Škoda wprowadza na rynek specjalną wersję Fabii bazującą na wersji Monte Carlo z silnikiem 1.5 TSI. Limitowany model oferuje większą moc, obniżone zawieszenie, bardziej precyzyjne prowadzenie oraz elementy stylistyczne nawiązujące do bogatego dziedzictwa sportów motorowych marki. Fabia 130 Sport to najszybsza seryjnie produkowana Fabia w historii, jej prędkość maksymalna wynosi 228 km/h.
Wyjątkowa, sportowa edycja Fabii
Układ napędowy Fabii 130 Sport został gruntownie zmodyfikowany, dzięki czemu limitowana wersja otrzymała silnik 1.5 TSI o większej mocy oraz lepsze adekwatności jezdne. Samochód wyposażono również w systemy wspomagające dostosowane do dynamicznej jazdy, a siedmiobiegowa skrzynia DSG zyskała specjalne ustawienia podkreślające sportowy charakter auta.
Moc i osiągi: najszybsza seryjna Fabia w historii
Sercem Fabii 130 jest ulepszony silnik 1.5 TSI EVO2. Zespół specjalistów Škody ds. układów napędowych zmodyfikował m.in. kolektor dolotowy, tłumik drgań oraz wahacze aby dostosować jednostkę do wyższej mocy. Silnik oferuje większą dynamikę już od 3500 obr./min, a maksymalna moc 130 kW dostępna jest w zakresie od 5750 do 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1500 do 4000 obr./min.
Siedmiobiegowa skrzynia DSG otrzymała szereg usprawnień, w tym wyższe punkty zmiany biegów, aby poprawić przyspieszenie, podwójne redukcje w trybie Sport zapewniające płynniejsze przełożenia oraz zmienione ustawienia pracy przy hamowaniu, pozwalające szybciej odzyskiwać prędkość.
Prowadzone testy potwierdzają wyraźną poprawę osiągów. Przyspieszenie 0–100 km/h zajmuje 7,4 s (o 0,4 s szybciej niż w standardowej wersji), 60–100 km/h trwa 3,8 s (wcześniej 4,1 s), a przyspieszenie 80–120 km/h 4,8 s (wcześniej 5,3 s). Prędkość maksymalna wynosi teraz 228 km/h, co czyni wersję 130 Sport najszybszą seryjnie produkowaną Fabią w historii.
Standardem w tym modelu jest sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, które w połączeniu z 18-calowymi felgami poprawia stabilność i prowadzenie pojazdu. Zmieniono również układ kierowniczy, który umożliwia bardziej precyzyjne reakcje i lepsze wyczucie w nowo dopasowanych trybach jazdy.
Fabia 130 Sport została wyposażona także w dwustopniowy system kontroli dynamiki dostępny z poziomu menu pojazdu. System ASR można wyłączyć, by umożliwić kontrolowany poślizg w odpowiednich warunkach. Wybór trybu ASR Sport + ESC Sport pozwala na większy poślizg kół, a następująca później interwencja systemu ESC daje bardziej emocjonujące, a jednocześnie bezpieczne wrażenia z jazdy.
Dynamiczna sylwetka i unikalne detale
Nowa Fabia 130 Sport dostępna jest w czterech kolorach: białym, czerwonym, niebieskim i czarnym. Wygląd auta podkreślają błyszczące, czarne detale m.in. przedni spojler, tylny spojler dachowy oraz dyfuzor. Charakteru dodają mu reflektory Bi-LED z ciemnymi kloszami lamp. Tył samochodu zdobi czarny pas, inspirowany rajdową Fabią Rally2, znany już z wcześniejszych edycji specjalnych. Całość dopełniają podwójne końcówki układu wydechowego umieszczone pod dyfuzorem.
Nowoczesne technologie i sportowe wykończenie wnętrza
Kabina Fabii 130 Sport została zaprojektowana tak, aby łączyć wygodę z pełną kontrolą nad samochodem. Elektrycznie regulowane sportowe fotele z podparciem bocznym zapewniają stabilność choćby podczas dynamicznej jazdy. Trójramienna, sportowa i wielofunkcyjna kierownica oraz stalowe nakładki na pedały podkreślają sportowy charakter wersji. Dopełnieniem całości są czarne, aluminiowe listwy progowe oraz srebrne wstawki dekoracyjne na desce rozdzielczej i klamkach drzwi. Standardem jest również 10-calowy Virtual Cockpit, a opcjonalny 9-calowy ekran systemu multimedialnego oferuje zaawansowane funkcje łączności.
Motorsport w DNA
Škoda Fabia jest obecna na rynku od 1999 roku i odniosła ogromny sukces rynkowy. Do dziś wyprodukowano ponad 5 milionów egzemplarzy tego modelu. Równolegle do standardowych wersji rozwijane są też sportowe z oznaczeniem RS: pierwszą generację wyposażono w silnik 1.9 TDI, a drugą w jednostkę 1.4 TSI. Trzecia generacja uczciła swoje sportowe dziedzictwo limitowaną edycją specjalną – Fabia R5.
Sporty motorowe to integralna część DNA marki Škoda, a Fabia ma z nimi wyjątkowo mocny związek, od udziału w WRC i serii S2000, aż po samochody Rally2 budowane na tej platformie od 2003 roku. Od 2015 roku Škoda Motorsport rozwijała trzecią i czwartą generację Fabii w specyfikacji Rally2 (wcześniej R5). Auta te zdobyły liczne tytuły w WRC2 i ERC, a także w mistrzostwach krajowych i regionalnych, sprzedając się w liczbie blisko 700 egzemplarzy. Dzięki temu Fabia stała się najbardziej utytułowanym samochodem rajdowym w swojej klasie.