Sportowy Fiat na każdą kieszeń. Dziś na drogach to unikat. Możliwe, iż jeszcze o nim nie słyszałeś

16 godzin temu

Fiat niejednokrotnie udowadniał, iż potrafi produkować samochody dla wszystkich i na każdą kieszeń. Mnogość różnych modeli zupełnie różnych segmentów jest w pewnym sensie imponująca. Nie twierdzę, iż wszystkie się udały, ale jednak jest to coś godnego pochwały. Ten sportowy diabełek do dzisiaj ma swoich fanów. Do dzisiaj wygląda w miarę świeżo. Oczywiście widać po nim to, ile ma lat, natomiast… w pewnym sensie jest już klasykiem.

Ten Fiat wciąż ma swoich fanów

Fiat Barchetta to samochód… nieoczywisty. Projekt powierzono Grekowi Andreasowi Zapatinasowi, który wcześniej tworzył dla Pininfariny. To moja prywatna, osobista opinia, natomiast mam takie wrażenie, iż podjęto tutaj próbę stworzenia pewnego rodzaju produktu, który z zewnątrz jest produktem premium. To miało być cos wyjątkowego. Sportowy roadster nawiązujący bezpośrednio do konkurencji. Natomiast z drugiej strony, wykonano ten samochód na płycie podłogowej Tipo i Punto. W gruncie rzeczy Barchetta to taki sportowy roadster, jakim Strada była pick-upem. W teorii wszystko się zgadza, w praktyce… czy ja wiem?

fot. Fiat / Stellantis

Barchetta była oferowana z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy na poziomie 131 koni mechanicznych. Oczywiście nie możemy do końca porównywać Barchetty do BMW Z3, Audi TT, Porsche Boxstera, czy Mercedesa SLK. To jednak nieco inna półka, nieco inna liga. Wobec małego Fiata byłoby to po prostu niesprawiedliwe. I zaglądając do środka każdego z tych modeli też będziemy widzieli różnicę. Tylko ten mały Fiat miał zasadniczą różnicę – był po prostu tani. Barchetta była sportowym roadsterem dla wszystkich. Na każdą kieszeń.

Ile dziś kosztuje Barchetta?

Na portalu „Autocentrum” samochód ma średnią opinię 4,1 na 5. Jest to ocenia niższa od średniej dla całego segmentu. Wśród zalet wymienia się silnik i układ jezdny, jednak wśród wad są chociażby wysokie koszty utrzymania. Natomiast w zdecydowanej większości ludzie jednak doceniają to auto. Stąd też 96% ankietowanych odpowiedziało, iż kupiłoby ponownie takie auto, gdyby jeszcze raz mieli podjąć decyzję. Mierzmy siły na zamiary. To nie jest Porsche, BMW, Mercedes, czy Audi, ale też nikt od Barchetty tego nie oczekuje. Przynajmniej nie powinien, bo to nie ta półka cenowa.

fot. Fiat / Stellantis

No właśnie – ale co z tą ceną? To, czy jest ona dziś okazyjna, zależy od punktu widzenia. Kojarzymy modele Fiata z tamtego okresu a choćby nowsze, które dziś kosztują 3, czy 4 tysiące złotych. Ceny Barchetty zaczynają się aktualnie od 8 tysięcy za auto z 1996 roku. Są natomiast sztuki, których cena dochodzi dziś i do 20 tysięcy. Myślę, iż jest to auto dla konesera. Dla kogoś, kto będzie potrafił docenić jego wartość i po prostu się nim cieszyć. Dla wielu roadster pokroju Barchetty, z zeszłego tysiąclecia i kosztujący dziś w najlepszym przypadku 8 tysięcy, niekoniecznie musi być ciekawą opcją. Tym bardziej, iż w podobnej cenie można dziś kupić Audi TT w podobnym wieku, z benzynowym 1,8 o mocy 180 koni…

Zdjęcia: Fiat / Stellantis

Idź do oryginalnego materiału