Jeśli chodzi o segment SUV, to każdy z nas ma wobec niego nieco inne oczekiwania. Wynika to też z tego, o jak szerokim zagadnieniu tutaj mówimy. Są tacy, którzy skupią się na niskiej cenie. Nie będą przeszkadzały im słabe osiągi i napęd na jedną oś. Jednak są też tacy, którzy będą chcieli kupić SUV-a z krwi i kości – z napędem 4×4, o dużej mocy – a cena zejdzie na dalszy plan. Wydaje mi się, iż ten model jest tutaj pewnym kompromisem.
Dlaczego ten SUV to idealny kompromis?
Szwedzkie samochody mają zwykle opinię niezniszczalnych. Oczywiście jest to dosyć duży skrót myślowy. Chodzi o to, iż te auta są niezwykle solidne. Przy ich konstrukcji zwraca się uwagę na każdy detal. Są trwałe, niezawodne i raczej nie zaprzątają nam głowy awariami. jeżeli myślimy o szwedzkiej motoryzacji, automatycznie na myśl przychodzą nam Volvo oraz Saab. Ta pierwsza globalnie jest zdecydowanie bardziej popularna, to fakt. Natomiast Saab na przestrzeni lat też potrafił prezentować nam absolutnie unikatowe i niezwykle wytrzymałe samochody.
Saab zawsze słynął ze zwracania uwagi na detale, z ogromnej jakości produkowanych przez siebie aut. W przypadku modelu 9-7X jest podobnie. Być może komuś wyda się to dziwne, ale tak – szwedzki producent również ma doświadczenia z segmentem SUV. Samochód ma na portalu „Autocentrum” średnią ocenę na poziomie 4,5 na 5. W jednym z komentarzy przeczytałem zdanie, iż 9-7X to samochód, który idealnie wpisuje się w maksymę „życie jest zbyt krótkie, aby jeździć nudnymi samochodami”. Wszystko to mówi nam, iż Saab nie tylko miał „jakieś” doświadczenie z segmentem SUV. Saab poradził sobie z nim kapitalnie…
Na rynek amerykański…
9-7X był produkowany w latach 2005-2008 i był przeznaczony przede wszystkim na rynek amerykański. I to już wiele nam mówi. Najsłabszy silnik to jednostka 4,2 l o mocy 285 koni mechanicznych. Później do wyboru mamy jeszcze dwie V8. Pierwsza to pojemność 5,3 litra i moc 300 koni, zaś druga to pojemność 6 litrów i moc 400 koni mechanicznych. Jak to szło… „życie jest zbyt krótkie, aby jeździć nudnymi samochodami”, tak? SUV od Saaba ma więc nieprawdopodobne osiągi a do tego jest bezawaryjny… Oczywiście przy okazji swoje pali, ale to raczej naturalne.
Roczniki robią swoje i aktualnie Saab 9-7X jest dostępny w całkiem niezłych cenach. Na popularnym portalu z ogłoszeniami znalazłem taki model za niecałe 20 tysięcy złotych. Mowa tu o samochodzie z rocznika 2006. Napęd na cztery koła, 5,3-litrowe V8 o mocy 300 koni… To SUV z krwi i kości. To taki SUV, na którego wiele osób będzie patrzyło z zachwytem. Wielu z nich – umówmy się – nie ma pojęcia, iż Saab w ogóle produkował takie samochody. Dla wielu osób to może być strzał w dziesiątkę. Oczywiście o ile nie przeraża was to spalanie.
Zdjęcie główne: S. Foskett – Personal photo, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons