Rajd Śląska na finał mistrzostw Europy!

1 tydzień temu

Już w najbliższy piątek rusza Rajd Śląska – ostatnia runda tegorocznych mistrzostw Europy (ERC) oraz krajowego czempionatu (RSMP). Aż 220 zawodników z 13 państw podczas trzech dni rywalizacji będzie miało do pokonania 14 odcinków specjalnych, w tym dwa wieczorne.

Autor: Tomasz Szmandra (na podstawie informacji prasowej)
Fot. Materiały prasowe

W tegorocznym sezonie nasza sztandarowa impreza – Rajd Polski, powrócił do kalendarza mistrzostwa świata WRC (niestety, jednorazowo), więc Rajd Śląska awansował na jego miejsce i po raz pierwszy zostanie rozegrany jako runda mistrzostw Europy (FIA ERC). Tym samym impreza, której głównym partnerem jest województwo śląskie, znalazła się w gronie ośmiu najważniejszych rajdów na Startym Kontynencie.

Z kart historii

Organizowane od 1953 r. mistrzostwa Europy to najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po mistrzostwach świata seria w tej dyscyplinie. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza europejskiego czempionatu, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie. Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Co ciekawe, po 3 tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.

Kalendarz tegorocznej odsłony rajdowych ME tworzy 8 rund. Do tej pory rozegrano 7 rajdów: na Węgrzech, Wyspach Kanaryjskich, w Szwecji, Estonii, Włoszech, Czechach i Wielkiej Brytanii. Sezon FIA ERC zakończy się więc w Chorzowie.

Oczywiście Rajd Śląska to również runda mistrzostw Polski (RSMP), w tym także historycznych (Millers Oils HRSMP). Ponadto w zawodach wystartują również uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP) – cyklu krótszych rajdów okręgowych.

Rajd Śląska – co, gdzie i kiedy?

Pierwszego dnia Rajdu Śląska (11 października) zaplanowano 2 odcinki specjalne. Rano załogi wezmą udział w odcinku testowym i kwalifikacyjnym GZM, którego trasa prowadzi przez Zabrze Mikulczyce. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) i właśnie od pierwszego w Polsce związku metropolitarnego swoją nazwę wziął ten oes.

Rywalizacja o zwycięstwo w śląskiej rundzie FIA ERC rozpocznie się w piątek wieczorem (od 20:05) na ulicach w stolicy województwa. Miasto Katowice jest współgospodarzem imprezy, więc w ścisłym centrum ponownie rozegrany zostanie spektakularny superoes. Dwie godziny wcześniej rajdowe załogi będzie można zobaczyć także na ulicy Dworcowej, gdzie odbędzie się uroczyste rozpoczęcie rajdu.

Z kolei w sobotę, 12 października zawodnicy dwukrotnie zmierzą się na odcinkach w Jastrzębiu-Zdroju, Ochabach (gmina Skoczów) i gminie Jasienica. Sobotni etap zakończy się w Chorzowie. Współorganizatorem wydarzenia jest Stadion Śląski, dzięki czemu na błoniach tego obiektu po raz kolejny wytyczono odcinek specjalny z widowiskową beczką na trasie. Chorzowski obiekt będzie również gościł bazę rajdu i park serwisowy.

Na harmonogram niedzielnego, finałowego etapu Rajdu Śląska składają się oesy Marklowice Górne (gmina Zebrzydowice i gmina Jastrzębie-Zdrój), znany m.in. z Rajdu Wisły odcinek Hażlach oraz próba Województwo Śląskie, która będzie ostatnim odcinkiem specjalnym rozegranym w tym sezonie mistrzostw Europy. Trasa oesu Województwo Śląskie wiedzie przez miejscowość Kiczyce. Każda z niedzielnych prób sportowych będzie pokonywana dwukrotnie, natomiast rajd zakończy ceremonia mety i rozdania pucharów na Stadionie Śląskim w Chorzowie.

Rajd Śląska – jakie załogi i samochody zobaczymy?

W tegorocznym Rajdzie Śląska udział weźmie 110 załóg, a więc 220 zawodników z 13 krajów. 37 duetów będzie dysponować samochodami z napędem na 4 koła, z czego 22 to rajdówki Rally2, czyli najbardziej zaawansowane i najszybsze konstrukcje dopuszczone do startów w mistrzostwach Europy i Polski. Te samochody mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Warto jeszcze dodać, iż jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!

W ramach finałowej rundy mistrzostw Europy zmierzą się 33 duety, 14 z Polski, w tym trzy czołowe załogi punktacji cyklu. Z pierwszym numerem startowym pojadą liderzy tabeli i obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20NRally2). Nowozelandczycy pokonają blisko 18 tys. km, by rywalizować na oesach w województwie śląskim. Drugi numer startowy organizatorzy Rajdu Śląska przyznali wiceliderom tabeli – duetowi Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2). Trójkę na karoserię przykleją Polacy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) – dwukrotni triumfatorzy Rajdu Śląska (2019 i 2021). Start w Chorzowie zaanonsowali także zawodnicy, którzy wygrywali już rundy mistrzostw Europy, a więc Rumuni Simone Tempestini/Sergio Itu (Skoda Fabia RS Rally2) i Francuzi – Yoann Bonato i Benjamin Bolloud (Citroen C3 Rally2).

Do rywalizacji w ramach krajowego czempionatu przystąpią 34 załogi. Nie zabraknie nikogo z czołówki tabeli, w tym liderów – braci Jarka i Marcina Szejów (Skoda Fabia Rally2 evo), zajmujących drugie miejsce Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz sklasyfikowanych na pozycji numer trzy Jakuba Matulki i Daniela Dymurskiego (Skoda Fabia Rally2 evo). W czołowej piątce punktacji są także Zbigniew Gabryś i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) oraz wicemistrzowie kraju – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo). O zwycięstwo w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) powalczy 13 załóg. Z kolei budowanymi m.in. w Polsce rajdówkami kategorii Rally3 pojedzie 5 duetów.

Na trasie kibice zobaczą także samochody historyczne. W stawce są m.in. takie konstrukcje jak Subaru Impreza, Subaru Legacy, Porsche 911, Lancia Delta Integrale czy też… Trabant 601. Najstarszym samochodem w gronie kilkudziesięcioletnich rajdówek jest BMW 320i z 1979 roku, którym startują Piotr i Izabela Filipiak.

Listę uczestników Rajdu Śląska uzupełnia 40 załóg zgłoszonych w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych, krótszych niż rundy mistrzostw Polski czy Europy. W tych rozgrywkach prowadzenia bronić będą Kacper Potyra i Piotr Sieliło w Citroenie DS3 THP.

Rajd Śląska – dla kogo tytuły?

Po siedmiu z ośmiu rund tegorocznych mistrzostw Europy (FIA ERC) walka o tytuł najlepszej rajdowej załogi na Starym Kontynencie przez cały czas jest otwarta. O tym, kto założy mistrzowską koronę zdecydują więc wyniki Rajdu Śląska.

Szansę na końcowy triumf zachowały dwie załogi: Francuzi Mathieu Franceschi i Andy Malfoy. wiceliderzy punktacji zgromadzili do tej pory 104 punkty, ale w lepszej sytuacji są obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard, którzy prowadzą w tabeli z dorobkiem 131 punktów.

Aby świętować w Chorzowie Paddon i Kennard muszą zdobyć co najmniej 16 punktów. Wystarczy im do tego piąte miejsce w klasyfikacji rundy mistrzostw Europy. Mogą też zająć pozycje szóstą, siódmą lub ósmą, pod warunkiem, iż sumę 16 „oczek” uzbierają dzięki punktom za Power Stage, na którym 5 najszybszych załóg zdobywa odpowiednio 5, 4, 3, 2, 1.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk nie mogą już przeskoczyć Paddona i Kennarda, ale przez cały czas są w grze o wicemistrzostwo Europy. Polacy mogą osiągnąć ten życiowy sukces jeżeli w Rajdzie Śląska zdobędą o 19 punktów więcej niż Franceschi i Malfoy. W rundzie ME można wywalczyć maksymalnie 35 „oczek”.

