Recenzja Toyoty Prius Prime First Drive 2023: fajny i szybki Prius

2 lat temu

Toyota Prius istnieje od 1997 roku i choćby przy wielu iteracjach na przestrzeni lat nikt nigdy nie nazwał Priusa „fajnym”, ale teraz to się zmieniło wraz z wprowadzeniem Priusa 2023. Po raz pierwszy Toyota położyła większy nacisk na design niż na funkcjonalność, a my mamy tylko dobre rzeczy do powiedzenia na temat wyglądu. Prius 2023 w końcu porzuca swoją dziwaczną stylistykę, czyniąc go czymś, z czego będziesz dumny. Teraz Toyota uczyniła to jeszcze lepszym, wprowadzając hybrydę typu plug-in Prius Prim 2023.

Hybryda plug-in Toyota Prius Prime 2023 opiera się na standardowym Priusie, ale ma większy akumulator litowo-jonowy i inne zmiany pod maską, aby zapewnić jej zasięg elektryczny do 44 mil. To aż 76-procentowy wzrost w stosunku do ostatniego Priusa Prime, co czyni go idealnym wyborem dla kupujących, którzy chcą mieć większy zasięg pojazdu elektrycznego, ale nie są jeszcze gotowi na przejście na pojazd w pełni elektryczny.

Pod maską Prius Prime ma również większą moc, ponieważ jest teraz napędzany czterocylindrowym silnikiem 2,0-litra o mocy 150 koni mechanicznych i większym generatorem elektrycznym o mocy 161 KM. Układ hybrydowy generuje łącznie 220 koni mechanicznych, czyli o około 100 koni mechanicznych więcej niż w poprzedniej generacji. Moment obrotowy także wzrósł do 139 lb-ft. w porównaniu do 105 w ostatnim modelu. Wszystko to przekłada się na przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę w zaledwie 6,6 sekundy. Tak, dobrze to przeczytałeś, Prius Prime pędzi teraz drogą z większym zapałem niż jakikolwiek Prius kiedykolwiek.

W trybie w pełni elektrycznym Prius Prime osiąga maksymalną prędkość 84 mil na godzinę, a najlepsze poziomy wyposażenia XSE i XSE Premium mają nieco krótszy zasięg EV do 39 mil. Ale tak czy inaczej, jest to niezła poprawa w stosunku do ostatniego Priusa Prime, który miał zasięg EV tylko 25 mil. W trybie EV przyspieszenie nie jest tak mocne, ale przy włączonych obu silnikach Prime naprawdę ożywa.

Dostępny jest również tryb HV/EV Auto, który automatycznie włącza silnik, gdy potrzebna jest większa moc, na przykład podczas podjazdu pod górę. Po wyczerpaniu baterii Prius Prime zamienia się w model hybrydowy, podobnie jak standardowy Prius, ale o większej mocy. Prius Prime jest oceniany na 52 mpg w połączeniu w trybie hybrydowym.

Ładowanie z gniazdka 120 V zajmuje 11 godzin, aby w pełni naładować akumulator, ale tylko cztery godziny z ładowarką 240 V. Najwyższy poziom wyposażenia XSE Premium jest dostępny z dachem słonecznym o mocy 185 W, który może nieco naładować akumulator, gdy Prius Prime jest zaparkowany na słońcu. Nie naładuje całkowicie baterii, ale zwiększy zasięg. Ładowarka słoneczna zwiększa również moc funkcji pomocniczych podczas jazdy.

Na drodze Prius Prime może gwałtownie ruszyć z miejsca, sprawiając, iż jazda Priusem jest jak dotąd najprzyjemniejsza. Wrażenia z jazdy psuje jedynie lekki układ kierowniczy, któremu brakuje prawdziwego wyczucia. Zawieszenie dobrze radzi sobie z komfortem jazdy bez zbytniego przechyłu nadwozia. To wszystko przekłada się na euforia z jazdy hybrydą typu plug-in podczas śmigania po mieście. Dostępne są również trzy tryby jazdy: Normal, Eco i Sport.

Na zewnątrz nie ma żadnych naprawdę dużych różnic między zwykłym Priusem a Priusem Prime. Jedynym sposobem, w jaki można naprawdę odróżnić, jest plakietka Prime z tyłu i unikalne 17- lub 19-calowe koła. Wewnątrz zauważysz czerwone wykończenia na desce rozdzielczej i siedzeniach, które dodają wnętrzu nieco więcej stylu. SE jest standardowo wyposażony w siedzenia z tkaniny, podczas gdy XSE i XSE Premium są wyposażone w siedzenia ze sztucznej skóry SofTex.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Prime jest standardowo wyposażony w nowy system Traffic Jam Assist, który pozwala na jazdę bez użycia rąk po autostradzie i z prędkością poniżej 25 mil na godzinę. System przejmuje kierowanie, hamowanie i przyspieszanie. Oznacza to, iż pozwoli Ci się nieco bardziej zrelaksować podczas jazdy w korku, ale kamera monitorująca kierowcę sprawi, iż Twoje oczy będą przez cały czas skierowane na drogę przed Tobą. System proaktywnego wspomagania jazdy wykorzystuje kamerę i system radarowy pojazdu, aby wspomagać hamowanie lub kierowanie podczas wchodzenia w zakręt lub utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu przed Tobą.

Podstawowy poziom wyposażenia SE jest standardowo wyposażony w ciemnoszare 17-calowe felgi aluminiowe z kołpakami, 8-calowy ekran dotykowy, siedzenia z tkaniny, wycieraczki z czujnikiem deszczu, monitorowanie martwego pola z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu. Wspomaganie parkowania z przodu iz tyłu z automatycznym hamowaniem to opcja za 35 USD w modelu podstawowym.

XSE dodaje 19-calowe felgi aluminiowe, podgrzewany fotel kierowcy, cyfrowy klucz, SofTex Eats i bezprzewodową ładowarkę. XSE może być również wyposażony w większy 12,3-calowy ekran dotykowy (735 USD) i panoramiczny szklany dach (1000 USD). Topowa wersja XSE Premium zawiera system audio JBL, 12,3-calowy ekran dotykowy, panoramiczny szklany dach, podgrzewane i wentylowane przednie fotele, elektrycznie podnoszone oparcie i cyfrowy kluczyk. XSE Premium może być również wyposażony w solarny dach (610 USD), cyfrowe lusterko wsteczne (200 USD), podgrzewane tylne siedzenia (350 USD) oraz pakiet zaawansowanych technologii i monitor panoramiczny (1085 USD).

Ceny Toyoty Prius Prime SE 2023 zaczynają się od 33 445 USD, w tym miejsce docelowe. XSE Premium zaczyna się od 40 265 $, a XSE zaczyna się od 36 695 $.

Dzięki dłuższemu zasięgowi jazdy na napędzie elektrycznym, większej mocy pod maską i odważymy się powiedzieć „seksowna” stylistyka Priusa Prime 2023 trudno nie pokochać nowego Priusa. Toyota planuje sprzedać w tym roku tylko 10 000 sztuk, a sprzedaż rozpocznie się w maju.

Idź do oryginalnego materiału