
Nie jest dobrze – tegoroczna styczniowa sprzedaż samochodów w Europie spadła w porównaniu ze styczniem 2024 r. Na szczęście kryzys nie dotknął jeszcze Polski. Spadek popytu notuje większość marek i często jest on dwucyfrowy. O prawdziwej zapaści może mówić Tesla (i to mimo znacznego wzrostu sprzedaży elektryków).
Najnowsze dane stowarzyszenia producentów samochodów ACEA wskazują, iż w pierwszym miesiącu 2025 r. zarejestrowano w Europie (kraje Unii Europejskiej, EFTA i Wielka Brytania) 995 271 nowych samochodów osobowych – mniej o 2,1% niż w styczniu ubiegłego roku (w samej UE spadek był jeszcze wyższy i wyniósł 2,6%, przy poziomie rejestracji 831 201 szt.).
Spadki zanotowano w aż 16 krajach, przy czym najbardziej dotkliwe były w Estonii (-66,3%), Bułgarii (-30,1%) oraz w Słowacji (-16,8%). Z kolei wśród 15 krajów, gdzie sprzedaż okazała się wyższa (w tym w Polsce, o 3,4% rok do roku), na pierwszych trzech miejscach w tej statystyce plasują się Norwegia (+82,4%), Litwa (+33%) oraz Islandia (+30%).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-osobowych-w-polsce-w-styczniu-2025-r-lepsza-niz-w-styczniu-2024-r,aid,4916Największe europejskie rynki w styczniu 2025 r. (dane: ACEA)
Niemcy | 207 640 | -2,8 |
Wielka Brytania | 139 345 | -2,5 |
Włochy | 133 731 | -5,8 |
Francja | 114 673 | -6,2 |
Hiszpania | 72 322 | +5,3 |
Polska | 44 248 | +3,4 |
Belgia | 40 594 | -13,0 |
Irlandia | 33 473 | +6,6 |
Holandia | 32 804 | -4,6 |
Austria | 20 448 | +16,5 |
Elektryki zyskują, a Tesla... traci
Ciekawie przedstawia się sytuacja w odniesieniu do marek aut. Otóż w zestawieniu ACEA, które obejmuje ich 36, aż 27 miało wyniki gorsze niż w styczniu 2024 r. W największym stopniu klienci odwrócili się od Smarta (-97,5%), Lancii (-73,2%), Jaguara (-47,3%) oraz... Tesli. W przypadku tej amerykańskiej marki spadek wyniósł 45,2% i można się zastanawiać, jak duży udział takim obrocie spraw mają poczynania Elona Muska, które nie wszędzie zyskują poklask (niektórzy właściciele Tesli ozdabiają je choćby naklejkami z napisem "Kupiłem Teslę zanim Elon oszalał").
https://magazynauto.pl/wiadomosci/coraz-wiecej-firm-rezygnuje-z-aut-tesli-powodem-polityczne-poglady-elona-muska,aid,4903Jest to o tyle zadziwiające, iż w styczniu 2025 r. popyt na auta elektryczne w Europie wzrósł znacząco w stosunku do stycznia 2024 r. – o 37,3% na całym Starym Kontynencie, a o 34% w UE. Coś może być zatem na rzeczy. w tej chwili Tesla, która sprzedała 9945 aut znajduje się na 26. pozycji zestawienia (spadek z 19.).
Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych w styczniu 2025 r. w Europie (dane: ACEA)
Volkswagen | 112 844 | +16,6 |
Toyota | 72 804 | -7,6 |
BMW | 59 765 | -1,8 |
Skoda | 59 465 | -3,4 |
Peugeot | 55 445 | -3,4 |
Audi | 49 220 | -7,8 |
Dacia | 48 998 | -5,2 |
Renault | 48 443 | +18,1 |
Mercedes | 42 472 | +3,0 |
Kia | 41 762 | -6,6 |
Dacia Sandero przez cały czas na prowadzeniu
Skromny rumuński hatchback pozostał w styczniu 2025 r. chętniej kupowanym autem osobowym. I tutaj znowu aż się prosi przywołać Teslę. Jej Model Y, który w 2023 r. był ogólnoeuropejskim bestsellerem, a wśród "elektryków" deklasował rywali, zaliczył potężny spadek. w tej chwili znajduje się na liście top 50 zaledwie na miejscu 45. I co szczególnie znamienne, stracił także pozycję lidera wśród modeli z zasilaniem elektrycznym, spadając za VW ID.4 (sprzedaż to, odpowiednio, 6066 szt. do 7151 szt.).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/podsumowanie-sprzedazy-aut-na-swiecie-w-2024-r-najwieksze-rynki-najpopularniejsze-koncerny-marki-i-modele-samochodow,aid,4961Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w styczniu 2025 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe).
1. Dacia Sandero

2. Volkswagen Golf

3. Peugeot 208

Dacia Sandero | 22 078 | -11,6 |
VW Golf | 17 354 | -6,2 |
Peugeot 208 | 17 320 | +6,3 |
VW Tiguan | 17 142 | +29,4 |
Citroen C3 | 15 622 | +3,7 |
VW T-Roc | 15 535 | +6,4 |
Dacia Duster | 15 230 | +18,6 |
Toyota Yaris Cr. | 15 014 | -12,3 |
Fiat Panda | 14 215 | +9,7 |
Peugeot 2008 | 14 044 | -2,8 |
