
Tydzień temu przyglądaliśmy się awaryjności modnych dziś SUV-ów i crossoverów, skupiając się na modelach pochodzących z Azji. Teraz przyszła kolej na ocenę przedstawicieli popularnych marek z Europy. Jakie mają zalety i wady, których modeli unikać, co się najczęściej psuje?
Przedstawione poniżej oceny opierają się na wynikach regularnych badań technicznych. Dane został zebrane przez GTÜ, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego.
Sam raport nie tylko pokazuje punkty zapalne poszczególnych modeli, ale może być również traktowany jak ocena dbałości o samochód – zarówno ze strony właścicieli, jak i serwisu, a to ostatnie też wystawia swojego rodzaju cenzurkę marce i może być pomocne przy dokonywaniu wyboru auta.
https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-awaryjnosc-suv-ow-i-crossoverow-19-aut-z-japonii-i-korei,aid,3402Poza opisem typowych usterek w niektórych przypadkach prezentujemy też tabelę z oceną poszczególnych obszarów pojazdu. o ile jest ona niepełna, czyli w danej grupie wiekowej brakuje oceny, oznacza to, iż model nie był wówczas oferowany lub liczba zebranych danych podczas przeglądów okazała się zbyt mała, by dokonać rzetelnej oceny.
Citroen C5 Aircross
Samochód bazuje na platformie EMP2, co oznacza, iż jest blisko spokrewniony np. z Peugeotem 5008. Jak przystało na Citroena, także 4,5-metrowy C5 Aircross wyróżnia się stylizacją oraz komfortem jazdy, który uzyskano pomimo braku hydropneumatycznego zawieszenia. Bazowy silnik 1.2, mimo tylko trzech cylindrów, zapewnia dobre osiągi. Na uwagę zasługuje zrywny, oszczędny i trwały diesel 2.0 HDi.
Zalety i wady
- przestronność wnętrza
- pojemność bagażnika
- komfort resorowania
- spalanie
- przechyły nadwozia przy szybszych manewrach
- przeciętny układ kierowniczy
- brak napędu na wszystkie koła
Typowe usterki
- silniki wilgotne od oleju
- uszkodzone bądź nieprawidłowo wyregulowane światła
- nadmiernie zużyte klocki hamulcowe
Dacia Duster
Mimo iż SUV Dacii czerpie garściami ze sprawdzonej technologii Renault, przed zakupem warto obejrzeć auto na podnośniku. GTÜ raportuje wysoką usterkowość pojazdu. Trudno wyrokować, czy to zasługa samej budowy, czy użytkowników chcących za wszelką cenę oszczędzać – nie tylko przy zakupie auta, ale i na jego serwisowaniu. Na szczęście Duster ma dosyć prostą budowę, co ułatwia naprawy.
Zalety i wady
- niskie ceny
- dzielność terenowa
- oszczędny diesel
- dobre filtrowanie nierówności
- usterkowość
- skromne wyposażenie tańszych wersji
- surowe wykończenie wnętrza
Typowe usterki
- silniki i skrzynie biegów zabrudzone olejem
- zużyte sworzniem tuleje i końcówki drążków kierowniczych
- nieszczelny wydech
Ford Kuga
Na tle innych SUV-ów wszystkie trzy odsłony Kugi wyróżniają się zwinnością i precyzją prowadzenia. Design nadwozia i wnętrza wytrzymuje próbę czasu. Niestety nie można tego powiedzieć o rozwiązaniach multimedialnych, które już w chwili debiutu odstawały od czołówki. Za Kugą przemawiają rozbudowane zaplecze serwisowe oraz baza zamienników – niezbyt drogich i łatwo dostępnych.
Zalety i wady
- korzystny stosunek jakości do ceny
- bezpośredni układ kierowniczy
- dobre prowadzenie
- niezły komfort jazdy
- praktyczny bagażnik
- niezbyt szybkie, a do tego zawodne skrzynie PowerShift
- działanie systemu multimedialnego (zwłaszcza Kuga II, na fot.)
Typowe usterki
- uszkodzone mocowanie tłumika
- zużyte hamulce
- pęknięte sprężyny
- zaolejone silniki i skrzynie
- uszkodzone lub źle ustawione reflektory
Opel Grandland
Wzorowe wręcz wyniki Grandlanda w raporcie GTÜ dowodzą, iż budowanie aut w ramach grupy Stellantis ma nie tylko ekonomiczne uzasadnienie, ale pozwala na zaproponowanie klientom solidnych samochodów. Używane Grandlandy nie szokują mocami silników (na rynku nie brakuje 130-konnych 1.2 R3), ale choćby w bazowej wersji auto okazuje się wystarczające w kwestii osiągów czy komfortu.
Zalety i wady
- przestronność wnętrza
- relacja ceny do jakości
- rozpiętość parametrów silników
- mocna i ekonomiczna hybryda typu plug-in
- przeciętna jakość materiałów w kabinie
- napęd na wszystkie koła tylko w połączeniu z drogą hybrydą typu plug-in
Typowe usterki
- nadmiernie zużyty bieżnik opon z jednej strony
- nieprawidłowo ustawione światła mijania
Opel Crossland
Pierwszy owoc francusko-niemieckiej współpracy w raporcie GTÜ nie wypadł równie dobrze, co większy i świeższy Grandland, co nie oznacza, iż używanego Crosslanda należy się obawiać. choćby gdyby coś wymagało naprawy, to Ople są świetnie zaopatrzone w zamienniki, a w naszym kraju nie brakuje firm specjalizujących się w obsłudze aut tej marki, co ułatwia trzymanie kosztów w ryzach.
Zalety i wady
- bezpieczne adekwatności jezdne
- przyzwoita ilość miejsca
- mocny trzycylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem
- ograniczona widoczność
- niewielka maksymalna dopuszczalna masa przyczepy
Typowe usterki
- opony zużyte z jednej strony
- światła mijania i przeciwmgielne z nieprawidłowym ustawieniem
Opel Mokka
Za używaną Mokkę, choćby z początku produkcji, trzeba zapłacić zaskakująco dużo. Okazuje się, iż nie tylko ze względu na ciekawą stylizację. GTÜ wysoko oceniło trwałość tego modelu. Mokka, jako jeden z niewielu małych SUV-ów, jest dostępna z napędem na obie osie. Spokrewnionym z Mokką modelem jest Chevrolet Trax, więc także to auto warto uwzględnić przy poszukiwaniach używanego egzemplarza.
Zalety i wady
- przyjemnie wysoka pozycja za kierownicą
- auto bardzo tanie w utrzymaniu
- niezawodna technologia
- zwinne prowadzenie
- słaba widoczność
- mały bagażnik
- działanie nawigacji
- filtrowanie nierówności
Typowe usterki
- silniki mokre od oleju
- zużyte hamulce
- źle ustawione światła
- system monitorowania ciśnienia w oponach wskazuje na awarię
Peugeot 2008
Najmniejszy crossover Peugeota zadebiutował dekadę temu i doczekał się następcy. Ale naszym typem jest istotnie tańsza „jedynka” po liftingu (na fot.), który dodał jej charakteru. Mechanicznie model 2008 bazuje na miejskim 208, co oznacza prostą mechanikę i dobre zaopatrzenie w części zamienne. Ewentualne naprawy nie powinny być wyzwaniem. Nie trzeba obawiać się silników 1.2 R3 – okazały się trwałe.
Zalety i wady
- relatywnie tani i łatwo dostępny model
- oszczędne diesle i silniki benzynowe
- atrakcyjny design
- niezłe wyposażenie
- brak napędu 4x4
- ograniczona widoczność
- kokpit wymagający przyzwyczajenia
Typowe usterki
- nadmiernie wytarte opony z jednej strony
- zużyte tarcze i klocki hamulcowe
- źle ustawione światła
- źle zamocowany wydech
Peugeot 3008
Pierwsza generacja modelu 3008 nie zachwycała designem nadwozia i wnętrza, jednak debiutująca w 2016 r. druga odsłona (na fot.) okazała się zupełnie nowym i dużo lepszym rozdaniem w każdej z kategorii. Widać progres w kwestii solidności – szkoda, iż ograniczony. Kto szuka nowoczesnego, ładnego i nieprzesadnie drogiego SUV-a, może mieć problem ze znalezieniem ciekawszej alternatywy.
