Najnowsze francuskie badanie utraty wartości po 5 latach użytkowania pokazuje, iż najlepiej cenę trzymają niewielkie i niedrogie auta. Wśród marek lider jest jeden. To Dacia. A elektryki? Tracą zdecydowanie więcej.
Choć samochód zwykle nie jest inwestycją, każdy właściciel przy jego odsprzedaży chce stracić jak najmniej pieniędzy. We francuskim badaniu utraty wartości dziennika Le Parisien, opartym na danych dostarczonych przez platformę sprzedażową Leboncoin, zaskakuje wynik Dacii.
Otóż jej dwa modele – Sandero i Logan – po 5 latach użytkowania wykazują zaskakująco niedużą utratę wartości. Ba, jest ona niższa niż w przypadku m.in. Volkswagena Polo ,Suzuki Swifta i Toyoty Yaris.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-dacie-czyli-tanio-i-dobrze-przeglad-modeli-zalety-wady-typowe-usterki-polecane-silniki-ceny,aid,5353Zaledwie 14-procentowa utrata wartości
Zgodnie z wynikami francuskiego badania benzynowe Sandero po 5 latach traci zaledwie 14% swojej początkowej ceny, a wysokoprężne – 23%. W przypadku Logana (silnik benzynowy) utrata wartości wynosi 25%.
https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-eco-g-100-stepway-niedrogi-crossover-z-gazem-i-1200-km-zasiegu-test,aid,3200Te zaskakujące dane nie wzięły się jednak znikąd. Trzeba bowiem pamiętać, iż modele Dacii w 2020 roku kosztowały tak niewiele, iż w rezultacie wykazują się bardzo niskim potencjałem utraty ceny.
W 2020 roku zadebiutowało Sandero 3. generacji, które w tym roku przeszło modernizację.
fot. Dacia
Jak podkreślają autorzy badania, Dacie Sandero i Logan wyróżniają się nieskomplikowaną konstrukcją, przyzwoitą niezawodnością oraz rozsądnymi kosztami. A to wraz z niewygórowaną ceną wejścia w ich posiadanie wystarcza na zajęcie pierwszych pozycji.
https://magazynauto.pl/testy/dacia-logan-1-0-tce-lpg-test,aid,1067Rynek wtórny rządzi się własnymi prawami
Za Dacią uplasowały się bardziej prestiżowe modele. Czyli Volkswagen Polo (27%), Suzuki Swift (30%) oraz Toyota Yaris (30%).
Ich pozycja pokazuje, iż rynek wtórny rządzi się własnymi prawami. Modele o solidnej opinii – zwłaszcza w kwestii niezawodności – potrafią trzymać cenę mimo skromnych wolumenów. Najlepszym przykładem jest tutaj właśnie Swift, który wyróżnia się dopracowaną konstrukcją oraz ponadprzeciętną trwałością, ale rzadko występuje we francuskich ogłoszeniach.
https://magazynauto.pl/testy/nowe-suzuki-swift-1-2-dualjet-mild-hybrid-jest-nieskomplikowane-zwinne-i-oszczedne-takich-aut-jest-dzis-coraz-mniej-test,aid,4250
Renault Clio znalazło się na liście zdecydowanie wyżej niż Peugeot 208.
fot. archiwum
W badaniu Renault Clio wypadło wyraźnie lepiej niż jego główny rywal, czyli Peugeot 208. Według Le Parisien taki stan rzeczy wynika z problemów z jednostką 1.2 PureTech.
Te auta tracą najmniej po 5 latach użytkowania:
- Dacia Sandero (benzyna): 14%
- Dacia Sandero (diesel): 23%
- Dacia Logan (benzyna): 25%
- Volkswagen Polo (benzyna): 27%
- Suzuki Swift (benzyna): 30%
- Toyota Yaris (benzyna): 30%
- Renault Clio (benzyna): 33%
- Volkswagen Polo (diesel): 33%
- Mitsubishi Space Star (benzyna): 35%
- Nissan Micra (benzyna): 36%
Elektryki wyraźnie gorsze
Dla porównania 5-letnie elektryki tracą zdecydowanie więcej niż niewielkie samochody o klasycznym rodzaju napędu. Jak zwracają uwagę eksperci, w badaniu Le Parisien nie wzięto pod uwagę cen zakupu po rządowych dopłatach, tylko bazowano na cennikach z 2020 roku.
Ale na tle modeli Dacii utrata wartości po 5 latach użytkowania jest wyraźnie większa i wynosi:
- Tesla Model 3 – 59%
- Peugeot e-208 – 61%
- Renault Zoe – 63%
Wyniki badania Le Parisien pokazują, iż francuscy kierowcy najbardziej cenią modele niedrogie w zakupie, proste w konstrukcji i znane z niezawodności.

1 godzina temu














