Przeczytaj recenzję Caroline Mazdy CX-60 z silnikiem wysokoprężnym, aby uzyskać wszystko, co musisz wiedzieć o nowym flagowym SUV-ie Mazdy CX-60 z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,3 litra.
Mazda CX-60 przybyła do Irlandii pod koniec 2022 roku i plasuje się w ofercie Mazdy powyżej popularnego CX-5.
Teraz Mazda dodała diesla do gamy CX-60, który dołącza do już dostępnej w sprzedaży hybrydy typu plug-in.
Nowy silnik wysokoprężny jest częścią „wielorozwiązawczego podejścia” Mazdy do zrównoważonej mobilności, a projektanci i inżynierowie Mazdy argumentują za zasadnością wprowadzenia nowego silnika wysokoprężnego w gamie CX-60 w 2023 roku.
Ale to niezwykły ruch w dzisiejszych czasach, gdy branża porusza się szybciej w kierunku hybryd i elektryczności. Czy Mazda postąpiła słusznie, wprowadzając olej napędowy do gamy CX-60?
Caroline pojechała do Barcelony w Hiszpanii z Mazdą Ireland, aby pojeździć nową CX-60 z silnikiem wysokoprężnym i przekonać się, czy to może być najlepsze z całej gamy.
Nowa Mazda CX-60 z silnikiem wysokoprężnym pojawi się w Irlandii w 2023 roku
Stylizacja
Mazda CX-60 jest w tej chwili największym SUV-em Mazdy w sprzedaży, ale to się zmieni, gdy przed końcem roku marka wypuści na rynek nowy siedmiomiejscowy CX-80. Ale na razie CX-60 ma wszystkie cechy dużego SUV-a klasy premium i jest krokiem naprzód pod względem wielkości i wzornictwa w stosunku do Mazdy CX-5. Duży grill i długa maska z przodu podkreślają flagowy status CX-60 w gamie Mazdy. Rzeźbione powierzchnie tworzą potężnego i dynamicznie wyglądającego SUV-a. Dostępnych jest wiele poziomów wyposażenia dla diesla CX-60, przy czym najlepsze modele Homura i Takumi wyglądają najlepiej z większymi felgami aluminiowymi i niektórymi unikalnymi elementami wykończenia, takimi jak nadkola w kolorze nadwozia. Silnik wysokoprężny otrzymuje plakietkę Cools „inline 6” z każdej strony, a z tyłu znajduje się plakietka „e-Skyactiv-D”.
Wnętrze
Diesel CX-60 ma tę samą wysokiej klasy kabinę, co hybryda typu plug-in. To klasyczna kabina Mazdy o intuicyjnym designie i doskonałej jakości wykonania. Wszystkie użyte materiały są dobrej jakości, z dużą ilością dostępnej skóry. System personalizacji kierowcy Mazdy dostosowuje kolumnę kierownicy i fotel kierowcy do Twojego wzrostu, zapewniając idealną pozycję za kierownicą. Pozycja za kierownicą jest też zauważalnie wyższa niż w CX-5, bardziej wysoka, bardziej luksusowa. Na środku deski rozdzielczej umieszczono 12-calowy ekran, który umożliwia dotykowe sterowanie Apple CarPlay i Android Auto podczas postoju samochodu. Klasyczne pokrętło Mazdy na konsoli środkowej umożliwia proste, intuicyjne sterowanie podczas jazdy, ograniczając rozproszenie uwagi.
Mazda wprowadziła do gamy CX-60 sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,3 litra
Praktyczność
Większy niż CX-5, CX-60 oferuje więcej miejsca na nogi z tyłu, podczas gdy tylna kanapa może wygodnie pomieścić trzy osoby. Drzwi otwierają się szeroko, ułatwiając dostęp. Dostępny jest bagażnik o pojemności 570 litrów z elektrycznie sterowaną tylną klapą.
Silnik
Nowo opracowany sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,3 litra nosi nazwę e-Skyactiv D i jest oferowany z mocą 200 KM i napędem na tylne koła, a także z mocą 254 KM i napędem na wszystkie koła. Zużycie paliwa wynosi zaledwie 5 litrów na 100 kilometrów w wersjach z napędem na tylne koła i 5,2 litra na 100 kilometrów we wszystkich wersjach z napędem na wszystkie koła – nieźle jak na silnik o tak dużej pojemności.
Według Mazdy zaawansowana technologia spalania sprawia, iż nowy e-Skyactiv D jest jednym z najczystszych silników Diesla na świecie. Ale dlaczego nie użyć 2,0-litrowego, czterocylindrowego silnika wysokoprężnego, jak wszyscy inni? Mazda twierdzi, iż ich podejście do „odpowiedniego doboru rozmiaru”, wykorzystujące silniki o dużej pojemności, poprawia zarówno zużycie paliwa, jak i zużycie energii. Nowy silnik wysokoprężny CX-60 wykorzystuje również technologię łagodnej hybrydy, aby poprawić oszczędność paliwa i wydajność środowiskową, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas toczenia się pojazdu lub zwalniania, aby wspomagać silnik spalinowy. Mówi się również, iż zwiększa płynność podczas zmiany biegów. Silnik jest również wyposażony w nową innowację Mazdy – DCPCI (Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ignition) poprawiającą wydajność silnika, emisję i oszczędność paliwa poprzez zwiększenie zakresu prędkości, w których możliwe jest spalanie mieszanki ubogiej (spalanie o wysokiej wydajności przy minimalnym zużyciu paliwa).