Zalety i wady
- solidne wykończenie wnętrza
- dużo miejsca z przodu
- wygodne siedzenia
- kulturalne i ekonomiczne diesle
- udane silniki 1.2
- skomplikowany system sterowania i rozrywki
- umiarkowanie dobre filtrowanie nierówności
- brak indywidualnie regulowanych czy wyjmowanych siedzeń drugiego rzędu
Typowe usterki
- silniki i skrzynie biegów zabrudzone olejem
- zużyte tarcze i klocki hamulcowe
- uszkodzone światła
- źle ustawione reflektory
Peugeot 5008
Wraz z premierą drugiej generacji także Peugeot 5008 odnalazł swój charakter – „jedynce” wizualnie było bliżej do minivana, a ten segment jest już od dawna na fali schodzącej. Przy okazji Peugeot poprawił design wnętrza oraz wprowadził udane benzynowe silniki 1.2 PureTech. Z montowanymi do pierwszego 5008 1.6 VTi/THP było sporo problemów. Diesle, jak przystało na francuskie auto – wyśmienite.
Zalety i wady
- komfort jazdy
- możliwości aranżacji wnętrza
- udane diesle
- korzystna relacja ceny do rozmiaru i wyposażenia
- brak napędu 4x4
- uciążliwa obsługa systemu multimedialnego
Typowe usterki
- zaolejone silniki
- zużyte hamulce
- źle ustawione światła
- wyrobione elementy układu kierowniczego
- niedziałające światła
Renault Captur
Captur okazał się czarnym koniem segmentu „miejskich terenówek” – nie miał poprzednika, wdarł się na szczyty list sprzedaży, a używane egzemplarze trzymają ceny i gwałtownie znajdują kolejnych nabywców. Nic dziwnego, bo Captur nie tylko atrakcyjnie wygląda. Model pokazał się z niezłej strony w raporcie GTÜ. Trwałość w wielu kategoriach uznano za najlepszą bądź przeciętną.
Zalety i wady
- dobry komfort resorowania
- wydajne silniki
- niezłe wyposażenie wielu aut
- możliwości aranżacji wnętrza
- ceny używanych aut
- małe siedzenia
- przeciętne adekwatności jezdne
Typowe usterki
- źle ustawione światła
- zużyte hamulce
- opony wytarte z jednej strony
- wytłuczone łączniki stabilizatorów
- silniki mokre od oleju
Renault Kadjar
Francuski koncern liczył, iż wykorzystując mechanikę Qashqaia, będzie w stanie stworzyć kompaktowego SUV-a sprzedającego się równie dobrze, co Captur. Plan spalił jednak na panewce. Kadjar był krytykowany za jakość wykonania. W kwestii trwałości również nie jest wzorcem. Może to ułatwić negocjowanie ceny używanego egzemplarza. Warto, bo auto jest lepsze od starszego Koleosa.
Zalety i wady
- ekonomiczny diesel
- przestronność
- duży bagażnik
- łatwość wsiadania i wysiadania
- nowoczesny system multimedialny
- wykończenie
- ograniczona dostępność napędu 4x4
Typowe usterki
- zużyte hamulce
- opony wytarte z jednej strony
- uszkodzone lub źle wyregulowane oświetlenie
- problemy z systemem kontroli ciśnienia w kołach
Seat Ateca
Wyróżnikiem marki Seat wciąż pozostaje sportowe zacięcie – zarówno w kwestii dynamicznego designu, jak i zawieszeń czy silników pozwalających kierowcy cieszyć się jazdą. Wszystko to oferuje Ateca, której trwałość została bardzo wysoko oceniona przez ekspertów GTÜ. Co istotne, model nie zatracił przy tym przestronności wnętrza czy ogólnej funkcjonalności, jakich oczekują nabywcy SUV-ów.
Zalety i wady
- przestronność
- łatwość obsługi
- przyzwoite wykonanie
- prowadzenie
- nowoczesne wyposażenie
- niski próg załadunkowy
- sztywne zawieszenie, zwłaszcza w 300-konnej wersji Cupra
Typowe usterki
- wykrywane problemy – w tym zużyte opony i klocki hamulcowe – są skutkiem zbyt małej troski serwisowej
Skoda Kamiq
Najmniejszy SUV Skody jest blisko spokrewniony z Seatem Aroną oraz Volkswagenem T-Crossem. Kamiq idealnie czuje się w ruchu miejskim, gdzie procentuje zwartość nadwozia, kryjącego przestronne wnętrze. Paleta silników nie jest specjalnie bogata, ale spełnia oczekiwania większości potencjalnych nabywców. Nie zabrakło w niej choćby diesla, który jednak dosyć gwałtownie został wycofany z gamy.
