Renault Captur vs Toyota Yaris Cross – czy hybrydy to przez cały czas domena tylko Toyoty? Renault rzuca wyzwanie liderce | PORÓWNANIE

23 godzin temu

Hybrydowe crossovery w miejskim formacie to dziś prawdziwy rynkowy przebój. Sprawdzamy, czy wciąż pnące się w górę Renault Captur ma już wystarczająco dużo atutów, by pokonać od dekad wyspecjalizowaną w hybrydach Toyotę, a dokładnie – Yarisa Crossa.

Prawie trzy dekady rozwoju hybryd, ok. 25 mln klientów – Toyota wie, jak się robi takie auta, a nabywcy doceniają jej know-how. Ale rywale nie śpią. Renault prace nad własnym układem hybrydowym zaczęło 10 lat temu, a od 5 lat oferuje go w swoich autach.

Francuzi mają za to większe doświadczenie w produkcji crossoverów. Captur zadebiutował w 2013 r. i momentalnie wskoczył do top 50 najpopularniejszych aut w Europie – 5 lat temu zajmował choćby szóstą pozycję, ostatnio plasuje się na 17.-19. miejscu. W 2019 r. doczekał się drugiej odsłony, rok temu wyraźnie zmodernizowanej.

https://magazynauto.pl/testy/przebojowe-renault-captur-po-liftingu-w-tescie-wersja-z-najmocniejszym-158-konnym-silnikiem,aid,4490

Toyota zaliczyła w tej klasie falstart. Urban Cruiser z 2008 r. wyprzedził modę, nie podbił rynku i po 6 latach zniknął z oferty. Do tego typu aut Toyota wróciła dopiero modelem Yaris Cross. Debiutował w 2021 r., już rok później wyprzedził Captura w europejskich statystykach sprzedaży, a kolejne dwa zakończył na 8. miejscu.

U nas też lepiej sprzedaje się Yaris Cross, w ubiegłym roku trzecie najchętniej kupowane auto w Polsce. Captur notuje szybki wzrost: mimo iż w wersji po face liftingu wszedł do sprzedaży w II połowie 2024 r., awansował już aż o 21 miejsc r/r, na siedemnaste.

Różne hybrydy – moc, osiągi

Do testu trafiły tzw. pełne hybrydy. Yaris Cross występuje tylko z takim napędem, wykorzystującym jednostkę 1.5 R3 i typową dla tej marki skrzynię planetarną. Może mieć 116 lub 130 KM, a mocniejszy dostępny jest z układem 4x4. Właśnie taki trafił do testu.

Yaris Cross to jedyny model w tym porównaniu i jeden z nielicznych w segmencie dostępny w wersji 4x4. fot. Adam Mikuła/Motor

Hybrydowy Captur (do wyboru są też wersje benzynowa, z LPG i mild hybrid) otrzymał „poważniejszy”, 4-cylindrowy silnik 1.8 oraz nietypową bezsprzęgłową skrzynię nazwaną przez producenta wielotrybową. w której 4 biegi i 2 dodatkowe silniki elektryczne zapewniają 6 przełożeń.

Nietypowe bywa też zachowanie napędu Renault, którego spalinowy silnik czasem utrzymuje stałe niskie obroty podczas przyspieszania, a czasem przy niskim tempie pracuje dość głośno na podwyższonych obrotach. Do tego w trakcie maksymalnego rozpędzania, jak inne hybrydy tej marki, traci na dłuższą chwilę impet w okolicy 120 km/h. Dlatego, mimo iż oferuje większe moc (+ 30 KM) i moment obrotowy (148 Nm z silnika benzynowego oraz 270 Nm z elektrycznego; rywal: 120 i 185 Nm), Captur wyraźnie wygrywa z Toyotą tylko w „sprincie do setki” (9,5 kontra 11,5 s w naszych pomiarach), ale autostradowe 140 km/h osiąga jedynie 0,7 s wcześniej niż Yaris Cross.

