Supermoto DR-Z4SM oraz dual DR-Z4S wracają do oferty Suzuki na sezon 2025! Są gruntownie zmodernizowane! Sprawdź szczegóły!
Suzuki DR-Z na stałe wpisały się w świadomość motocyklistów na całym świecie. Po pierwsze stanowiły świetną ewolucję poprzednich konstrukcji marki, a po drugie same w sobie były po prostu bardzo dobrymi motocyklami, które być może nie powalały osiągami, ale oferowały ogrom możliwości w przystępnej cenie. Dostępne były wersje DR-Z 400 S jako dual sport, DR-Z 400 SM jako supermoto (oraz DR-Z 400 E jako bardzie enduro). Czterysetki dostępne były w sprzedaży od 2000 roku, jednak w Europie można było je kupić tylko do roku 2008 ze względu na normy Euro (choć pozostały ofercie w innych częściach świata). Były to motocykle uwielbiane przez motocyklistów.
DR-Z4SM i DR-Z4S wracają!
Podczas targów EICMA w Mediolanie Suzuki zapewniło nam ogromną niespodziankę. Czterysetka powraca w wersji dual sport (DR-Z4S) oraz w wersji supermoto (DR-Z4SM)!
Już na pierwszy rzut oka widać, iż nowe DR-Z to wciąż ta sama linia modelowa, wciąż mają te same linie i charakter. Jednak niech nie zwiedzie Was pierwsze wrażenie – Suzuki przekonstruowało w zasadzie cały motocykl. Od silnika, przez ramę, a na elektronice kończąc.
Suzuki DR-Z4S oraz DR-Z4SM 2025 – zdjęcia:
Silnik w 2025 Suzuki DR-Z4 S/SM
Konstruktorzy Suzuki gruntownie przeprojektowali silnik – spełnia teraz normy Euro 5+. Przede wszystkim zmieniono jego charakterystykę, aby zagwarantować duży moment obrotowy dostępny w całym zakresie obrotów i dać kierowcy jak największą kontrolę nad przekazywaniem mocy oraz odpowiednią reakcję na gaz. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wtrysk paliwa oraz zamontowanie elektronicznie sterowanej przepustnicy.
Maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego są minimalnie niższe niż w poprzedniej generacji (38 KM i 37 Nm na rok 2025), ale za to krzywa mocy i momentu została wygładzona, jest więcej osiągów w niskich i w najwyższych partiach obrotomierza. Przekonstruowano układ dolotowy (choć filtr powietrza wciąż wymienia się łatwo, z boku), układ zapłonowy, i układ wydechowy. Zamiast gaźnika jest wtrysk elektroniczny i dwie świece. Jest zupełnie nowa głowica z nowymi wałkami rozrządu. Pojawiło się nowe sprzęgło typu assist&slip.
- Gruntownie zmodernizowany, jednocylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3, zapewnia płynne i łatwo kontrolowane przekazywanie mocy już od najniższych obrotów.
- Nowy układ wtrysku paliwa ułatwia rozruch, a dzięki 10-otworowym wtryskiwaczom poprawiono wydajność procesu spalania.
- Układ wydechowy – z dwustopniowym katalizatorem i sondą Lambda – spełnia najnowsze normy emisji hałasu oraz spalin Euro 5+.
- Dwie świece zapłonowe gwarantują wysoką sprawność procesu spalania i osiągi w całym zakresie pracy silnika.
- Tytanowe zawory ssące i zawory wydechowe (wypełnione sodem) wprowadzono dla zredukowania masy tych elementów, a także poprawienia ich chłodzenia oraz dla większej swobody przy projektowaniu profili krzywek układu rozrządu. Nowe profile krzywek wałków rozrządu to także większe wartości momentu obrotowego szczególnie w zakresie niskich obrotów.
- Elektronicznie sterowana przepustnica ma średnicę 42 mm, co gwarantuje świetną charakterystykę mocy i zapewnia precyzyjną reakcję na ruch manetki gazu.
- System wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS) ułatwia obsługę sprzęgła w każdych warunkach (także w jeździe w terenie), wpływa również na poprawę płynności oraz precyzję zmiany biegów.
Elektronika, ABS i kontrola trakcji w Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM 2025
Nowoczesne standardy wymagały zastosowania systemów elektronicznych w ramach pakietu SIRS. Na pokładzie obu wersji nowych Suzuki DR-Z 4 znalazły się m.in. elektronicznie sterowana przepustnica ride-by-wire, a dzięki temu także trzy tryby jazdy. Kontrola trakcji posiada 3 tryby, a w tym jeden G, czyli Gravel, czyli do jazdy terenowej (kontrola trakcji została inaczej skonfigurowana dla modeli S oraz SM).
Układ ABS można wyłączać w taki sposób, aby tylne koło dało się zablokować. Co więcej, wersja S jako pierwsze Suzuki ma możliwość zupełnego wyłączenia ABSu na obu osiach.
Na pokładzie jest też system easy start do rozruchu silnika jednym klikiem. Wszystko obsługuje się dzięki czytelnego wyświetlacza LCD wraz z łatwymi w obsłudze przyciskami na kierownicy.
Skoro mówimy o elektronice, to oświetlenie jest w pełni LEDowe. Z przodu znalazła się pojedyncza soczewka do świateł drogowych/mijania. Przednie kierunkowskazy świecą pomarańczowym światłem ciągłym jako światła pozycyjne.
- Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) umożliwia wybranie jednej z trzech charakterystyk pracy silnika.
- Tryb G (Gravel) dopuszcza poślizg tylnego koła podczas jazdy w terenie, co pomaga poprawić osiągi np. na szutrach.
