Szczyty przewozowe 2025. Jesień to okres kulminacyjny w globalnej logistyce.

3 dni temu

Przełom lata i jesieni to kulminacyjny okres przewozowy w globalnej logistyce, kiedy na rynki docelowe zaczynają spływać towary przeznaczone na Black Friday, Mikołajki i Boże Narodzenie. Tegoroczne szczyty przewozowe, choć rozłożone w czasie i charakteryzujące się większą różnorodnością transportową, dobitnie pokazują, jak ważne jest budowanie odpornych łańcuchów dostaw.

Polskie ożywienie gospodarcze, ze wzrostem PKB o 3,4% r/r i przyspieszeniem konsumpcji prywatnej do 4,4% w II kwartale 2025 roku, sugeruje, iż konsumenci będą chcieli kupować więcej. Jednak rok 2025 wprowadził globalny rynek w okres nasilonych zawirowań geopolitycznych, w tym barier celnych w wyniku polityki handlowej USA, co ma bezpośrednie przełożenie na logistykę. najważniejsze staje się zapewnienie ciągłości produkcji i dystrybucji, aby wykorzystać zwiększoną konsumpcję w listopadzie i grudniu.

Transport morski i kolejowy

Transport morski, odpowiadający za około 90% globalnej wymiany handlowej, pozostaje kluczowy, ale jest też najbardziej podatny na zawirowania geopolityczne. Utrzymująca się blokada Kanału Sueskiego wydłuża transport morski z Azji do Europy o około dwa tygodnie. Jednocześnie rynek musi reagować na skutki amerykańskich ceł na chińskie towary. Czasowe zawieszenie ceł latem wywołało wzrost importu z Chin do USA (o ok. 200% w czerwcu–lipcu), co spowodowało mniejsze zdolności i wyższe ceny na kierunku europejskim.

Dodatkowym wyzwaniem jest Golden Week (1–8 października) w Chinach, kiedy produkcja całkowicie ustaje. To sprawia, iż firmy chcą wysłać towar przed tym okresem, co już od połowy września skutkuje podwyżkami stawek frachtowych i efektem front-loadingu (przyspieszania wysyłek).

Aby uodpornić się na te wyzwania, importerzy rozkładają wysyłki statkiem i część wolumenu kierują koleją, zwłaszcza w przypadku towarów wrażliwych na czas transportu.

Wzrost frachtu lotniczego i magazynowania

Alternatywą w przewozach z Azji, wykorzystywaną w późniejszej fazie szczytów (przełom października i listopada), pozostaje transport lotniczy. Oczekuje się wzrostu wolumenu w porównaniu rok do roku, napędzanego głównie przez gigantów e-commerce, którzy w okresie przedświątecznym rezerwują znaczną część globalnych zdolności przewozowych. W Polsce liczba zakupów online rosła średnio o 5% rocznie w latach 2020–2023, a średnia wartość koszyka zwiększyła się z 233 PLN do 304 PLN. Ten trend oznacza intensyfikację dostaw.

Jako odpowiedź na wysoki popyt, pod koniec września zostanie uruchomione nowe, regularne połączenie lotnicze obsługiwane przez Suparna Airlines z Nankinu do Warszawy. W tym roku biznes stawia również na budowanie zapasów blisko rynków zbytu. Rośnie także znaczenie trendu nearshoringu oraz usług wartości dodanej świadczonych w magazynach (co-packing, etykietowanie, tworzenie zestawów promocyjnych).

Nowa rola operatorów logistycznych

W logistyce nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, a operatorzy muszą być gotowi reagować na zróżnicowane strategie klientów, łącząc transport morski, kolejowy i lotniczy. Równolegle rośnie zapotrzebowanie na kompleksową obsługę celną, usługi magazynowe i wsparcie w projektach nearshoringowych.

W efekcie logistyka staje się bardziej strategiczna niż kiedykolwiek wcześniej. Przewagę zyskują kompleksowi operatorzy logistyczni, którzy potrafią łączyć różne środki transportu i wspierać klientów w strategicznym planowaniu.

Źródło: Komentarz Rohlig SUUS Logistics

Idź do oryginalnego materiału