W Toyocie, z charakterystyczną dla jej hybryd bezstopniową skrzynią planetarną, obroty silnika są bardziej powiązane z położeniem pedału gazu, a po jego pełnym wduszeniu jednostka donośnie wyje na tych maksymalnych.

Na dwa czy na cztery koła? – napędy

A co z układem 4x4 opisywanej Toyoty? Czy pozwolił jej pokonać w którejś konkurencji przednionapędowego Captura?

Cóż, jako iż zima minęła, a my (podobnie jak większość użytkowników) jeździmy głównie po płaskim terenie – różnica w liczbie napędzanych kół między porównywanymi crossoverami była adekwatnie niewyczuwalna. Przynajmniej w typowych warunkach – w obydwu autach elektronika nie pozwala na wyrwanie z miejsca, więc choćby przednionapędowe Renault nie buksuje kołami przy dynamicznym starcie.

DANE TECHNICZNE I CENY Renault Captur full hybrid E-Tech 160 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF AWD-i Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (el./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (el./syst.) Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg teoretyczny Cena
benzynowy + elektr. benzynowy + elektr.
1789 cm3 1490 cm3
R4/16 R3/12
90 KM/5600 92 KM/5500
49+20/160 KM 84/130 KM
148 Nm/3600 120 Nm/3600
270/b.d. Nm 185/b.d. Nm
przedni 4x4
aut./wielotrybowa aut./bezstopniowa
424/180/158 cm 417/177/160 cm
264 cm 256 cm
11,1 m 10,6 m
1366/524/1000 kg 1305/470/750 kg
326/1149 l 320/b.d. l
48 l (Pb 95) 36 l (Pb 95)
215/55 R18 215/50 R18
180 km/h 170 km/h
8,9 s 11,3 s
4,4-4,5 l/100 km 4,8-5,2 l/100 km
1090 km 750 km
od 122 900 zł od 118 900 zł

Dopiero niesprzyjające sytuacje, jak ruszanie na mokrym asfalcie czy włączanie się do ruchu z zapiaszczonej uliczki, zmuszają kontrolę trakcji w Capturze do wysilonej pracy, choć samochód z Francji i tak rozpędza się wtedy całkiem płynnie.

Co najważniejsze – spalanie, zasięg

Jednak hybryd zwykle nie kupują osoby z „ciężką nogą”, ale takie, które cenią sobie ekonomiczną eksploatację. Podczas w miarę spokojnej jazdy oba auta cieszą kulturą napędów, częstą podróżą w ciszy z wyłączoną jednostką spalinową (w ruchu miejskim potrafią większą część dystansu pokonać w trybie EV), a przede wszystkim małym „apetytem”.

W tej kwestii wygrywa Yaris Cross – zużywa 4,8 l/100 km w trasie pokonywanej z dwucyfrowymi prędkościami i 6 l w korkach. Ale Captur wypadł tylko trochę gorzej, potrzebując, odpowiednio, 5,4 i 6,1 l. Do tego okazał się oszczędniejszy przy 140 km/h (7,8 vs 8,8 l).

Dopóki trasa nie przebiega autostradami, obie hybrydy zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. fot. Adam Mikuła/Motor

Toyota średnio pali zaledwie 5,4 l na 100 km, ale przez nieduży bak (36 l) trzeba ją tankować przeciętnie co 660 km. Renault potrzebuje trochę więcej paliwa (średnio 5,8 l), ale 48-litrowy zbiornik zapewnia mu solidne 820 km zasięgu.

Wygodniej w Renault – przestronność, zachowanie na drodze, cena

Francuski crossover jest o 2 cm niższy od konkurenta z Japonii. Ale przy tym szerszy (o 3,2 cm) i, mierząc prawie 424 cm, o 6,7 cm dłuższy. Ma też o niemal 8 cm dalej rozstawione osie.

Różnice te przekładają się na przestronniejsze wnętrze Captura, które okazuje się szersze niż w Toyocie (+ 3 cm z przodu, + 4 cm z tyłu), pozwala kierowcy odsunąć fotel o 2 cm dalej od pedałów i zapewnia jadącym na kanapie o 6 cm więcej miejsca przed kolanami. Cztery czy pięć osób znajdzie tu zatem wyraźnie lepsze warunki do podróży. O ile te w drugim rzędzie nie będą przesadnie wysokie – tył kabiny Renault jest o 2 cm niższy niż u konkurenta i już przy 180 cm wzrostu dotyka się fryzurą podsufitki.

