Skoda Enyaq Coupe RS iV – TEST

2 lat temu

Linia nadwozia w stylu coupe, dwa silniki o mocy 299 KM i napęd 4x4. Do praktycznego modelu Enyaq dołącza nowy wariant – to pierwszy SUV coupe Skody, który w wersji RS łączy funkcjonalność i elektromobilność ze sportowym klimatem.

W motoryzacji często forma podąża za funkcją – w konsekwencji niektóre efekty mogą być warte zobaczenia, ale mogą też, w zależności od gustu, nie być imponujące. Z kolei gdy funkcja podąża za wyglądem, z reguły odbywa się to kosztem użyteczności. Najważniejsza jest więc sztuka kompromisu, której dobrym przykładem jest długa na 4,65 m nowa Skoda Enyaq Coupe RS iV.

Duża i wysoko unosząca się klapa ułatwia dostęp do bagażnika.

Wbrew oczekiwaniom nie wymaga ona większych ustępstw w zakresie przestronności w porównaniu ze swoim konwencjonalnym odpowiednikiem. Jedynie wysokim osobom może brakować z tyłu nieco przestrzeni na głowy. Bagażnik pomieści od 570 do 1610 litrów (Enyaq: 585-1710 l). To niewielka strata – formę udało się więc pogodzić z funkcją.

Każda Skoda z rodziny RS wyróżnia się doskonałymi fotelami, nie inaczej jest w tym przypadku.s
Trzeba być naprawdę bardzo wysokim, żeby na kanapie odczuć dyskomfort z powodu braku przestrzeni.
Praktyczne: asymetrycznie dzielona kanapa z otworem umożliwiającym przewożenie dłuższych przedmiotów.

Podobnie jak w Enyaqu, w coupe również zamontowano raczej mały, 5,3-calowy ekran cyfrowego kokpitu. Na szczęście centralny wyświetlacz, o przekątnej 13 cala, jest znacznie większy. Menu nie jest do końca przejrzyste, ale po zapoznaniu się gwałtownie można się w nim odnaleźć.

Nieduży wyświetlacz zamiast zegarów, sportowo wyprofilowana kierownica i staranny montaż.
Centralny wyświetlacz ma przekątną 13 cali i imponuje jakością grafiki. Podobnie jak mnogością systemów wsparcia.
Część funkcji (np. tryby jazdy) ma fizyczne przyciski.

Enyaq Coupe to pierwszy sportowy „elektryk” Skody sygnowany logo RS. Dysponuje aż dwoma silnikami elektrycznymi: stale wzbudzoną jednostkę synchroniczną z tyłu wspiera asynchroniczna maszyna na przedniej osi. Dzięki temu coupe nie tylko dysponuje gwarantującym doskonałą przyczepność napędem na wszystkie koła, ale zapewnia też znakomite osiągi.

Moc systemowa wynosi 299 KM, więc na rozpędzenie się do 100 km/h wystarcza 6,1 s. Elektryczna Skoda rusza przy tym z zaskakującym impetem. Dysponuje w końcu aż 460 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalną ograniczono jednak do 180 km/h.

Dane techniczne Skoda Enyaq Coupe RS iV SILNIK/NAPĘD Silnik elektryczny Moc maksymalna Maks. moment obr. Skrzynia biegów Pojemność akumulatora Rodzaj akumulatora UKŁAD JEZDNY Przeniesienie napędu Zawieszenie przód Zawieszenie tył Opony testowe p.-t. Model opon Hamulce przód/tył NADWOZIE Długość/rozstaw osi Szerokość/wysokość Poj. bagażnika Masa własna/ładowność POMIARY TESTOWE Osiągi Przyspieszenie 0-100 km/h Prędkość maksymalna (dane fabryczne) Droga hamowania 100-0 km/h zimne 100-0 km/h rozgrzane Zużycie energii Średnie zużycie wg prod. Średnie zużycie w teście Zasięg wg producenta Zasięg wg spalania testowego EKSPLOATACJA I KOSZTY Gwarancja Gwarancja na akumulator Cena (od)
2 x silnik elektryczny
220 kW/299 KM
310 + 162 Nm
1-biegowa
77 kWh (netto)
litowo-jonowy
4x4
kolumny McPhersona
wielowahaczowe
235/50 R20-255/45 R20
Hankook Ventus S1 EVO3 EV
tarcz. went./bębnowe
465,3/276,8 cm
187,9/160,8 cm
570-1610 l
2234/524 kg
6,1 s
180 km/h1
37,3 m
36,8 m
17,8 kWh/100 km
20,4 kWh/100 km
490 km
377 km
2 lata bez limitu km
8 lat/160 tys. km
289 280 zł*

*cena z rynku niemieckiego przy kursie 1 euro = 4,7 zł, ceny w Polsce będą znane na przełomie października i listopada

Zgodnie z obietnicą producenta Enyaq Coupe RS iV z akumulatorem o pojemności 77 kWh (netto) na jednym ładowaniu przejedzie aż 490 km (WLTP). Zasięg wyliczony na podstawie zużycia w naszym teście (20,4 kWh/100 km) wyniósł 377 km, co też w zupełności wystarczy do codziennego podróżowania. Ponadto: jeżeli wybierzemy tryb rekuperacji B, czeskie auto np. na długich zjazdach zyska kilka kilometrów zasięgu.

Według Skody zasięg to 490 km, ale trudno się do niego zbliżyć, W praktyce można liczyć na 400 km. Też nieźle.
Czas ładowania: między 7,5 godziny (11 kW) a 36 minut (135 kW, 80%).

Coupe przekonuje nie tylko przyspieszeniem, ma też talenty w zakresie komfortu: dzięki adaptacyjnym amortyzatorom spokojnie pokonuje gorszej jakości drogi i zwykle dobrze absorbuje większość nierówności asfaltu. Sporadycznie 20-calowe opony o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi potykają się na uskokach, ale zawsze pozostaje to w granicach tolerancji.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-enyaq-iv-80-test,aid,1194

Układ kierowniczy pracuje przyjemnie bezpośrednio, nie jest jednak w stanie ukryć wynoszącej 2234 kg masy, która jest odczuwalna zwłaszcza na naprzemiennych zakrętach.

Enyaqa Coupe RS iV na niemieckim rynku wyceniono na równowartość 289 280 zł (w polskiej ofercie od października/listopada). Mimo dopłaty do samochodów elektrycznych trzeba wziąć głęboki oddech, zanim ulegnie się elektrycznemu urokowi stylowego czeskiego auta.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – test: podsumowanie

Enyaq Coupe RS iV jest skierowany raczej do miłośników formy, pozostaje przy tym jednak podobnie praktyczny, co „normalny” Enyaq. Dwa silniki elektryczne zapewniają moc, którą 2,2-tonowy pojazd potrafi dobrze wykorzystać. A napęd na wszystkie koła
poprawia trakcję i bezpieczeństwo.

ocena 4,5/5

Idź do oryginalnego materiału