Ruszają programy wsparcia dla sektora eHDV w Polsce

1 dzień temu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił dwa programy wsparcia, mające na celu rozwój sektora eHDV (elektrycznych pojazdów ciężkich) w Polsce. Programy te obejmują finansowanie ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego oraz sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.

Na dopłaty przeznaczono łącznie 4 miliardy złotych, po 2 miliardy na każdy z programów. Zgodnie z założeniami programu wspierającego budowę stacji ładowania dla transportu ciężkiego, co najmniej 80% budżetu zostanie przeznaczone na infrastrukturę wzdłuż korytarzy sieci bazowej TEN-T.

Rozbudowa sieci energetycznej oraz infrastruktury ładowania jest kluczowym elementem transformacji napędowej sektora transportu ciężkiego w Polsce, który odgrywa istotną rolę w gospodarce, odpowiadając za 7% PKB. Wdrożenie programów wsparcia ma potencjał, aby znacząco przyspieszyć rozwój tego sektora.

Program rozwoju infrastruktury ładowania ma charakter konkursowy, co oznacza, iż dofinansowanie otrzymają projekty z najwyższą oceną punktową. Przedsiębiorstwa powinny starannie opracować swoje aplikacje, zwracając uwagę na to, iż zbyt wysoka kwota oczekiwanego wsparcia może obniżyć szanse na jego uzyskanie.

Branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) stanowi istotny filar polskiej gospodarki, odpowiadając za 7% PKB kraju i generując przychody na poziomie 457 miliardów złotych oraz zatrudnienie dla 6,5% pracujących. Polska, będąc liderem w międzynarodowych przewozach ciężkich na terenie Unii Europejskiej, może utracić tę pozycję w związku z powolnym tempem elektryfikacji polskiej floty pojazdów ciężkich.

1/3Galeria
Previous Next

W 2024 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano łącznie 7516 elektrycznych samochodów ciężarowych, podczas gdy w Polsce liczba elektrycznych ciężarówek kategorii N3 (powyżej 12 ton) wyniosła jedynie 105. Polska zajęła pod tym względem 13 miejsce w Europie.

Jedną z kluczowych barier rozwoju sektora eHDV jest wolne tempo rozbudowy infrastruktury. w tej chwili w Polsce dostępnych jest zaledwie kilka stref ładowania przeznaczonych dla elektrycznych ciężarówek. Zgodnie z rozporządzeniem AFIR, do końca 2027 roku wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować strefy ładowania dla eHDV o mocy co najmniej 2800 kW każda, a do 2030 roku moc każdej takiej strefy powinna wzrosnąć do 3600 kW. Polska jednak nie rozpoczęła jeszcze w praktyce realizacji obowiązków dotyczących rozbudowy infrastruktury dla zeroemisyjnych pojazdów ciężkich.

Uruchomione programy wsparcia mają na celu zmianę tego stanu rzeczy. Subsydia w programie budowy i rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego będą dotyczyć budowy ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym (DC) o mocy co najmniej 350 kW dla inwestycji wzdłuż bazowej sieci TEN-T, lub jednego punktu ładowania o mocy co najmniej 350 kW dla inwestycji w depot lub terminala intermodalnego. Dotacjami objęte będą również przebudowy stacji ładowania, których efektem będzie wzrost mocy do 350 kW. Drugi program, z budżetem 2 miliardów złotych, dotyczy budowy/rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Dofinansowaniem zostaną objęte projekty budowy infrastruktury elektroenergetycznej o parametrach: minimum 3600 kW dla lokalizacji na MOP-ach wzdłuż sieci bazowej TEN-T, minimum 1500 kW dla lokalizacji na MOP-ach na sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T, oraz minimum 350 kW dla centrum logistycznego (depot), bazy eksploatacyjnej, terminala intermodalnego.

Wdrożenie tych programów jest najważniejsze dla rozwoju sektora eHDV w Polsce. Branża transportowa liczy na to, iż w lokalizacjach tranzytowych dofinansowanie obejmie zarówno przyłącza elektroenergetyczne, jak i stacje ładowania. Efektywna koordynacja obu programów oraz sprawne procedowanie wniosków przez NFOŚiGW są bardzo ważne.

Idź do oryginalnego materiału