Raport DKV Mobility: Wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce

3 dni temu

Statystyki jasno pokazują, polskie ciężarówki tankują przede wszystkim olej napędowy, a samochody osobowe benzynę. I prędko to się nie zmieni. Tak wynika z najnowszego raportu DKV Mobility na temat wyzwań biznesowych firm flotowych w Polsce. Dalsza analiza danych raportu przedstawia jaki jest obraz parku samochodów służbowych, a także jakie są istotne czynniki wpływające na działalność operatorów flotowych w Polsce.

Transport drogowy odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, to choćby 6-8% naszego PKB, stanowiąc fundament zarówno dla krajowego handlu, jak i międzynarodowej wymiany towarów. Floty pojazdów ciężarowych, dostawczych i osobowych są nieodzownym elementem efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych branżach. Chcąc mieć jak najlepszy wgląd w sytuację tego rynku, aby najlepiej rozumieć potrzeby naszych klientów, pod koniec 2024 roku zadaliśmy im szereg pytań. Reakcja była imponująca i bardzo nas cieszy. Dziś przedstawiamy wyniki tego badania, wraz z kluczowymi wnioskami i rekomendacjami na przyszłość” – wyjaśnia Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility

Młody park samochodowy i stabilna struktura wiekowa

Średni wiek pojazdów w polskich flotach transportowych nie przekracza 5 lat. W przypadku pojazdów osobowych jest to aż 74,7% flot, lekkich pojazdów dostawczych – 68,9%, a ciężarowych – 73,2%. Stałe odmładzanie flot jest efektem korzystnych odliczeń podatkowych, wymagań środowiskowych oraz konieczności optymalizacji kosztów operacyjnych. Firmy konsekwentnie utrzymują floty w podobnym wieku, sukcesywnie wymieniając pojazdy. Ponad 46,4% firm nie odnotowało znaczących zmian w strukturze wiekowej floty w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy 18,8% przeprowadziło jej odmłodzenie, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się swoich pojazdów.

Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility, podkreśla: „Dane wyraźnie pokazują, iż polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma najważniejsze znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej.”

Inwestycja we flotę zwraca się

Firmy zarządzające flotami preferują zakup nowych pojazdów, zwłaszcza w kategorii aut osobowych. W tym segmencie odsetek chętnych na nowe modele wynosi 66,55%. Wśród lekkich pojazdów dostawczych 52,83% przedsiębiorstw decyduje się na nowe pojazdy, a w transporcie ciężarowym niemal połowa firm (50,72%) również stawia na nowe pojazdy. najważniejsze czynniki wpływające na decyzje zakupowe to optymalizacja podatkowa, wymogi środowiskowe i koszty eksploatacyjne. Pojazdy używane, ale nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm transportowych, a 31,13% firm dostawczych.

Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility, dodaje: „Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut.”

Koszty operacyjne i kadrowe wyzwania

Firmy transportowe mierzą się z rosnącymi kosztami utrzymania floty – zarówno w zakresie paliwa, jak i napraw oraz finansowania. Koszty eksploatacyjne to jedno z kluczowych wyzwań dla 17,2% firm flotowych w segmencie osobowym oraz dla 17,9% firm transportowych dysponujących pojazdami ciężarowymi. Dodatkowym utrudnieniem jest rosnący problem kadrowy – trudności w rekrutacji wykwalifikowanych kierowców wpływają na wybór tras i kierunków ekspansji firm transportowych. Według danych Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska w krajowej gospodarce brakuje choćby 200 tysięcy kierowców. Co przekłada się na rosnące koszty działalności i spowalnia rozwój przedsiębiorstw. W przypadku firm z flotami pojazdów dostawczych, 24,9% z nich wskazuje na kontrolę kosztów serwisu i utrzymania pojazdów jako największe wyzwanie, a 19,5% na koszty zakupu i finansowania floty.

Zachowawcze podejście do alternatywnych napędów

Elektromobilność w Polsce rozwija się głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych. Wśród ankietowanych przez DKV Mobility Polska zarządców flot osobowych aż 34,2% z nich deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych – 25,5%. W przypadku ciężarówek, 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a największy potencjał widzi w technologii wodorowej (16%). Kluczowym ograniczeniem dla dalszego rozwoju napędów alternatywnych jest przez cały czas niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak spójnych programów wsparcia. w tej chwili gaz naturalny (CNG i LNG) dominuje w segmencie pojazdów ciężarowych, odpowiadając za 89,88% obrotu, podczas gdy HVO 100 odnotowało 3,69% udziału w 2024 roku.

Infrastruktura drogowa w Polsce

Przedsiębiorcy zarządzający flotami zgodnie przyznają, iż w ciągu ostatnich pięciu lat infrastruktura drogowa w Polsce uległa znaczącej poprawie. Mimo to połowa firm wskazuje na różnice regionalne, a 14% uważa, iż są one znaczące. Infrastruktura dla pojazdów ciężarowych jest przez cały czas lepiej rozwinięta w Europie Zachodniej, co zauważa 43,76% ankietowanych z firm transportowych. Wśród zarządców flot osobowych i minibusów niemal połowa badanych (47,73%) uważa, iż poziom infrastruktury w Polsce jest zbliżony do standardów europejskich, podczas gdy 23,6% ocenia go jako wyższy, a 30% jako niższy.

Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility podsumowuje: „Celem naszego badania była analiza kluczowych aspektów związanych z funkcjonowaniem flot transportowych w Polsce. w tej chwili nasi Klienci stawiają na nowoczesne pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami, ale wielu z nich już planuje przejście na paliwa alternatywne. Naszym zadaniem jako DKV Mobility jest zapewnienie im szerokiej sieci akceptacji umożliwiającej tankowanie, ładowanie czy uzupełnienie paliwa. Stale rozwijamy funkcjonalności i pakiet dostępnych usług, aby ułatwić im maksimum istotnych kwestii operacyjnych w codziennym prowadzeniu biznesu”.

Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału