Renault 5 E-Tech Electric. W duchu retrofuturyzmu

5 godzin temu

W studiu fotograficznym „Kosmos” w Warszawie zaprezentowano nowy model Renault 5 E-Tech Electric. Auto harmonijnie łączy klasyczną stylistkę z nowoczesnym napędem i technologią. Prezes Grupy Renault, Luca de Meo, przypomniał, iż od ostatniej premiery pierwszej „piątki” minęło już 50 lat.

Od tego czasu ogółem sprzedano 9 mln egzemplarzy Renault 5. Kiedy ten samochód debiutował na rynku, uważany był wręcz za innowacyjny. Współcześni konstruktorzy postarali się, aby podobnie było w przypadku nowego elektryka, który ma być jednocześnie przystępny cenowo, a tym samym popularyzować napęd elektryczny. Model ten należy do segmentu B – mierzy 3,92 m długości, 1,5 m wysokości, 1,77 m szerokości, ma rozstaw osi 2,54 m, powstał na platformie AmpR (dawniej: CMF-B EV) i wyposażono go we wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Nawiązanie do tradycji

Nowe Renault 5 łączy nowoczesność z charakterystycznymi cechami protoplastów. Reflektory przednie nawiązują do pierwszego modelu z 1972 r., światła tylne pochodzą z Renault 5 Supercinq, szerokie nadkola to przypomnienie wersji Turbo, podobnie jak czerwone pasy tuż pod linią dachu. W miejscu, gdzie u poprzedników znajdował się wylot powietrza na masce, w tej chwili umieszczono – a jakże – wskaźnik ładowania.

Ze wsparciem AI

Wnętrze Renault 5 E-Tech Electric również nawiązuje do egzemplarzy z lat siedemdziesiątych. Jest komfortowe, obicia foteli pochodzą w 100% z recyklingu, a w środku nie znajdziemy naturalnej skóry. Na kokpicie umieszczono dwa wyświetlacze z nowym interfejsem użytkownika.

Elementem software’u jest wirtualny asystent, który ma za zadanie podpowiadać kierowcy adekwatne zachowania, a wspomagany jest m.in. przez ChatGPT. Z kolei system multimedialny samochodu działa pod kontrolą Android Automotive, a nawigacja wyznaczy trasę z postojami na ładowanie.

Dwie pojemności baterii

Samochód oferowany będzie w trzech wariantach mocy: 95, 122 i 150 KM oraz z dwiema bateriami do wyboru: 40 lub 52 kWh. Wariant z mniejszą baterią dysponuje ładowarką pokładową AC-DC o mocy 11 kW, obsługującą zasilanie innych urządzeń (V2L) oraz dwukierunkową współpracę z siecią elektroenergetyczną (V2G). Deklarowany zasięg Renault 5 E-Tech Electric 40 kWh wynosi do 300 km. Ten model nie ma gniazda szybkiego ładowania CCS2, przynajmniej w bazowej konfiguracji, i napędza go słabszy silnik o mocy 95 KM.

Wersja z baterią o pojemności 52 kWh, znana z Renault Zoe ZE50, w standardzie ma gniazdo CCS2 i możliwość ładowania z mocą do 100 kW. Deklarowany zasięg wg WLTP to do 400 km.

Auto ma trafić do sprzedaży we wrześniu br., ale do Polskich salonów wjedzie na początku 2025 r.

Idź do oryginalnego materiału