Rosnące zagrożenie kradzieżami ładunków w Europie. Girteka wskazuje na rolę standardu TAPA TSR w ochronie towarów.

3 dni temu

W obliczu eskalacji kradzieży ładunków w europejskich i globalnych łańcuchach dostaw, ochrona towarów wysokiej wartości staje się kluczowym wyzwaniem dla branży transportowej. Girteka, największa w Europie firma transportowa oparta na aktywach własnych, analizuje ryzyka i rosnące wyrafinowanie metod przestępczych, podkreślając znaczenie standardu TAPA Trucking Security Requirements (TSR) w budowaniu bezpieczniejszych łańcuchów dostaw.

Alarmujące statystyki kradzieży

Kradzież ładunków staje się coraz poważniejszym zagrożeniem. Skutki dotykają wszystkich interesariuszy, w tym klientów końcowych, którzy tracą towary lub otrzymują je uszkodzone. W Europie łączna wartość strat zarejestrowanych w 2023 roku wyniosła 549 mln euro, co oznacza wzrost o 438% w stosunku do roku 2022, a w porównaniu do 2021 roku wzrost przekroczył 1000%.

Według badania Parlamentu Europejskiego, przestępczość związana z kradzieżą ładunków kosztuje firmy ponad 8,2 mld euro rocznie. W latach 2022–2024 system TAPA EMEA Intelligence System (TIS) zarejestrował 157 421 przypadków kradzieży w 129 krajach. Tylko w czerwcu 2025 roku zgłoszono 634 incydenty, w tym największą jednorazową stratę – kradzież kosmetyków o wartości 4 mln euro z naczepy we Włoszech. Kraje najbardziej dotknięte przestępczością związaną z ładunkami w czerwcu 2025 roku to Niemcy, a za nimi kolejno Włochy, Francja, Hiszpania i Wielka Brytania.

Zmiana celów i metod przestępców

Przestępcy skupiają się na ładunkach o wysokiej wartości, na które jest stały popyt i które łatwo można odsprzedać na czarnym rynku. Według danych z 2024 roku, na świecie dominowały kradzieże artykułów spożywczych i napojów. W Europie/Wielkiej Brytanii w 2024 roku najczęściej kradzionymi towarami były również artykuły spożywcze i napoje (12%), a tuż za nimi elektronika (12%). Towarem wysokiego ryzyka są również produkty farmaceutyczne.

Metody przestępczości zorganizowanej ewoluowały od działań okazjonalnych do zaawansowanych operacji o zasięgu międzynarodowym. W Europie coraz częściej wykorzystuje się nowoczesne technologie, takie jak fałszywi przewoźnicy, kradzieże tożsamości czy oszustwa internetowe.

W 2024 roku na świecie najczęściej dochodziło do porwań (21%) i kradzieży pojazdów (20%). Najnowsze dane z czerwca 2025 roku dla regionu EMEA pokazują, iż dominującym sposobem działania było włamanie (rozcinanie plandek, wyłamywanie zamków), stosowane w 66,5% przypadków. Ataki z użyciem przemocy lub groźby stanowiły 12,6% zdarzeń.

TAPA TSR jako najważniejszy standard bezpieczeństwa

W odpowiedzi na rosnące ryzyka, firmy coraz częściej zobowiązują się do przestrzegania standardów takich jak TAPA TSR. TAPA Trucking Security Requirements (TSR) to uznany na świecie standard minimalizujący ryzyko kradzieży, określający minimalne wymogi bezpieczeństwa dla operacji w transporcie drogowym. Standard jest aktualizowany co trzy lata i ma trzy poziomy certyfikacji, z których Poziom 1 jest najbardziej rygorystyczny.

Dla operatorów logistycznych, jak Girteka, standard TSR oznacza wdrożenie zabezpieczeń technicznych (m.in. monitoring GPS 24/7, alarmy w pojazdach, mechaniczne blokady naczep ), a także protokołów operacyjnych end-to-end, włączając planowanie operacji i szkolenia kierowców. Dla właścicieli ładunków o wysokiej wartości, certyfikat TAPA TSR na Poziomie 1 gwarantuje bezpieczeństwo operacyjne, spełnia wymogi ubezpieczeniowe i chroni reputację. Certyfikacja TSR przynosi korzyści całemu ekosystemowi łańcucha dostaw, w tym ubezpieczycielom, regulatorom i producentom, stanowiąc jednolite ramy oceny i zarządzania ryzykiem.

Jak podkreśla Girteka, bezpieczeństwo ładunków przestało być opcją, a stało się czynnikiem decydującym o przewadze konkurencyjnej.

Idź do oryginalnego materiału