Mały SUV Volvo robi furorę nie tylko w Polsce. Na jego punkcie szaleje też cała Europa

3 godzin temu

Od tego roku Volvo oferuje pierwszy w swojej historii samochód z segmentu B-SUV. Okazuje się, iż był to jak dotąd strzał w dziesiątkę, bo Volvo EX30 w swoim debiutanckim roku jest jednym z najchętniej wybieranych aut elektrycznych. Dotyczy to nie tylko Polski, ale i całej Europy.

Analitycy Jato Dynamics podsumowali liczbę rejestracji na 28 głównych rynkach europejskich. W pierwszych 8 miesięcy tego roku na Starym Kontynencie zarejestrowano 125 070 bateryjnych aut na prąd. Dane obejmują zatem 27 państw Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Choć sprzedaż elektryków w Europie spada (-36 proc. rok do roku), to entuzjazm wokół EX30-tki zdaje się opierać ogólnemu trendowi.

W Europie z elektryków tylko Tesla Model Y sprzedaje się lepiej od Volvo EX30. // fot. Tesla

Duży wynik małego Volvo

Na czele europejskiego rankingu przez cały czas jest produkowana pod Berlinem Tesla Model Y. Elektryczny SUV od stycznia do sierpnia 2024 r. zebrał 13 410 rejestracji, czyli o 38 proc. mniej niż rok temu o tej porze. Drugie miejsce sensacyjnie zajmuje wspomniane wcześniej Volvo EX30. Na elektrycznego B-SUV-a zdecydował się w już 6 698 klientów w Europie, z czego 908 (13,6 proc.) w Polsce.

EX30 był strzałem w dziesiątkę szwedzkiego producenta. // fot. Volvo Cars

Podium uzupełnia importowana z Chin Tesla Model 3 (5 557 szt.), której sprzedaż spadła o ponad połowę (-53 proc.). Mimo 18-procentowego spadku na podium prawie nie wskoczyła Skoda Enyaq (5 445 szt.). W tym roku to najlepiej sprzedający się elektryk koncernu Volkswagena. SUV Skody wyprzedził choćby model głównej marki, czyli VW ID.4 (4 075 szt.), którego sprzedaż załamała się aż o 55 proc.

Skoda Enyaq jest najczęściej kupowanym elektrykiem koncernu VW w Europie. // fot. Skoda

Drugą połowę pierwszej dziesiątki otwierają modele BMW – iX1 (3 697 szt.) oraz i4 (3 487). Za nimi drugi elektryk Volkswagena, ID.3 (3 441 szt.), który podobnie jak starszy brat miał spadek sprzedaży o połowę. Top 10 uzupełniają elektryczne bestsellery innych niemieckich marek premium. Chodzi o Audi Q4 e-tron (3 244 szt.) oraz Mercedesa EQA (3 213 szt.).

Sprzedaż BEV-ów Volkswagena w Europie spadła o co najmniej połowę. // fot. VW

Elektryki wysoko także pośród spalinówek

Okazuje się, iż elektryki widoczne są znakomicie także w zestawieniu z autami spalinowymi i hybrydowymi. W Europie lepiej od Tesli Model Y sprzedaje się tylko Dacia Sandero (15 653 szt.). SUV Tesli na podium wyprzedza Toyotę Yaris Cross (13 201 szt.). Natomiast Volvo EX30 szturmem awansowało do czołowego Top 25. B-SUV szwedzkiej marki zajmuje 24 lokatę, wyprzedzając, np. Opla (na wyspach brytyjskich jak Vauxhall) Astrę (6 357 szt.).

Idź do oryginalnego materiału