

Stylistyka i design

Za wygląd nowych modeli odpowiada Ferrari Styling Centre, którego projektanci mieli na celu realizację wizji nowoczesnego designu, łączącego futurystyczne elementy z klasyczną estetyką Ferrari. 849 Testarossa reprezentuje układ berlinetty, wyróżniając się rzeźbiarskimi formami i dynamicznymi liniami, inspirowanymi prototypami samochodów sportowych z lat 70.

Z kolei 849 Testarossa Spider rozwija tę koncepcję dzięki składanemu dachowi RHT (Retractable Hard Top), umożliwiając płynną transformację z coupé w spidera i zapewniając wszechstronność oraz euforia z jazdy pod gołym niebem. Nadwozie wyróżniają trójwymiarowo modelowane drzwi oraz precyzyjnie ukształtowane boki, które dodatkowo wspierają efektywność aerodynamiczną.

Wnętrze obu modeli to kokpit w pełni podporządkowany kierowcy, w którym zaawansowane interfejsy cyfrowe współgrają z ergonomicznym designem. System HMI ułatwia obsługę, a najwyższej jakości materiały i wykończenia potęgują poczucie luksusu. Kierownica łączy elementy sterowania cyfrowo-analogowego z ikonicznym przyciskiem Engine Start.

7-letni program serwisowy

Dostępny dla całej gamy pojazdów Ferrari program obejmuje wszystkie przewidziane przeglądy okresowe przez pierwsze 7 lat użytkowania auta. Warto podkreślić, iż usługa ta dostępna jest na wszystkich rynkach na świecie, we wszystkich punktach oficjalnej sieci dealerskiej, a także dla nabywców samochodów używanych producenta z Maranello.

Ferrari oferuje również szeroką gamę usług posprzedażnych. w tej chwili dostępne są dwa programy: Warranty Extension Hybrid i Power Hybrid, stworzone z myślą o klientach pragnących zachować osiągi i doskonałość swoich hybrydowych supersamochodów Ferrari przez długie lata. Właściciele modeli PHEV marki Ferrari już teraz korzystają z pięcioletniej gwarancji na komponenty hybrydowe. Wybierając program Warranty Extension Hybrid, otrzymują kompleksową, fabryczną gwarancję przedłużoną na cały samochód. Co więcej, jeżeli zdecydują się przedłużyć ochronę do ósmego roku, pakiet akumulatorów wysokonapięciowych (HVB) zostanie wymieniony bez dodatkowych kosztów.

Nowy program Power Hybrid umożliwia natomiast rozszerzenie fabrycznej gwarancji na wszystkie najważniejsze elementy układu napędowego, w tym te związane z systemem hybrydowym – od 8 do 16 roku eksploatacji. Program przewiduje również bezpłatną wymianę akumulatora HVB od 16 roku użytkowania.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału