W 2024 r. Dacia sprzedała 676 340 samochodów, co stanowi wzrost o 2,7% w stosunku do roku 2023. Rok 2024 wyznacza również kolejny etap w historii Dacii – marka przekroczyła symboliczny próg 9 milionów samochodów sprzedanych od 2004 r.
Marka w krajach, w których jest obecna, uzyskała w 2024 r. znacznie wyższy wzrost niż średnia rynkowa wynosząca +1,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Doskonałe wyniki handlowe Dacii potwierdzają słuszność wybranego pozycjonowania, które zakłada najlepszy stosunek zalet użytkowych do ceny. W Europie Dacia może poszczycić się:
– rekordowym udziałem w rynku samochodów osobowych i dostawczych: 3,9% (o 0,1 p. więcej w stosunku do 2023 r.). Marka przeskoczyła o jedno miejsce wyżej w klasyfikacji w porównaniu z 2023 r. i znalazła się w pierwszej dziesiątce modeli w Europie;
– rekordowym udziałem w rynku samochodów osobowych: 4,5% (o 0,1 p. więcej w stosunku do 2023 r.). W ten sposób przesunęła się o jedno miejsce wyżej w porównaniu z 2023 r. na dziewiątą pozycję.
W 2024 r. Dacia osiągnęła rekordowy udział 8,2% w sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych w Europie (8,3% w 2023 r.) i umocniła trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się samochodów w tym segmencie na naszym kontynencie, które zajmuje już czwarty rok z rzędu.
Te doskonałe wyniki zawdzięcza między innymi wysokiej sprzedaży w niektórych krajach europejskich, które odnotowały rekordowy udział w rynku samochodów osobowych: 2,5% w Niemczech (+0,1 p. w porównaniu z 2023 r.), 4,2% w Austrii (+0,2 p. w porównaniu z 2023 r.), 5,2% w Belgii i Luksemburgu (+1 p. w porównaniu z 2023 r.), 6,2% we Włoszech (+0,8 p. w porównaniu z 2023 r.) i 7,7% w Portugalii (+0,3 p. w porównaniu z 2023 r.).
W niektórych krajach wzrost sprzedaży jest bardzo duży i przekracza 10%: + 13,2% w Austrii, + 15,4% w Belgii i Luksemburgu, + 12,4% w Hiszpanii, + 13,1% we Włoszech, + 16,3% w Maroku, + 11,9% w Polsce, 10,7% w Portugalii i + 20,2% w Czechach.
Mocna oferta nowych samochodów
Sandero ze sprzedanymi 309 392 samochodami (+14,5% w porównaniu z 2023 r.) jest od 2017 r. najczęściej kupowanym samochodem we wszystkich kanałach sprzedaży oraz najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku klienta indywidualnego w Europie. To również pierwszy samochód Dacii, który przekroczył pułap 300 tys. sztuk w ciągu roku.
Duster (generacje 2 i 3) utrzymał pozycję najlepiej sprzedającego się SUV-a w Europie w segmencie klientów indywidualnych od 2018 r. Jest drugim najczęściej kupowanym samochodem przez klientów indywidualnych w Europie. Ze sprzedażą 215 024 sztuk w 2024 r. (o 7,3% więcej w porównaniu z 2023 r.) we wszystkich krajach łącznie Duster przekroczył próg 2,5 miliona aut jeżdżących po drogach od rynkowego debiutu w 2010 r. Nowa generacja modelu wprowadzona w maju 2024 r. osiągnęła wskaźnik 29% sprzedanych wersji hybrydowych.
Sprzedaż Springa spadła w 2024 r. ze względu na znaczne zmniejszenie dopłat rządowych (-63% w stosunku do 2023 r.). Pojawienie się nowej wersji w salonach we wrześniu ub.r. przyczyniło się do wzrostu zamówień w ostatnich trzech miesiącach roku.
Jogger sprzedał się w liczbie 96 440 sztuk, czyli o 2,4% więcej w porównaniu z 2023 r. Jest drugim najczęściej kupowanym samochodem w segmencie C (bez SUV-ów) przez klientów indywidualnych w Europie. 29% sprzedaży modelu stanowią wersje hybrydowe.
O atrakcyjności gamy Dacii świadczy również łatwość pozyskiwania nowych nabywców i wskaźnik lojalności obecnych klientów. W tzw. grupie G5 (Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania) ponad 60% klientów marki nie miało wcześniej samochodu Grupy Renault (62,3%). W momencie zakupu kolejnego samochodu ośmiu klientów na dziesięciu decyduje się na samochód Grupy Renault (81,1%).
Dowodem dynamicznego rozwoju gamy Dacii jest również fakt, iż w przypadku modeli wprowadzonych w 2024 r. 78% klientów wybiera najwyższy poziom wyposażenia (80% nabywców Dustera i 67% kupujących Springa).
Aby jeszcze mocniej związać klientów z marką wprowadzono roczną gwarancję Dacia Zen (z limitem przebiegu 30 tys. km), która jest aktywowana po przeprowadzeniu przeglądu w wariancie Original lub Smart. Dacia ZEN obejmuje wszystkie samochody gamy z możliwością jej aktywacji choćby do 7 lat lub do przebiegu 150 tys. km w zależności od tego co nastąpi pierwsze. Dacia Zen jest w tej chwili oferowana w Hiszpanii, Włoszech, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Czechach i w Polsce. Już niedługo zostanie wprowadzona w innych krajach.
Prognozy na rok 2025
W 2025 roku Dacia wchodzi w fazę realizacji ambitnej strategii obejmującej kilka wielkich wyzwań.
Wprowadza na rynek Bigstera i pozostaje wierna swoim wartościom – oferuje najlepszy na rynku stosunek parametrów użytkowych do ceny w segmencie C-SUV. Bigster stanowi jedyną w swoim rodzaju ofertę na rynku i zapewnia użytkownikom aut z segmentu C-SUV wszystko, czego oczekują w cenie adekwatnej dla Dacii, zgodnie z pozycjonowaniem marki „Best value for money” (od 24 990 EUR za wersje benzynowe i 29 700 EUR za hybrydowe). Bigster jest sprzedawany od 9 stycznia tego roku, a w salonach marki pojawi się na wiosnę.
Dacia będzie również kontynuowała elektryfikację swojej gamy. Wprowadzi do oferty więcej napędów hybrydowych, ale pozostanie przy tym wierna swojej strategii oferowania prostych i przystępnych cenowo samochodów.
Start w rajdzie Dakar i udział w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych pozwoli marce wyeksponować solidną konstrukcję i outdoorowe zalety swoich modeli w najbardziej ekstremalnych warunkach.
W 2024 roku Dacia po raz kolejny udowodniła, iż potrafi łączyć osiągi, solidną konstrukcję i przystępną cenę. Wyniki marki świadczą o rosnącym zaufaniu klientów do naszych modeli i motywują nas do kontynuowania obranej strategii. – Denis Le Vot, dyrektor generalny Dacii