“Rzeczpospolita” poinformowała, iż Komisja Europejska poważnie zastanawia się nad wprowadzeniem w UE nowych przepisów, które zobowiązywałyby firmy do zakupu samochodów elektrycznych i to już od 2030 roku. Miałby to być duży krok na drodze do eliminacji aut spalinowych.
Zdaniem wielu ekspertów plany KE są nierealne
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś podkreślił, iż propozycja ta jest nierealna. W Polsce w tym roku w okresie od stycznia do września tylko nieco ponad 6% rejestracji nowych samochodów osobowych stanowiły elektryki. Podobne zdanie mają przedstawiciele branży leasingowej. Ich zdaniem polscy przedsiębiorcy nie ufają jeszcze zbyt mocno pojazdom elektrycznym. Nie zapowiada się także na to, aby miało się to zmienić w ciągu kolejnych kilku lat.
Pojawiają się też głosy, iż w tej sytuacji potrzebne byłyby specjalne programy wsparcia skierowane do firm kładące nacisk na zakup elektryków. Do tej pory skorzystać z nich mogli tylko klienci indywidualni.
UE chce, aby od 2030 roku wszystkie nowe, firmowe samochody były elektrycznePolscy przedsiębiorcy są sceptycznie nastawieni do elektryków
Przedsiębiorców powinien nieco uspokoić fakt, iż od roku 2027 firmy musiałyby kupować minimum 75% aut elektrycznych. Dopiero od roku 2030 musiałyby to być jedynie pojazdy EV. Z drugiej strony w Polsce w tej chwili udział elektrycznych aut dostawczych w rejestracjach wynosi zaledwie około 2%.
Dzisiaj w całej Unii Europejskiej udział elektryków wśród nowych samochodów oscyluje w okolicach 16,5%. Aż za 62% rejestracji odpowiadają jednak tylko cztery kraje – Belgia, Niemcy Francja oraz Holandia.
Trudno powiedzieć, czy nowe przepisy mają szansę wejść w życie. Ich przeciwników nie brakuje, także w Polsce. Jednym z kluczowych argumentów przeciw jest kiepska infrastruktura dla aut elektrycznych. Wprawdzie w tej chwili średnia odległość między stacjami ładowania to nieco zaledwie ponad 2 km, ale zdecydowana większość punktów znajduje się w dużych miastach. Poza tym aż ⅔ z nich to wolne punkty AC, a nie szybkie ładowarki DC.
Źródło: Business Insider Polka, money.pl, Rzeczpospolita, Do Rzeczy

4 dni temu












