Zdobycie plakietki TÜV w Niemczech, to dla wielu podstawa do tego, by zakupić samochód z drugiej ręki. Aktualny raport, w którym oszacowano 10,2 miliona przeglądów ogólnych samochodów jest zatem wart przedstawienia szerszej publiczności. Wielu z nas przecież wybiera właśnie Niemcy jako kraj z którego importuje używany samochód.
Wielkim przegranym według TÜV znów jest Tesla
Stowarzyszenie TÜV przedstawiło w czwartek aktualny Raport TÜV 2025, na którego potrzeby w okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 ujęto dane z 10,2 miliona przeglądów ogólnych pojazdów w Niemczech. To przydatne narzędzie, które ujawnia, które samochody mają najwięcej wad, a które zdają testy śpiewająco.
Wynika z niego m.in., iż żadnemu modelowi nie odmawia się plakietki TÜV tak często, jak elektrycznej Tesli Model 3. To zła wiadomość, biorąc pod uwagę, iż pojazdy amerykańskiego producenta już w ubiegłym roku miały spore problemy z bezpieczeństwem na drogach.
Wśród dwu i trzyletnich egzemplarzy tego modelu aż 14,2% nie przechodzi pierwszego przeglądu ogólnego ze względu na „istotne wady”. W efekcie tego Tesla po raz kolejny znajduje się na ostatnim miejscu z wynikiem 11,1%, za Fordem Mondeo ( 13,2%) i Skodą Scalą (11,8%). Także w grupie samochodów cztero- i pięcioletnich Model 3 zajmuje ostatnią lokatę ze wskaźnikiem usterek na poziomie 19,7%.
Zdaniem TÜV na słabe wyniki Tesli wpływa fakt, iż w odróżnieniu od innych marek producent nie ma ustalonych okresów między przeglądami pojazdów. Wśród innych powodów wskazano niską jakość, w szczególności zawieszenia Modelu 3.
„Oprócz usterek hamulców i osi Tesla ma również szczególnie dużą liczbę usterek w oświetleniu, co wskazuje na braki w serwisie i konserwacji” – wyjaśnił Joachim Bühler, dyrektor zarządzający stowarzyszenia TÜV cytowany przez Automobilwoche.
W czołówce modeli bez wad nie ma niespodzianek
W grupie dwu i trzyletnich modeli przyjemnie zaskakuje Honda Jazz. Model nie po raz pierwszy może się pochwalić zwycięską pozycją ze wskaźnikiem usterek na poziomie 2,4%. W grupie samochodów elektrycznych zwycięzcą jest VW e-Golf, który w ogólnym rankingu zajmuje dziewiąte miejsce (wskaźnik usterek wynosi 3,4%).
Najbardziej niezawodne samochody w rankingu pochodzą jednak przede wszystkim z Grupy VW. Nie ma się co dziwić, bo tych jest najwięcej w Niemczech i tam są produkowane. W klasach „samochodów kompaktowych” „średnich” SUV i VAN zwycięzcami są:
– VW e-Golf,
– Audi A4/A5,
– Audi Q2,
– VW Golf Sportsvan.
Dwa ostatnie wyróżniono także w rankingu ogólnym, gdzie Audi Q2 zajmuje trzecie miejsce a Golf Sportsvan drugie. W klasie samochodów mini zwycięża Kia Picanto zaś Honda Jazz dzierży koronę w klasie małych samochodów.
Usterki w używanych samochodach elektrycznych
W raporcie TÜV znalazło się łącznie dziesięć modeli z napędem elektrycznym. Niektóre z nich sporo już przejechały. W ogólnej klasyfikacji np. Hyundai Kona Elektro, znalazł się na 15 miejscu, a Peugeot e208 na 69. miejscu.
Słabe punkty to usterki zawieszeni i rdza w układzie hamulcowym. To zasługa odpowiednio większej masy i rzadszego używania hamulców ze względu na rekuperację. Podsumowując wyniki raportu dyrektor TÜV, Joachim Bühler podkreślił:
„Pojazdy elektryczne nie są technicznie ani bezpieczniejsze, ani bardziej niebezpieczne niż pojazdy z silnikami spalinowymi”.
TÜV zwrócił się z apelem o ujęcie w przeglądach badania stanu akumulatora napędowego pojazdów elektrycznych. Należy się zatem spodziewać, iż w przyszłości trafi ono na listę elementów objętych badaniem podczas przeglądów. W końcu jego stan nie pozostaje bez wpływu na wartość pojazdu na rynku samochodów używanych.
Źródło: Automobilwoche, TÜV