Samochody elektryczne rosną w siłę. Chińskie marki zyskują na znaczeniu

4 godzin temu

We wrześniu w Polsce zarejestrowano 4453 nowe osobowe samochody całkowicie elektryczne (BEV). To wzrost o 196 proc. rok do roku – informuje PEVO Index, przygotowywany wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar oraz Otomoto. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych we wrześniu br. wyniósł rekordowe 8,9 proc.


Jak podano w komunikacie, łączna flota całkowicie elektrycznych samochodów (BEV) osobowych, dostawczych i ciężarowych liczyła 112 286 sztuk. Z tego ponad 102 tys. stanowiły samochody osobowe. To o 54 proc. więcej niż w zeszłym roku. Liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 4453 szt. (wzrosła o 196 proc. rok do roku). Natomiast liczba całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wzrosła o 35 proc. i liczy w tej chwili 9,8 tys. jeżeli chodzi o park osobowych wodorowych FCEV, liczył 513 sztuk, czyli zanotował wzrost o 109 proc. w skali roku.


Przeanalizowano też najpopularniejsze modele BEV. Na szczycie znalazła się Tesla Model Y (537 zarejestrowanych aut), następnie BYD Dolphin Surf (377 sztuk) oraz Tesla Model 3 (314 sztuk). Wśród najczęściej wybieranych marek, oprócz amerykańskiej Tesli, znalazły się dwie marki z Chin: BYD oraz Leapmotor. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych we wrześniu 2025 r. wyniósł 8,9 proc., co stanowi kolejny z rzędu rekord na polskim rynku elektromobilności.

Samochody elektryczne na rynku wtórnym


PEVO Index obejmuje również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec września 2025 r. na portalu Otomoto znajdowało się 4284 ogłoszeń używanych BEV, co oznacza spadek o 7 proc. w skali roku. Udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych utrzymuje się na poziomie 1 proc. We wrześniu takie oferty odpowiadały za 1,2 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu Otomoto.


Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Tesla Model 3 (241 ogłoszeń ze średnią ceną 111 191 zł), Nissan Leaf (215 ogłoszeń ze średnią ceną 55 927 zł) oraz Tesla Model S (153 ogłoszenia ze średnią ceną 138 762 zł).

Wzrosła liczba stacji ładowania


Oprócz tego na koniec września policzono punkty ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce funkcjonowało 11 173 ogólnodostępne punkty ładowania. To wzrost o 40 proc. w skali roku. W tej liczbie 7278 było na prąd przemienny (AC), a 3895 na prąd stały (DC). Odnotowano wzrosty o odpowiednio 30 i 65 proc. w porównaniu do września poprzedniego roku. Wzdłuż sieci TEN-T było dostępne 1146 punktów ładowania, czyli o 43 proc. więcej niż we wrześniu 2025 r.


Najlepiej rozwiniętą infrastrukturę dla pojazdów zeroemisyjnych ma Warszawa, gdzie zliczono 843 punkty ładowania pojazdów. Kolejne miejsca zajmują Gdańsk (361), Poznań (347), Kraków (333) oraz Szczecin (302).


Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSPA od 5 lat. Dzięki współpracy PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index. To cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, najważniejsze dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.




Przeczytaj także:



  • Wielki Test Mobilności Miejskiej. To nie samochód elektryczny był najefektywniejszy

  • Od 48 do 215 zł za 60 kWh. Rekordowe różnice w cenach ładowania elektryka

  • Ryzyko w biznesie maleje, ale wciąż daleko do stabilności – raport Allianz Trade

  • Bez światła i bez ludzi. Tak wyglądają fabryki przyszłości

Idź do oryginalnego materiału