Rejestracja pojazdu na żółte tablice – jak przejść proces? Obalamy aż 8 najczęściej powielanych mitów!

2 lat temu

Rejestracja pojazdu na żółte tablice wciąż jest bardzo problematyczna. Dlaczego? Głównie ze względu na powielane mity i brak wiedzy o samym procesie.

O pomoc merytoryczną przy tekście poprosiłam Patrycję i Ryśka z nażółtej.pl. Od kilku lat pomagają rejestrować pojazdy na żółte tablice i regularnie rozwiewają wszelkie wątpliwości dotyczące zabytków. Z ich pomocą chcemy pomóc Wam poznać odpowiedzi na najważniejsze pytania i raz na zawsze obalić najgorsze mity!

SPIS TREŚCI:

1. Kiedy można zarejestrować pojazd na żółte tablice?
2. Rejestracja pojazdu na żółte tablice – najgorsze mity
3. Jakie są zalety posiadania żółtych tablic?
4. Jakie są wady posiadania żółtych tablic?
5. Rejestracja pojazdu na żółte tablice – jak wygląda?
6. Podsumowanie wiadomości o żółtych blachach

Kiedy można zarejestrować pojazd na żółte tablice?

Rejestracja pojazdu na żółte tablice może odbyć się, jeżeli auto spełnia kilka kryteriów:

  • ma minimum 30 lat (bądź 25 w zależności od województwa)
  • ma minimum 75 % oryginalnych części,
  • jego produkcja zakończyła się minimum 15 lat temu,
  • wyszedł w niskim wolumenie produkcji,
  • uczestniczył w ważnym wydarzeniu historycznym,
  • dokumentuje znaczny etap rozwoju motoryzacji,
  • jeździła nim osoba wyjątkowa.
Golf II – od dwóch lat u mnie. Czy warto inwestować w samochody z przebiegiem 60 tys. km?

Rejestracja pojazdu na żółte tablice – najgorsze mity

“Oddaję konserwatorowi zabytków połowę mojego samochodu” oraz “Konserwator na pewno przyjedzie sprawdzić, czy trzymam auto w garażu”

Nie potrafimy sobie choćby wyobrazić takiej sytuacji. Nie mamy dokładnych danych, ale w samym woj. mazowieckim jest tylko 150 tys. pojazdów zabytkowych. Nie ma takiej możliwości, by konserwator zabytków jeździ od domu do domu i sprawdzał czy auto jest w garażu.

“Konserwator zabytków zabroni mi jeździć w zimie, w deszczu, w nocy”

Taka sytuacja jest jedynie możliwa, jeżeli auto na przykład nie było wyposażone w oświetlenie. W takim wypadku diagnosta wyda ograniczenie poruszania się po zmroku dla bezpieczeństwa.

“Czy samochód może być naprawiany blacharsko?”

Oczywiście tak

“Przestanę być właścicielem pojazdu, bo staje się nim Państwo.”

Właścicielem pojazdu pozostaje osoba, która była nim przed uzyskaniem żółtych tablic. Pojazd zostaje ujęty tylko i wyłącznie w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.

“Nie można wywieźć pojazdu za granicę.”

Można to zrobić. Jednak, gdy pojazd jest starszy, niż 50 lat i jego wartość jest wyższa, niż 32 000 zł, musimy uzyskać pozwolenie od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

“Sprzedaż pojazdu zabytkowego za granice objęta jest 25% podatkiem.”

Sprzedaż auta zabytkowego za granicę nie jest obciążona 25-procentowym podatkiem.

“Pojazd na żółtych tablicach nie może wrócić do zwykłych, białych tablic.”

Właściciel musi zwrócić się z wnioskiem do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykreślenie auta z ewidencji zabytków. Po uzyskaniu zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków trzeba zrobić badanie techniczne pojazdu i przerejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji.

“Przyczepa nie może być pojazdem zabytkowym, bo nie ma silnika.”

To jest często powtarzany mit przez wydziały komunikacji – tak naprawde urząd nie ma pojęcia, jakie ma wydać tablice. To samo dotyczy się traktorów oraz ciągników.

Jakie są zalety posiadania żółtych tablic?

Do podstawowych zalet posiadania żółtych blach zalicza się:

  • podniesienie wartość samochodu np. przy różnych szkodach drogowych
  • bezterminowe badanie techniczne (jeśli pojazd wyjeżdża z garażu tylko na zloty jest to duże udogodnienie),
  • dodatkowe zniżki na ubezpieczenie OC,
  • możliwość wykupienia okresowego ubezpieczenia OC,
  • brak konieczności posiadania ubezpieczenia OC, jeżeli jest garażowany na terenie prywatnym,
  • brak obowiązku dostosowania pojazdu do obowiązujących przepisów.
  • zwolnienie z opłaty akcyzowej w przypadku pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy,

Jakie są wady posiadania żółtych tablic?

Wyróżnia się tak naprawdę dwie problematyczne kwestie:

  • potrzebne jest pozwolenia na wywóz zabytku za granicę, jeżeli pojazd jednocześnie jest starszy, niż 50 lat i jego wartość przekracza 32 000 zł,
  • jest konieczność powiadomienia konserwatora o zmianie właściciela, zmianie miejsca przechowywania oraz o kradzieży i zniszczeniu pojazdu.

Rejestracja pojazdu na żółte tablice – jak wygląda?

By móc cieszyć się zabytkowymi tablicami musimy:

  • przygotować karty ewidencyjne ruchomych zabytków techniki,
  • opinię rzeczoznawcy, gdy ta jest wymagana przez konserwatora.

Gdy pojazd zostanie włączony do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, należy:

  • zrobić badanie zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów,
  • zarejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji.

Jeśli rejestracja pojazdu na żółte tablice to dla Was wciąż „czarna magia”, możecie odezwać się do NaŻółtej.pl i poprosić o pomoc w przejściu całego procesu. Rysiek i Patrycja podjęli się już rejestracji naprawdę ciekawych egzemplarzy!

Podsumowanie wiadomości o żółtych blachach

Posiadając żółte blachy nie można:

– robić tzw. tuningów – zmieniać silnika na inny, niż został wypuszczony z fabryki,

– zmieniać skrzyni biegów na inną niż została wypuszczona z fabryki,

– zmieniać elementów konstrukcyjnych na inne niż zostały wypuszczone z fabryki.

Posiadając żółte blachy można:

– malować blachę,

– szpachlować,

– zakładać inne felgi, niż te fabryczne,

– zmieniać opony,

– zmieniać wyposażenie,

– zmieniać tapicerkę,

– zmieniać szyby,

– użytkować auto cały rok :),

– zmieniać elementy blacharskie,

– naprawiać, remontować,

– wymieniać części eksploatacyjne.

Idź do oryginalnego materiału