- DR-Z4S to pierwszy seryjny model Suzuki z systemem ABS, który można wyłączyć w obu kołach. Zarówno Suzuki DR-Z4S, jak i DR-Z4SM mają jednak możliwość ustawienia trybu „Rear ABS OFF”, który wyłącza działanie systemu tylko w tylnym kole.
- Elektronicznie sterowana przepustnica Suzuki (Ride-by-Wire) gwarantuje dokładną i precyzyjną reakcję na ruch manetki gazu.
- Uruchomienie silnika tylko jednym szybkim naciśnięciem przycisku rozrusznika.
- Kompaktowy panel wskaźników LCD.
- Pojedynczy, kompaktowy reflektor LED.
- Przełączniki na kierownicy gwarantujące intuicyjną obsługę menu
2025 DR-Z4S / DR-Z4SM – podwozie, rama, zawieszenie
Na rok 2025 modele DR-Z4 otrzymały ramę o podobnej konstrukcji jak w poprzedniej generacji, została jednak przekonstruowana. Wciąż jest to rama kołyskowa, stalowa, ale tym razem jej górna część posiada dwie belki – dzięki temu rama jest sztywniejsza i bardziej precyzyjna w prowadzeniu, ale wciąż oferuje odpowiednią elastyczność i pochłanianie drgań.
Oba modele wyposażono w przednie i tylne zawieszenie KYB, o dużym skoku. W Suzuki DR-Z4S widelec jest tak zestrojony, by zapewnić komfort i precyzję prowadzenia także w terenie. Natomiast w Suzuki DR-Z4SM priorytetem jest sportowa dynamika, typowa dla supermoto.
Różnice w filozofii obu maszyn Suzuki wymusiły zastosowanie nieco innych układów hamulcowych – wersja supermoto ma większą tarczę hamulcową w przednim kole, o średnicy 310 mm, a w Suzuki DR-Z4S tarcza przednia ma średnicę 270 mm. W obu przypadkach za hamowanie z przodu odpowiada 2-tłoczkowy zacisk pływający.
Wysokość kanapy dla wersji S oraz SM to odpowiednio 935 oraz 890 mm, w obu przypadkach znacznie wyżej, niż w poprzednich generacjach modelu. Zmodyfikowana została pozycja jazdy, ciało kierowcy jest przeniesione delikatnie do przodu: wersja S ma kierownicę 28mm wyżej i 2mm do przodu, podnóżki 7mm wyżej i 23mm do tyłu; z kolei wersja SM ma kierownicę 20mm do przodu; podnóżki 18 mm do tyłu.
Rozmiary kół dla wersji S oraz SM to odpowiednio 21/18 oraz 17/17 cali z przodu i z tyłu.
Skok zawiedzenia wynosi odpowiednio z przodu i z tyłu: 280/296mm w S oraz 260/277 mm w SM.
Suzuki DR-Z4 waży w stanie gotowy do jazdy 151 kg w wersji S oraz 154 kg w wersji SM.
- Nowa rama kołyskowa jest wykonana ze stali, ma rozbudowaną górną część (dwie zamiast jednej belki), i bez problemów sprawdzi się w najtrudniejszych warunkach drogowych.
- Lekki aluminiowy tylny stelaż.
- Oba modele Suzuki DR-Z4S/SM prowadzą się łatwo i precyzyjne, dzięki zawieszeniom firmy KYB o długim skoku i dostosowanej do stylu jazdy charakterystyce tłumienia.
- Szersze podnóżki umożliwiają doskonałą kontrolę w terenie, zarówno siedząc jak
w jeździe na stojąco. - Nowy kompaktowy, lekki zbiornik paliwa ma pojemność 8,7 litra.
Suzuki DR-Z4S oraz DR-Z4SM 2025 – dane technicze:
DR-Z4S | DR-Z4SM | |||
Długość całkowita | 2270 mm | 2195 mm | ||
Szerokość całkowita | 885 mm | 885 mm | ||
Wysokość całkowita | 1235 mm | 1190 mm | ||
Rozstaw osi | 1495 mm | 1465 mm | ||
Prześwit | 300 mm | 260 mm | ||
Wysokość siedzenia | 920 mm | 890 mm | ||
Masa własna | 151 kg | 154 kg | ||
Silnik | 4-suwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC | |||
Śr. cyl. x skok tłoka | 90 mm x 62,6 mm | |||
Pojemność skokowa | 398 cm3 | |||
Stopień sprężania | 11.1:1 | |||
Zasilanie | Wtrysk paliwa | |||
Rozrusznik | Elektryczny | |||
System smarownia | Z suchą miską olejową | |||
Skrzynia biegów | O pięciu przełożeniach | |||
Zawieszenia | Z przodu | teleskopowy upside-down, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe | ||
Z tyłu | centralny amortyzator, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe | |||
Kąt głowki ramy / Wyprzedzenie | 27.5°/109 mm | 26.5°/95 mm | ||
Hamulce | Z przodu | Tarczowe | Tarczowe | |
Z tyłu | Tarczowe | Tarczowe | ||
Opony | Z przodu | 80/100-21M/C 51P, dętkowe | 120/70R17M/C 58H, dętkowe | |
Z tyłu | 120/80-18M/C 62P, dętkowe | 140/70R17M/C 66H, dętkowe | ||
Układ zapłonowy | Elektroniczny | |||
Pojemność zbiornika paliwa | 8,7 l | |||
Pojemność oleju (przy wymianie) | 1,9 l | |||
Średnie zużycie paliwa | 28.4 km/L (3.5 L/ 100 km) wg WMTC | 29.4 km/L (3.4 L/ 100 km) wg WMTC | ||
Emisja CO2 | 82 g/km wg WMTC | 80 g/km wg WMTC |