Sprzedaż samochodów w Europie w styczniu 2025 r. była gorsza niż rok temu, a jedną z marek, która traci najwięcej, jest Tesla

4 godzin temu

Nie jest dobrze – tegoroczna styczniowa sprzedaż samochodów w Europie spadła w porównaniu ze styczniem 2024 r. Na szczęście kryzys nie dotknął jeszcze Polski. Spadek popytu notuje większość marek i często jest on dwucyfrowy. O prawdziwej zapaści może mówić Tesla (i to mimo znacznego wzrostu sprzedaży elektryków).

Najnowsze dane stowarzyszenia producentów samochodów ACEA wskazują, iż w pierwszym miesiącu 2025 r. zarejestrowano w Europie (kraje Unii Europejskiej, EFTA i Wielka Brytania) 995 271 nowych samochodów osobowych – mniej o 2,1% niż w styczniu ubiegłego roku (w samej UE spadek był jeszcze wyższy i wyniósł 2,6%, przy poziomie rejestracji 831 201 szt.).

Spadki zanotowano w aż 16 krajach, przy czym najbardziej dotkliwe były w Estonii (-66,3%), Bułgarii (-30,1%) oraz w Słowacji (-16,8%). Z kolei wśród 15 krajów, gdzie sprzedaż okazała się wyższa (w tym w Polsce, o 3,4% rok do roku), na pierwszych trzech miejscach w tej statystyce plasują się Norwegia (+82,4%), Litwa (+33%) oraz Islandia (+30%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-osobowych-w-polsce-w-styczniu-2025-r-lepsza-niz-w-styczniu-2024-r,aid,4916

Największe europejskie rynki w styczniu 2025 r. (dane: ACEA)

Miejsce Państwo Rejestracje I 2025 r. (szt.) Zmiana do I 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Niemcy 207 640 -2,8
Wielka Brytania 139 345 -2,5
Włochy 133 731 -5,8
Francja 114 673 -6,2
Hiszpania 72 322 +5,3
Polska 44 248 +3,4
Belgia 40 594 -13,0
Irlandia 33 473 +6,6
Holandia 32 804 -4,6
Austria 20 448 +16,5

Elektryki zyskują, a Tesla... traci

Ciekawie przedstawia się sytuacja w odniesieniu do marek aut. Otóż w zestawieniu ACEA, które obejmuje ich 36, aż 27 miało wyniki gorsze niż w styczniu 2024 r. W największym stopniu klienci odwrócili się od Smarta (-97,5%), Lancii (-73,2%), Jaguara (-47,3%) oraz... Tesli. W przypadku tej amerykańskiej marki spadek wyniósł 45,2% i można się zastanawiać, jak duży udział takim obrocie spraw mają poczynania Elona Muska, które nie wszędzie zyskują poklask (niektórzy właściciele Tesli ozdabiają je choćby naklejkami z napisem "Kupiłem Teslę zanim Elon oszalał").

https://magazynauto.pl/wiadomosci/coraz-wiecej-firm-rezygnuje-z-aut-tesli-powodem-polityczne-poglady-elona-muska,aid,4903

Jest to o tyle zadziwiające, iż w styczniu 2025 r. popyt na auta elektryczne w Europie wzrósł znacząco w stosunku do stycznia 2024 r. – o 37,3% na całym Starym Kontynencie, a o 34% w UE. Coś może być zatem na rzeczy. w tej chwili Tesla, która sprzedała 9945 aut znajduje się na 26. pozycji zestawienia (spadek z 19.).

Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych w styczniu 2025 r. w Europie (dane: ACEA)

Miejsce Marka Rejestracje I 2025 r. (szt.) Zmiana do I 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Volkswagen 112 844 +16,6
Toyota 72 804 -7,6
BMW 59 765 -1,8
Skoda 59 465 -3,4
Peugeot 55 445 -3,4
Audi 49 220 -7,8
Dacia 48 998 -5,2
Renault 48 443 +18,1
Mercedes 42 472 +3,0
Kia 41 762 -6,6

Dacia Sandero przez cały czas na prowadzeniu

Skromny rumuński hatchback pozostał w styczniu 2025 r. chętniej kupowanym autem osobowym. I tutaj znowu aż się prosi przywołać Teslę. Jej Model Y, który w 2023 r. był ogólnoeuropejskim bestsellerem, a wśród "elektryków" deklasował rywali, zaliczył potężny spadek. w tej chwili znajduje się na liście top 50 zaledwie na miejscu 45. I co szczególnie znamienne, stracił także pozycję lidera wśród modeli z zasilaniem elektrycznym, spadając za VW ID.4 (sprzedaż to, odpowiednio, 6066 szt. do 7151 szt.).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/podsumowanie-sprzedazy-aut-na-swiecie-w-2024-r-najwieksze-rynki-najpopularniejsze-koncerny-marki-i-modele-samochodow,aid,4961

Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w styczniu 2025 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe).

1. Dacia Sandero

FOT. ARCHIWUM/MOTOR

2. Volkswagen Golf

FOT. ARCHIWUM/MOTOR

3. Peugeot 208

fot. archiwum/Motor
Miejsce Marka/model Rejestracje I 2025 r. (szt.) Zmiana do I 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dacia Sandero 22 078 -11,6
VW Golf 17 354 -6,2
Peugeot 208 17 320 +6,3
VW Tiguan 17 142 +29,4
Citroen C3 15 622 +3,7
VW T-Roc 15 535 +6,4
Dacia Duster 15 230 +18,6
Toyota Yaris Cr. 15 014 -12,3
Fiat Panda 14 215 +9,7
Peugeot 2008 14 044 -2,8
Tesla Model Y nie tylko spadła daleko w rankingu najpopularniejszych aut w ogóle, ale także straciła pierwsze miejsce wśród modeli elektrycznych, na rzecz VW ID.4. fot. Tesla
Idź do oryginalnego materiału