Sprawdzamy, jak jeździ nowy Volkswagen Tiguan (2024). Czy znów będzie bestsellerem? Ile kosztuje?

1 rok temu

Volkswagen Tiguan najnowszej, trzeciej już generacji. Popularny kompaktowy SUV bazuje na płycie MQB evo i dostępny jest w wersjach benzynowych i wysokoprężnych, lada moment pojawią się też hybrydy plug-in. Czy znów ma zadatki na najlepsze auto w segmencie?

  • trzecia generacja bestsellerowego kompaktowego SUV-a Volkswagena
  • zbudowana na platformie MQB evo
  • silniki benzynowe, diesle oraz hybrydy plug-in z zasięgiem w trybie elektrycznym do 100 km

Volkswagen nie należał do pionierów segmentu kompaktowych SUV-ów (chyba iż liczyć Golfa II Country), ale gdy już zbudował swojego reprezentanta w tej klasie – Tiguana, zagarnął znaczną część rynku.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-golf-country-model-ktory-wyprzedzil-swoja-epoke,aid,3796

Dwie poprzednie generacje modelu znalazły ponad 7,6 mln nabywców, teraz czas na trzecią – zbudowaną na ewolucyjnej wersji modułowej platformy poprzednika, MQB evo, stosowanej przez koncern od 2019 r.

Wnętrze – jak w domu

Ze swoimi wygładzonymi płaszczyznami i obłościami konturów lamp nowa odsłona Tiguana mocno nawiązuje wyglądem do palety elektrycznych modeli ID. Pod względem wymiarów zmieniło się bardzo niewiele: rozstaw osi pozostał bez zmian (268 cm), podobnie szerokość i wysokość, a na długość przybyło ok. 3 cm (teraz to 455 cm).

Nowy Tiguan może pochwalić się lepszą aerodynamiką od poprzednika (Cd 0,28 wobec 0,33). VW

Volkswagen zwraca jednak uwagę na lepsze wykorzystanie przestrzeni – przy najkorzystniejszej konfiguracji i zachowaniu możliwości przewiezienia 5 osób pojemność bagażnika wzrosła z 615 do 652 l. Kufer ma przy tym wzorową funkcjonalność – oferuje m.in. haczyki, składanie oparć klamkami w burtach, gniazdo 230 V i pokaźny schowek pod podłogą, z miejscem na „dojazdówkę” (seryjną od drugiej wersji wyposażeniowej).

Kabina, jak na tę klasę, oferuje odpowiednią przestronność, z dużą ilością miejsca nad głowami. Na uwagę zasługują w szczególności wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz wysoko zamocowane siedzisko kanapy, za pomocą którego podróżujący z tyłu mogą cieszyć się bardzo wygodną pozycją siedzącą.

Nie zmieniła się obecność masywnego tunelu środkowego z tyłu ani pozycja za kierownicą – kierowca ma widok na maskę, a smukłe słupki o korzystnej geometrii nie ograniczają nadmiernie widoczności, jednak kolumna kierownicy jest ustawiona jak w poprzedniku, czyli nieco pod kątem, trochę jak w pojazdach dostawczych. Co więcej, niektórym kierowcom może brakować większego zakresu jej regulacji.

Znakomite fotele ErgoActive (opcja), na życzenie dostępne z niezłym masażem w oparciu oraz wentylacją. VW
Pojemny (bazowo 652 l), foremny i funkcjonalny bagażnik z akcesoriami do mocowania drobnych rzeczy. VW

Kokpit, multimedia – więcej cali

Poza tym aspektem Tiguan przekonuje wygodą i ergonomią otoczenia kierowcy – przede wszystkim obszernym fotelem, dwupłaszczyznowo regulowanym podłokietnikiem i licznymi schowkami. Plus za tapicerowane kieszenie drzwi, minus za plastiki o przeciętnej estetyce w dolnych partiach kabiny; za sprawą licznych miękkich wstawek jakość sprawia jednak dobre wrażenie.

W kokpicie przede wszystkim uwagę zwraca jednak ekran systemu operacyjnego (12,9 lub 15"). Jego interfejs jest czytelny, choć rzędy ikon na dolnym i górnym pasku dużej wersji wymagają koncentracji.

Mały Touareg: ergonomiczny kokpit z licznymi schowkami, wielofunkcyjne pokrętło między fotelami (reguluje się nim m.in. głośność i wybiera tryb jazdy). Wielka ulga: tradycyjne przyciski na kierownicy. VW
Przed pasażerem – efektowny akcent. VW

Wybór silników i szereg nowinek

Gama silnikowa Tiguana w chwili premiery obejmuje dwie benzynowe wersje 1.5 TSI (miękkie hybrydy) oraz dwa diesle 2.0 TDI, wszystkie z DSG. 150-konny wariant 1.5 TSI pracuje bardzo miękko i cicho, zapewniając przyzwoitą dynamikę. Późną wiosną do oferty dołączą dwie hybrydy plug-in, które w trybie elektrycznym mają zapewniać ok. 100 km zasięgu WLTP.

Nowy Tiguan wzbogacił się o kilka zaawansowanych (opcjonalnych) rozwiązań, w tym reflektory matrycowe HD o wysokiej rozdzielczości oraz adaptacyjne dwuzaworowe amortyzatory o większej rozpiętości między komfortowym a dynamicznym zestrojeniem. Pierwsze

Tiguany zawitają do salonów w kwietniu br. Wariant 7-osobowy będzie oferowany jako osobny model – Tayron.

Dane techniczne i ceny 1.5 eTSI 130 1.5 eTSI 150 2.0 TDI 150 2.0 TDI 193 4Mot. Silnik Pojemność skokowa Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd; skrzynia biegów Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Ceny od
benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr. turbodiesel turbodiesel
1498 cm3 1498 cm3 1968 cm3 1968 cm3
130 KM/b.d. 150 KM/b.d. 150 KM/b.d. 193 KM/b.d.
220 Nm/1500 250 Nm/1500 360 Nm/1600 400 Nm/1750
przedni; aut./7-biegowa przedni; aut./7-biegowa przedni; aut./7-biegowa 4x4; aut./7-biegowa
198 km/h 210 km/h 207 km/h 220 km/h
10,6 s 9,1 s 9,4 s 7,7 s
6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 5,3 l/100 km 6,4 l/100 km
153 390 zł 161 970 zł 163 890 zł 222 490 zł

Volkswagen Tiguan – naszym zdaniem

Dopracowany, pakowny SUV, który łączy twarde kompetencje z zakresu funkcjonalności i adekwatności jezdnych z nowinkami – i przypomina, iż VW przez cały czas potrafi robić nietanie, ale porządne auta bez istotnych słabości.

ocena 4,5/5

Mimo licznych rywali nowy Tiguan – ze swoją szeroką gamą napędów i praktycznym nadwoziem – ma szansę utrzymać renomę poprzedników.

Marcin Sobolewski, „Motor”

VW
Idź do oryginalnego materiału