Bagażniki nie zachwycają. Yaris Cross 4x4 ma 320-litrowy (4x2: 397 l), ten w Capturze mieści 326 l, ale dzięki przesuwanej wzdłużnie kanapie potrafi też przewieźć 440 l przy komplecie pasażerów (inne wersje silnikowe: 422-536 l).

DANE TESTOWE Renault Captur full hybrid E-Tech 160 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF AWD-i Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) Rzeczywisty zasięg
3,5 s 3,6 s
9,5 s 11,5 s
36,3 m 36,4 m
35,8 m 36,2 m
58,8 dB 60,7 dB
64,7 dB 65,5 dB
96 km/h 97 km/h
2,6 2,7
6,1/5,4/5,8 l/100 km 6,0/4,8/5,4 l/100 km
820 km 660 km

Podczas jazdy kosztujące w testowanym wydaniu techno 122 900 zł Renault sprawia wrażenie dojrzalszego auta. Jego kabina jest przyjemniej wykończona, skuteczniej wygłuszona i oferuje nieco przyjaźniejszą obsługę, do tego Captur sprawniej filtruje nierówności, nie ustępując rywalowi zwinnością i stabilnością na krętej drodze.

Yaris Cross (na zdjęciach występuje w niedostępnej już odmianie Premiere Edition, oceniliśmy topową w tej chwili Executive) wyposażeniem wyraźnie góruje nad konkurentem, ale ceną też – konkretnie o 26 tys. zł, lub o 16,6 tys. zł, gdy weźmie się pod uwagę aktualne rabaty Toyoty. Gdyby dotarł do testu w przednionapędowym wydaniu i specyfikacji Style, a my uwzględnilibyśmy nie jego standardową cenę 130 900 zł, ale promocyjną 124 000 zł, i tak nie nadrobiłby w ten sposób strat poniesionych przy ocenie wnętrz czy własności jezdnych obu aut.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Renault Captur Toyota Yaris Cross Nadwozie i wnętrze Wymiary wnętrza Wykończenie i ergonomia Wyciszenie Multimedia i obsługa Bagażnik SUMA Układ napędowy Osiągi Praca silnika Skrzynia biegów/napęd Zużycie paliwa SUMA Właściwości jezdne Prowadzenie Komfort jazdy Układ kierowniczy Hamulce SUMA Wyposażenie i koszty Cena zakupu Poziom wyposażenia Systemy bezpieczeństwa Wyposażenie dodatkowe SUMARAZEMMIEJSCA
50 31 24
10 8 7
10 7 6
10 9 8
20 9 8
100 64 53
30 17 13
10 7 7
10 7 8
30 24 25
80 55 53
30 14 14
30 16 14
10 8 7
20 12 12
90 50 47
50 37 27
40 15 23
30 14 16
10 3 3
130 69 69
400 238 222
1 2

Renault Captur, Toyota Yaris Cross – podsumowanie porównania hybrydowych SUV-ów

Prawie 30 lat praktyki pozwala Toyocie produkować naprawdę udane hybrydy, czego świetnym przykładem jest Yaris Cross i jego pozycja na rynku. Ale to nie czyni tej marki monopolistą. Renault udowodniło, iż inni też są w stanie stworzyć niezłe układy hybrydowe – testowany Captur tylko nieznacznie ustąpił japońskiemu rywalowi w jego koronnej dyscyplinie, czyli ekonomice jazdy, ale okazał się przy tym samochodem pod wieloma względami bardziej dopracowanym, co ostatecznie zapewniło mu zdecydowane zwycięstwo w tym porównaniu.

Renault Captur full hybrid E-Tech 160 techno – galeria zdjęć

2008

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT Executive – galeria zdjęć

2009

Idź do oryginalnego materiału