Zalety i wady
- ponadprzeciętna ilość miejsca w kabinie i w bagażniku
- dobrze zestrojone zawieszenie
- solidne wykonanie
- wysokie ceny używanych egzemplarzy oraz ich ograniczona podaż
Typowe usterki
- nieprawidłowo ustawione reflektory
- opony zużyte z jednej strony
- zbyt mała głębokość bieżnika
Skoda Karoq
Następcą praktycznego, ale specyficznie stylizowanego modelu Yeti jest Skoda Karoq, która za sprawą indywidualnych foteli drugiego rzędu ma wnętrze o ponadprzeciętnych możliwościach aranżacji. W gamie nie zabrakło Karoqa ze skutecznym napędem 4x4. Projektanci kokpitu, jak przystało na Skodę, postawili na ergonomiczne i funkcjonalne rozwiązania, a nie stylistyczne fajerwerki.
Zalety i wady
- dobre wykonanie
- dużo miejsca
- szerokie możliwości aranżacji wnętrza
- komfort jazdy
- łatwość obsługi
- trwałość
- model nie tak wszechstronny i poręczny jak poprzednik – Yeti
- przeciętna podaż używanych egzemplarzy i ich wysokie ceny
Typowe usterki
- zbyt niskie ustawienie reflektorów
- opony nadmiernie wytarte z jednej strony lub w inny sposób uszkodzone
- zużyte hamulce
Skoda Kodiaq
Flagowy SUV czeskiej marki imponuje kubaturą wnętrza. Złego słowa nie można powiedzieć także o sposobie wykończenia, komforcie czy palecie silników – choćby bazowe 1.4/1.5 TSI okazują się wystarczające do spokojnej jazdy. Szkoda, iż ceny używanych egzemplarzy stoją na tak wysokim poziomie. Z drugiej strony trudno się dziwić kierowcom, że nie chcą pozbywać się na wskroś udanego SUV-a.
Zalety i wady
- bardzo przestronne wnętrze o znacznych możliwościach aranżacji
- ogromny bagażnik (765-2005 l)
- duża ładowność
- trwałość
- wysokie ceny ofertowe
- wyczuwalna „turbodziura” w dieslach
- zmuszane do pracy pod obciążeniem silniki benzynowe zaczynają domagać się sporych ilości paliwa
Typowe usterki
- uszkodzone tarcze hamulcowe
- nadmiernie zużyte klocki
- nieprawidłowo ustawione reflektory
Volkswagen T-Roc
GTÜ wystawiło T-Rocowi wyłącznie najwyższe noty (oceniano auta w wieku 1-3 i 4-5 lat). Samochód jest ceniony również przez kierowców, którzy doceniają dobre adekwatności jezdne, mocne silniki czy dostępność napędu 4x4, co w stosunkowo małym SUV-ie nie jest oczywiste. Efektowne nadwozie kryje dosyć przestronne, a do tego ergonomiczne wnętrze. Niektóre auta mają front kokpitu w kolorze nadwozia.
Zalety i wady
- przestronność
- niezłe możliwości aranżacji
- dobre prowadzenie
- niezły komfort jazdy
- dostępne wersje Cabrio oraz sportowa R
- do liftingu (2021 r.) materiały wykończeniowe w kabinie były wyłącznie twarde
Typowe usterki
- nieprawidłowo ustawione reflektory
- zużyte pióra wycieraczek
- odpryski od kamieni na przedniej szybie
Volkswagen Tiguan
Od chwili debiutu Tiguan świetnie sprzedaje się w salonach, a zadbane używane egzemplarze trzymają cenę. Trudno się dziwić – to solidne i świetnie zaopatrzone w zamienniki auto, którym w razie potrzeby można zjechać w teren. Komfort jazdy i wykończenie stoją na wysokim poziomie, a kabina jest przestronna, zwłaszcza w Tiguanie II (na fot.). Tą generacją warto zainteresować się też ze względu na udane silniki.
Zalety i wady
- oszczędne i mocne diesle
- dobrze wykończone i przestronne wnętrze
- dostępność skutecznego napędu 4x4
- mała utrata wartości
- wysokie ceny używanych egzemplarzy
- stosunkowo duża masa
- problematyczne benzynowe silniki w Tiguanie I – 2.0 TSI mogą palić olej, 1.4 TSI (do 2015 r.) mają słaby napęd rozrządu
Typowe usterki
- uszkodzone wahacze i ich gumowe tuleje
- pęknięte sprężyny
- zaolejona skrzynia biegów
- zużyte klocki hamulcowe