Emisje CO2 oznaczają, iż podatek drogowy w Irlandii wyniesie zaledwie 200/210 euro rocznie, w zależności od modelu.
Kabina Mazdy CX-60
Napędowy
Strategia Mazdy sprawdziła się w CX-60 pod względem wydajności. Podczas jazdy próbnej z łatwością osiągnąłem deklarowane przez Mazdę zużycie paliwa, a choćby zauważyłem, iż spalanie wynosiło zaledwie 4,8 litra na 100 kilometrów na szybkiej autostradzie w wersji z napędem na tylne koła. Osiągi też są dobre, szczególnie w przypadku diesla z napędem na wszystkie koła, który ma moment obrotowy 550 Nm i przyspiesza do 100 km/h w 7,4 sekundy. Podobnie jak PHEV, Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) oferuje kilka różnych trybów jazdy. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest standardem. Zmiany biegów są płynne, choć nie wydaje się, iż jest to najbardziej jedwabisty, najbardziej kremowy olej napędowy wszechczasów. Słychać cichy bulgot diesla, który staje się głośniejszy i bardziej chrapliwy przy gwałtownym przyspieszaniu – chociaż charakterystyczny dźwięk sześciocylindrowego silnika będzie muzyką dla wielu uszu, a dostarczanie mocy też jest całkiem zabawne.
Przeważnie diesel CX-60 jest dobrze wychowany w swojej odpowiedzi. Jest przyjemnym SUV-em w prowadzeniu i ogólnie wydaje się bardziej wydajny niż hybryda typu plug-in Mazda CX-60, choć przez cały czas jest tańszy w zakupie i faktycznie najmocniejszy z gamy (327 KM). Chociaż jeżeli nie chcesz doładowywać akumulatora i dużo jeździć samochodem elektrycznym, diesel CX-60 wydaje się bardziej praktyczną opcją.
Jednak twarda jazda przez cały czas wydaje się sprzeczna z tym, co najprawdopodobniej będzie używane jako samochód rodzinny. Podczas rejsu nie stanowi to większego problemu. Ale w mieście pokonuje rampy i inne niedoskonałości nawierzchni bez finezji luksusowego SUV-a. Plusem jest to, iż CX-60 jest dość zwinny i przyjemny w prowadzeniu, a silnik wysokoprężny 3,3 waży mniej więcej tyle samo, co jednostka Mazdy 2,2. Uciąg CX-60 wynosi do 2,5 tony.
Sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy e-Skyactiv X o pojemności 3,0 litrów dołączy do modeli CX-60 e-Skyactiv D i PHEV w późniejszym terminie.
Nowy diesel CX-60 jest dostępny od 60 500 euro
cennik
Nowa Mazda CX-60 trafia do sprzedaży w Irlandii w cenie od 60 500 euro za podstawowy model w wersji Prime Line z napędem na tylne koła. Wszystkie pozostałe modele wykorzystują mocniejszy układ napędu na wszystkie koła: linia Exclusive od 65 700 euro, Homura od 68 950 euro i Takumi od 71 750 euro.
Gama hybryd plug-in CX-60 zaczyna się w tej chwili od 54 100 euro.
Werdykt
Mazda spodziewa się, iż do 2050 roku będzie w pełni neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, a marka twierdzi, iż będzie przez cały czas rozwijać elektryfikację całej gamy samochodów i SUV-ów. Ale w tej chwili MX-30 jest jedynym prawdziwie elektrycznym pojazdem w ofercie. Kolejnym samochodem marki, który zostanie wprowadzony na rynek, będzie hybryda typu plug-in MX-30 R-EV, która oferuje napęd elektryczny z innowacyjnym generatorem napędzanym silnikiem rotacyjnym. Nie mogę się doczekać, aby nim pojechać!
Nowy silnik wysokoprężny to arcydzieło na swój sposób, oferując moc i dramaturgię sześciocylindrowego, rzędowego silnika wysokoprężnego, ale z wystarczającym mistrzostwem za kulisami, aby uczynić go jednym z najczystszych i najbardziej wydajnych silników wysokoprężnych na świecie. 3,3-litrowy silnik wysokoprężny wydaje się być naturalnym partnerem dla tego modelu. CX-60 wciąż nie jest idealnym SUV-em – powinien być wygodniejszy, cały samochód po prostu nie jest wystarczająco spójny, aby zakłócić segment premium. Ale jeżeli potrzebujesz dużego SUV-a, który wyróżnia się prezencją, mocą i praktycznością, zdecydowanie warto przyjrzeć się dieslowi CX-60.
___________________________
Napisane przez Caroline Kidd
Założyciel i redaktor Change Lanes, juror w konkursie Irish Car of the Year
Post Mazda CX-60 Diesel Review pojawił się jako pierwszy na stronie Zmiana pasa ruchu.