Skoda uchyla rąbka tajemnicy prezentując zarysy następcy swojego flagowego modelu Superb w wersji liftback i kombi. W ramach wydarzenia „Let’s Explore” opublikowane zostały pierwsze oficjalne zdjęcia sylwetek nowej generacji. Już jesienią odbędzie się jej światowa premiera. Superb jak i także nowy Kodiaq dostępne będą z nowoczesnymi silnikami (Diesla lub benzynowymi), a także oferowane będą jako hybryda miękka lub plug-in.
Nowa Skoda Superb czwartej generacji zostanie zaprezentowana tej jesieni. To 90 lat po premierze historycznego pierwszego modelu gamy Superb, produkowanego w latach 1934-1949. Ponad 50 lat później pojawiła się pierwsza generacja nowoczesnej Skody Superb, wyznaczając ponowne wejście marki Škoda do klasy wyższej-średniej. Kolejny rozdział historii sukcesu rozpoczął się w 2008 roku wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Skody Superb. Po raz pierwszy seria była dostępna w dwóch wersjach nadwozia oferujących najnowocześniejsze systemy wspomagania. Obecna na rynku od 2015 roku, trzecia generacja jest pierwszą serią Superb zbudowaną na modułowej platformie MQB Grupy. W 2019 roku gamę poszerzono o wariant hybrydowy typu plug-in – Superb iV.
Historyczna Škoda Superb, 1934-1949
Kiedy historyczny Superb wszedł do produkcji w 1934 roku, Skoda produkowała już kilka modeli z najwyższej półki. Jednak Superb był innowacyjny pod wieloma względami. Instalacja elektryczna samochodu pracowała z nowym wówczas systemem napięcia 12 V, który jest używany w samochodach do dziś. Superb, podobnie jak jego poprzednicy, bazował na innowacyjnie zaprojektowanym podwoziu. Tradycyjna rama wzdłużna o przekroju ceowym została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową z centralną rurą, dzielącą się z przodu na dwie belki. Taka konstrukcja pozwoliła nie tylko na umieszczenie wału napędowego w rurze ramy, ale także stworzyła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, które zapewniało doskonały komfort jazdy.
Superb był również pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne o równym działaniu na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji, w samochodach Superb w 1938 roku zaczęto montować silniki z niedawno opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych swoich poprzedników, takich jak luksusowego Hispano-Suiza, Superba opracowano całkowicie we własnym zakresie w Škodzie.
Nadwozie, które przeszło znaczną modernizację w 1939 roku, zbudowano z drewnianej ramy z zewnętrznymi panelami z blachy. Pozwoliło to na produkcję Superba w różnych stylach nadwozia. W ciągu 13-letniego okresu produkcji powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Samochód był dostępny z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów. Wyjątkiem był Superb 4000, który miał pod maską silnik V8. Oznaczało to, iż Superb 4000 miał największą moc i największą pojemność skokową w serii. Jeden z niewielu zachowanych Superbów 4000 należy w tej chwili do najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody w Mladá Boleslav. W latach 1934-1949 wyprodukowano około 900 cywilnych i 1600 wojskowych pojazdów wszystkich wariantów Superb.
Powrót okrętu flagowego, 2001-2008
Rok 2001 był rokiem wielu wydarzeń dla marki Škoda, w tym jej dziesięciolecia pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Na rynku pojawiła się Škoda Fabia w wersji sedan, a Škoda wprowadziła także swoją charakterystyczną koncepcję Simply Clever – praktycznych innowacji. Głównym wydarzeniem roku była jednak prezentacja modelu Superb hatchback po 50-letniej przerwie. Podniosło to rangę marki Škoda, pozycjonując ją wśród producentów samochodów klasy wyższej średniej.
Zaprezentowanego podczas Salonu Samochodowego w Genewie, we wrześniu 2001 roku Superba pierwszej generacji zbudowano na platformie PL 45. Dla ŠKODY Superb poszerzono ją o 100 mm, co dało jej wyjątkowo przestronne wnętrze. Pierwsza nowoczesna generacja Superb oferowała zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbo o mocy 110 kW (150 KM), aż do topowej wersji – 2,8-litrowego V6 o mocy 142 kW (193 KM). Model przyniósł także kilka pierwszych dla marki Škoda rozwiązań. Były to bi-ksenonowe reflektory, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Wielowahaczowe przednie zawieszenie i silniki montowane wzdłużnie były również unikalne wśród samochodów Škody. W 2006 roku Superb pierwszej generacji przeszedł lifting, który zintegrował charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.
Trzecia generacja Superb, w tym napęd hybrydowy plug-in, od 2015 r.
Skodę Superb trzeciej generacji w wersji nadwozia hatchback zaprezentowano w lutym 2015 roku w Pradze. Kilka miesięcy później pokazano także wersję kombi. Wykorzystując modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, Skoda Superb trzeciej generacji mogła teraz zawierać wszystkie najnowsze dostępne technologie.
Po raz pierwszy model skorzystał z adaptacyjnego układu jezdnego DCC, trójstrefowej klimatyzacji oraz systemów wspomagających, takich jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superb dostępne były również adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Znacznie wzrosła również liczba funkcji Simply Clever. Po raz pierwszy Škoda zaoferowała otwieranie bagażnika ruchem nogi, gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń oraz parasole w panelach obu przednich drzwi. Po faceliftingu w 2019 roku Superb trzeciej generacji otrzymał dodatkowe, najnowocześniejsze wyposażenie. Były to reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat Predictive oraz bezkluczykowe otwieranie wszystkich drzwi KESSY. Co najważniejsze serię poszerzono o nowy wariant – hybrydowy Superb iV typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV. Do tej pory Škoda Auto wyprodukowała od 2001 roku ponad 1 550 000 samochodów Superb wszystkich typów i generacji. Z tego ponad 780 000 to Superb trzeciej generacji.
Informacja prasowa