Rozszerzenie systemu e-TOLL: od 1 listopada dodatkowe 1600 km dróg objętych opłatą elektroniczną

4 dni temu

Od 1 listopada 2024 roku kierowców w Polsce czekają zmiany na trasach krajowych. W wyniku nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury, system e-TOLL, oparty na technologii nawigacji satelitarnej, został rozszerzony o kolejne 1600 km dróg krajowych.

Teraz sieć płatnych odcinków wynosi już ponad 5000 km, obejmując autostrady, trasy ekspresowe i drogi krajowe. Ta zmiana dotyczy pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, które muszą być wyposażone w urządzenia lokalizacyjne, umożliwiające naliczanie opłat elektronicznych za przejazd.

Rozszerzenie sieci płatnych dróg

System e-TOLL, wcześniej obejmujący około 3600 km tras, teraz jest rozbudowany o dodatkowe odcinki na długość 1600 km. Oznacza to, iż więcej tras krajowych będzie objętych obowiązkiem uiszczania opłaty, co ma wpływ na kierowców samochodów ciężarowych, autobusów i innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony. Rozszerzenie systemu płatności dotyczy nie tylko głównych autostrad i tras ekspresowych, ale także wybranych odcinków dróg krajowych, które teraz są włączone w system e-TOLL.

Jak działa system e-TOLL?

System e-TOLL opiera się na nawigacji satelitarnej GNSS (Global Navigation Satellite System) i umożliwia automatyczne naliczanie opłat na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu. Aby opłaty były naliczane prawidłowo, pojazdy muszą być wyposażone w odpowiednie urządzenie lokalizacyjne, z którego dane przesyłane są bezpośrednio do systemu e-TOLL. Użytkownicy mają do wyboru trzy główne narzędzia służące do wniesienia opłaty:

  1. Urządzenie pokładowe OBU (On Board Unit) – dedykowane urządzenie montowane w pojeździe.
  2. Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) – opcja skierowana do flot pojazdów korzystających z systemów zewnętrznych.
  3. Aplikacja mobilna e-TOLL PL – bezpłatna aplikacja, którą można zainstalować na telefonie.

Przed rozpoczęciem podróży, użytkownik musi założyć Internetowe Konto Klienta (IKK) i zarejestrować się w systemie e-TOLL. Rejestracja pozwala na dodanie pojazdu i wybór odpowiedniego narzędzia do przesyłania danych lokalizacyjnych.

Konsekwencje braku opłaty

Kierowcy, którzy nie uiszczą opłaty za przejazd drogami objętymi systemem e-TOLL, mogą liczyć się z surowymi karami. W przypadku braku opłaty administracja drogowa ma prawo nałożyć mandat lub karę administracyjną, której wysokość może wynieść do 1500 zł. Kara ta dotyczy każdego przejazdu bez opłaty, co ma na celu zmotywowanie kierowców do przestrzegania obowiązku.

Nowe możliwości i wyzwania dla kierowców

Rozbudowa sieci płatnych odcinków dróg to krok w kierunku rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. System e-TOLL, choć nowoczesny i oparty na technologii satelitarnej, wymaga jednak od kierowców większej dbałości o regularne wniesienie opłat oraz o wyposażenie pojazdów w odpowiednie urządzenia. Korzystanie z Internetowego Konta Klienta oraz bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL może pomóc kierowcom w monitorowaniu kosztów oraz opłacaniu przejazdów w wygodny sposób, szczególnie iż system ten umożliwia pełną automatyzację procesu naliczania opłat.

Przyszłość systemu e-TOLL i dalsze plany rozwoju

Rozszerzenie systemu e-TOLL to dopiero początek planów rozbudowy elektronicznego poboru opłat drogowych. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, iż kolejne odcinki mogą zostać objęte opłatami, a system będzie rozbudowywany wraz z rozwijającą się infrastrukturą drogową. Wprowadzenie tak rozległego systemu opłat pozwala generować większe wpływy na rzecz rozbudowy i modernizacji polskich dróg, jednak oznacza również konieczność dostosowania się użytkowników do nowych wymogów.

Rozszerzenie e-TOLL to istotna zmiana dla polskiego transportu, która wpływa na większą część polskich tras. Przejrzyste zasady rejestracji, korzystania z aplikacji i możliwych narzędzi, takich jak OBU czy ZSL, mogą jednak pomóc przedsiębiorcom i kierowcom sprawnie dostosować się do nowych regulacji, a także zarządzać kosztami związanymi z opłatami drogowymi.

Idź do oryginalnego materiału