Renault i Dacia – statystyki i plany – jakie nowe modele grupy zobaczymy w tym roku?

10 miesięcy temu

W piątkowy poranek miałem okazję uczestniczyć w spotkaniu prasowym Grupy Renault, na którym przedstawiciele marek Renault i Dacia pochwalili się wynikami za rok 2023, a także podzielili się planami na rok 2024. Z dziennikarskiego obowiązku dzielę się otrzymaną wiedzą z Wami.

Na początek Renault. W ubiegłym roku francuska marka sprzedała na całym świecie dokładnie 1 548 748 egzemplarzy swoich samochodów (osobowe + dostawcze), co jest wynikiem o 9% lepszym rok do roku. W Europie było to 994 163 samochodów (+19% rok do roku). W Polsce Renault sprzedało 31 653 auta (wzrost o 16% rok do roku), co czyni Polskę 13. rynkiem dla marki. Najwięcej Renault sprzedaje we Francji (konsumencki patriotyzm wciąż działa). Wracając do Polski, Renault jest piątą marką w Polsce z 5,9-procentowym udziałem w rynku (wzrost o 0,2 pproc. rok ro roku).

Rok 2024 to również sporo nowości francuskiej marki. W salonach jest już dostępny odświeżony model Renault Arkana, a także najnowszej generacji Renault Espace E-Tech Hybrid, który przedstawiam wam w najnowszym wydaniu iMagazine. W połowie roku (maj, czerwiec) powinniśmy spodziewać się prezentacji nowego Renault Captur, a także wejścia na rynek w pełni elektrycznego Renault Scenic E-Tech Electric oraz nowego modelu w gamie marki, w segmencie D: Renault Rafale E-Tech Full Hybrid (ten sam napęd, co w opisywanym przeze mnie nowym Renault Espace). Ponadto na rynek wejdzie nowa, zapowiedziana w 2023 roku, generacja króla dostawczaków (najpopularniejsze auto dostawcze w Polsce): Renault Master.

Z kolei na jesieni (wrzesień/październik 2024), Renault zamierza zaprezentować nowy model w segmencie C-SUV (jego nazwę poznamy dopiero za jakiś czas, oczywiście przed premierą), a w czwartym kwartale gamę topowego Renault Rafale uzupełni mocny, 300-konny wariant hybrydowy E-Tech z napędem 4×4.

W 2024 roku w Polsce, Renault zapewni nową aplikację mobilną Mobilize, dzięki której firmy będą mogły wynająć auto dostawcze (w tym roku ma być do wyboru ponad 500 aut), lub wybrać konkretny model (wersja, zabudowa itp.) auta zastępczego na czas przekazania własnego dostawczaka do serwisu. Oprócz tego francuska marka wprowadzi w naszym kraju program sprzedaży aut używanych z certyfikatem z gwarancją 12 lub 24-miesięczną o nazwie ReNew. Nowym projektem jest także Refactory Warszawa, czyli coś w rodzaju fabryki, w której używane auta będą poddawane gruntownej rewitalizacji i odświeżeniu obejmującemu nie tylko karoserię, ale też mechanikę i wnętrze.

Teraz czas na drugą z marek, której dotyczyło zorganizowane spotkanie, czyli Dacię. Również w tym przypadku prezentacja zaczęła się od wyników. W 2023 roku Dacia sprzedała 658 321 aut globalnie (+14,7% rok do roku), udział marki w Europie to w tej chwili 4,3% rynku, ale wśród klientów indywidualnych jest to ponad 8,3%. To najpopularniejsza marka wśród prywatnych nabywców we Francji, Włoszech czy Rumunii (jak wspomniałem, konsumencki patriotyzm działa).

Najpopularniejszym modelem Dacii jest Sandero (o tym modelu pisałem w numerze iMagazine 11/2023), z wynikiem ponad 270 tys. sprzedanych egzemplarzy (+18% rok do roku). To zarazem najpopularniejszy model auta wśród prywatnych, indywidualnych nabywców w Europie. Kolejna jest Dacia Duster z wynikiem ponad 201 tys. egzemplarzy (+2% rok do roku). Dacia Jogger sprzedała się w ponad 94 tys. egzemplarzy (+66% rok do roku, ale to nowy model, który w 2022 debiutował). W pełni elektryczna Dacia Spring w ubiegłym roku znalazła ponad 62 tys. nabywców (26% rok do roku).

W Polsce rumuńską markę w strukturach Grupy Renault wybrało 17 845 kierowców (spadek -13,9% rok do roku), a udział marki w rynku jest minimalnie niższy niż marki Renault (3,8%; spadek o 1,1 pproc.). Przedstawiciele marki nie ukrywali, iż popularnością cieszą się wersje dwupaliwowe (ECO-G; z fabryczną instalacją LPG), które wybierało 64% nabywców).

Czego od Dacii możemy spodziewać się w 2024 roku? Pod koniec wiosny gamę modelu Jogger uzupełnią modele z napędem hybrydowym (Jogger HEV GSR-2), te wersje są już w cenniku, ale na wiosnę będą już fizycznie w salonach. Ponadto w połowie roku na rynku ma pojawić się nowa generacja Dacii Duster (widzicie ją na powyższym zdjęciu), natomiast w wakacje powinniśmy poznać nową Dacię Spring, czyli jedno z najtańszych aut elektrycznych na rynku. To wciąż nie wszystko, w 2024 roku marka ma również otworzyć zamówienia na zupełnie nowy i największy w historii model Dacia Bigster, który jednak fizycznie trafi do salonów w Polsce już w 2025 roku.

Auto tygodnia #30 – Renault Clio TCe 100 LPG w wersji Techno

Auto tygodnia #17 – Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60

Auto tygodnia #13 – Renault Arkana 160 TCe R.S. Line

Idź do oryginalnego materiału