Słowenia w centrum europejskich przemian logistycznych

5 dni temu

W obliczu zakłóceń w globalnym handlu i łańcuchach dostaw, spowodowanych napięciami geopolitycznymi, takimi jak wojna w Ukrainie, ataki na statki towarowe na Morzu Czerwonym czy protekcjonistyczna polityka handlowa Stanów Zjednoczonych, niezawodna infrastruktura logistyczna staje się kluczowym czynnikiem odporności gospodarczej. Firmy coraz częściej poszukują bliższych, bardziej stabilnych i niezawodnych alternatyw transportowych. W tym zmieniającym się środowisku Słowenia, dzięki swojemu położeniu między Morzem Śródziemnym a Europą Środkową, zyskuje na znaczeniu.

– W tym zmieniającym się środowisku Słowenia nie pozostaje biernym obserwatorem – jej położenie między Morzem Śródziemnym a Europą Środkową staje się realnym atutem. Port w Koprze odnotował 12% wzrost przepustowości kontenerów w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, w tym 30% wzrost w samym maju. Nastąpił on pomimo braku bezpośrednich subsydiów państwowych, co podkreśla konkurencyjność słoweńskiej logistyki opartą na lokalizacji, jakości usług i efektywności – pisze Miša Rizmanovski, Managing Director Rohlig SUUS Logistics w Słowenii.

Punkt zwrotny na logistycznej mapie Europy

Słowenia jest jedną z najbardziej eksportowo zorientowanych gospodarek w Europie, gdzie eksport towarów i usług stanowi blisko 90% jej PKB. Wraz z otwieraniem nowych fabryk na sąsiadujących Węgrzech i rosnącym regionalnym zapotrzebowaniem na transport, Słowenia może pozycjonować się nie tylko jako korytarz tranzytowy, ale także jako regionalny hub logistyczny i przemysłowy.

Rizmanovski podkreśla, iż szansa jest realna, jednak nie pozbawiona wyzwań. Infrastruktura kolejowa przez cały czas nie jest w pełni dostosowana do obsługi pociągów towarowych o długości 740 metrów, które są europejskim standardem. Podczas gdy Port w Koprze posiada odpowiednią przepustowość, infrastruktura śródlądowa czasami zdaje się nie nadążać. Jej modernizacja jest konieczna nie tylko pod kątem poprawy warunków transportowych, ale także dla szerszego rozwoju gospodarczego, przyciągania inwestycji, wspierania zielonych transformacji i zwiększania produktywności. Konkurencja w regionie również nieustannie rośnie – Chorwacja rozbudowuje Port w Rijece, Serbia inwestuje w nowe połączenia kolejowe, a inne porty adriatyckie gwałtownie się rozwijają. jeżeli Słowenia chce utrzymać swoją rolę i zwiększyć znaczenie, logistyka musi być postrzegana jako narodowy priorytet strategiczny, łączący handel, przemysł, energię i innowacje.

Słowenia kluczowym ośrodkiem inwestycji logistycznych

Rohlig SUUS Logistics od lat dostrzega potencjał logistyczny Słowenii, działając na tym rynku od 2019 roku, z lokalnymi oddziałami w Koprze i Brniku, niedaleko Lublany. Firma zapewnia szeroki zakres wsparcia logistycznego, w tym fracht morski, kolejowy i lotniczy, rozwiązania intermodalne, transport drogowy FTL (całopojazdowy) i LTL (drobnicowy), a także usługi celne. Obecność firmy w Słowenii jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na elastyczne i odporne łańcuchy dostaw, które pozwalają skutecznie reagować na zmieniające się realia globalnego handlu.

Port w Koprze stanowi dla firmy istotne ogniwo łączące Europę Środkową z basenem Morza Śródziemnego, a także strategiczny węzeł w paneuropejskich korytarzach transportowych – śródziemnomorskim i adriatycko-bałtyckim. W szczególności korytarz adriatycko-bałtycki nabiera nowego znaczenia dzięki rozbudowie infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu, co wpisuje się w międzynarodowe inicjatywy rozwoju transportu intermodalnego na osi północ–południe.

Idź do oryginalnego materiału