Samochody piotrkowskich sędziów

6 dni temu

„Gazeta Trybunalska” przejrzała oświadczenia majątkowe sędziów Sądu Rejonowego w Piotrkowie za rok 2024 pod kątem posiadanych lub użytkowanych pojazdów. Jest nudno i raczej biednie.

Przegląd oświadczeń majątkowych sędziów Sądu Rejonowego w Piotrkowie ujawnia interesujący obraz prywatnych wyborów motoryzacyjnych*). Zdecydowana większość pojazdów to samochody segmentu popularnego, zaprojektowane z myślą o młodych małżeństwach, rodzinach czy przeciętnej klasie średniej – Fiat Punto, Opel Astra, Kia Soul, Dacia Duster czy Skoda Fabia to auta praktyczne i ekonomiczne, ale kilka mają wspólnego z prestiżem pełnionych funkcji.

Z danych wynika także, iż wiek samochodów jest zróżnicowany:

  • Auta z lat 2020–2024: ok. 8 pojazdów, w tym BMW X5 (2024), Subaru Outback (2024), Skoda Scala (2024), pokazujące skłonność do nowoczesnych aut.

  • Auta z lat 2010–2019: zdecydowana większość, ok. 30 pojazdów, w tym większość popularnych miejskich i rodzinnych modeli.

  • Auta starsze niż 2010 r.: ok. 10 pojazdów, w tym , Skoda Octavia (2007), Fiat Punto (2010), Opel Insignia (2009) czy Peugeot 307 (2003) świadczące o korzystaniu z aut sprawdzonych i tańszych w eksploatacji.

Warto też zwrócić uwagę na ograniczoną różnorodność marek i segmentów. Poza pojedynczymi przypadkami – Alfa Romeo Giulietta (2011) i Lexus ES (2022) – w zestawieniu nie pojawia się żaden Mercedes, Infiniti, Volvo, Jaguar czy inne samochody klasy premium. Co więcej, tylko jeden pojazd jest elektryczny (Peugeot e208, 2022). Wszystko wskazuje na to, iż żaden z sędziów nie „wyszedł poza sztampę”: dominują auta popularne, miejskie i rodzinne, choćby jeżeli leasingowane lub relatywnie nowe.

Kontrast z Europą Zachodnią jest wyraźny. Tam sędziowie poruszają się najczęściej pojazdami klasy wyższej lub luksusowymi limuzynami służbowymi, co w naturalny sposób odzwierciedla prestiż i odpowiedzialność pełnionych funkcji. W polskim wymiarze sprawiedliwości standard pozostaje znacznie skromniejszy – choćby osoby odpowiedzialne za wymiar sprawiedliwości wciąż wybierają samochody dostępne przeciętnemu obywatelowi.

Podsumowując, analiza oświadczeń majątkowych ujawnia, że: sędziowie w większości korzystają z aut popularnych, średniej klasy, często starszych lub w leasingu, a prestiżowe samochody i nowoczesne elektryki pozostają wyjątkiem. To pokazuje nie tylko ekonomiczne i praktyczne podejście do motoryzacji, ale również wyraźną różnicę kulturową w stosunku do zachodnioeuropejskich standardów reprezentacji zawodu.

I Wydział Cywilny:

  1. Bartłomiej Szkudlarek – Chrysler Town i Country (2013)
  2. Elżbieta Kalinowska-Kołodziejczyk – BMW X1 (2022) – leasing
  3. Monika Cichocka – Lexus ES (2022) – leasing
  4. Katarzyna Sieczka – Citroen C4 (2023)
  5. Marcin Zięba – Fiat Punto (2010), Renault Captur (2018), Audi A3 (2021)
  6. Marcin Góra – Ford Focus (2023)
  7. Weronika Jagodzka – Peogeot e208 (2022) – leasing, BMW X5 (2024) – leasing
  8. Monika Starosta-Stan – Mazda 3 (2023)
  9. Klaudia Znamierowska-Maćkiewicz – Fiat 500 (2017)
  10. Krzysztof Łudczak – Opel Insignia (2009)
  11. Karolina Szulc-Paździor – Opel Astra (2019)

II Wydział Karny:

  1. Joanna Cisak-Nieckarz – Audi A6 (2012), Skoda Fabia (2011),
  2. Agnieszka Zielińska – Kia Venga (2010), ciągnik Ursuc C-330 (1988)
  3. Renata Folkman – Kia Ceed (2018, Kia Carens (2016), motocykl Kymco (2015), Peugeot 307 (2003)
  4. Piotr Koćmiel – brak
  5. Ewa Balińska – VW Passat (2021), Skoda Scala (2024)
  6. Małgorzata Krupska-Świstak – Ford Galaxy (2015), Honda Civic (2015), Honda CRV (2016)
  7. Rafał Nalepa – Alfa Romeo Gulietta (2011), VW Tiguan (2019)
  8. Anna Krzaczyńska-Sobczak – Honda CRV (2007), Audi Q7 (2011)

Sekcja d/s Wykonywania Orzeczeń w ramach II Wydziału Karnego:

  1. Marcin Oleśko – Toyota Avensis (2016), Skoda Superb (2014)
  2. Mariusz Wieczorek – Chevrolet Cruze (2012)
  3. Ewa Balińska – j.w.

III Wydział Rodzinny i Nieletnich:

  1. Aleksandra Szymorek-Wąsek – brak
  2. Małgorzata Kałuża – Mini Cooper S (2014), Subaru Outback (2024)
  3. Krystyna Gajdzińska-Modro – brak
  4. Agata Ziemba – Dacia Duster (2017)
  5. Anna Strzelczyk-Pawlikowska – Kia Soul (2013)

IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych:

  1. Marcin Wojciechowski – Hyundai Ioniq (2018), Mitsubishi Spacestar (2014)
  2. Katarzyna Kubiak – Mazda 6 (2015)
  3. Karolina Szulc-Paździor – j.w.

V Wydział Gospodarczy:

  1. Agnieszka Baranowska-Gos – VW T-Roc (2019), Citroen Picasso (2008)
  2. Dominika Lisiecka – Mitsubishi Lancer (2010)
  3. Joanna Kłaczyńska – Audi A6
  4. Grzegorz Oklejak – Renault Grand Modus (2013), Renault Grand Scenic (2014)
  5. Karolina Składowska – Citroen C4 (2015)

Sekcja d/s Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych:

  1. Marzena Foltyn-Banaszczyk – Skoda Octavia (2007)
  2. Maria Lasota-Dudkiewicz – brak
  3. Paweł Sowiński – Opel Corsa (2017)

*) W oparciu o materiały źródłowe zestawiono pojazdy będące własnością sędziów, współwłasnością oraz te użytkowane na podstawie umów leasingowych, także zawartych przez współmałżonków. Trzeba przy tym pamiętać, iż sędziowie zobowiązani są do ujawniania wyłącznie ruchomości o wartości powyżej 10 tys. zł, więc lista nie musi obejmować wszystkich posiadanych przez nich środków transportu.

→ Kamil Kozielski

4.10.2025

• zdjęcie tytułowe: dzieciniec Sądu Rejonowego w Piotrkowie, foto: Gazeta Trybunalska

• czytaj także: > „Nowe niemieckie zabawki Krzyśka i Zbyszka”

© Gazeta Trybunalska – wszelkie prawa zastrzeżone. Bez zgody wydawcy kopiowanie i rozpowszechnianie treści stanowi naruszenie prawa i będzie skutkowało podjęciem działań prawnych. Informacja ta dotyczy w szczególności pracowników witryn epiotrkow.pl oraz piotrkowski24.pl.

Idź do oryginalnego materiału