Przed szansą na największy w karierze sukces stoją też bracia Szejowie. Załoga z Ustronia jest o krok od pierwszego w karierze tytułu mistrzów Polski. Liderzy tabeli RSMP zgromadzili do tej pory 132 punkty. W Rajdzie Śląska do zdobycia jest aż 50 punktów. To oznacza, iż Szejów powstrzymać mogą cztery załogi: Grzyb/Binięda, Matulka/Dymurski (po 111 pkt), Gabryś/Syty (106 pkt) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (88 pkt).

Do końcowej klasyfikacji sezonu liczą się wyniki uzyskane we wszystkich sześciu rundach. Szejowie muszą zdobyć minimum 30 punktów, by zdobyć tytuł bez oglądania się na rywali. Taki dorobek gwarantuje im już szóste miejsce w klasyfikacji rundy RSMP lub siódme w połączeniu z czterema punktami za Power Stage.

Rajd Śląska rozstrzygnie także kwestię tytułu w mistrzostwach samochodów historycznych (Millers Oils HRSMP), w których prowadzą Marcin Majcher i Daniel Leśnik (Subaru Legacy 4WD).

Rajd Śląska – Kajetanowicz otwiera trasę

Jak widać z powyższego polscy kibice będą mieli kogo dopingować. Warto więc poznać przedstartowe opinie kierowców dwóch czołowych załóg, które powinny rozdawać karty podczas rywalizacji trasach śląskiej rundy FIA ERC i RSMP.

– Rajd Śląska jest bliski mojemu sercu ze względu na historię rajdową, jaką tutaj przeżywałem. To na trasach w województwie śląskim debiutowałem w rajdach okręgowych, w 2017 roku razem z Sebastianem Dwornikiem przypieczętowałem tytuł mistrza Polski w klasie Open N, a dwa lata później – już z Szymonem Gospodarczykiem – nasz pierwszy tytuł w klasyfikacji generalnej. Charakterystyka śląskich odcinków specjalnych zawsze mi odpowiadała i mam nadzieję, iż wykorzystam te doświadczenie w rywalizacji z załogami zagranicznymi. Będziemy się ścigać w połowie października, więc pogoda może być pierwszym wymagającym aspektem dla zawodników. Asfalt co chwilę się zmienia. Partie z dobrą przyczepnością mieszają się z tymi, na których jest bardziej ślisko. Są fragmenty podbijające, ale też takie z gładszą nawierzchnią. Myślę, iż wszystkim załogom te oesy przypadną do gustu, a kierowcy docenią poziom wyzwania, jaki postawili przed nimi organizatorzy – powiedział Mikołaj Marczyk, trzeci w punktacji mistrzostw Europy.

Chciałbym porównać się z czołówką mistrzostw Europy, ale moje założenia na ten rajd są inne. Skupiamy się na głównym celu, jakim jest obronienie pierwszego miejsca w punktacji mistrzostw Polski. Nasza jazda będzie zatem pewnym kompromisem, co wbrew pozorom wcale nie jest zadaniem łatwym do realizacji. Będziemy skupieni, by dobrze kontrolować naszą sytuację w rajdzie. Nie czuję presji przed startem w Rajdzie Śląska. Jako liderzy jesteśmy w najlepszej pozycji. To rywale muszą nas gonić i uzyskiwać lepsze czasy od naszych. Z kolei my w ostatnim starcie pokazaliśmy, iż potrafimy jechać dobrym tempem bez podejmowania nadmiernego ryzyka – ocenił Jarek Szeja, lider mistrzostw Polski.

Atrakcją dla kibiców będzie z pewnością występ Kajetana Kajetanowicza – czterokrotnego mistrza Polski, trzykrotnego triumfatora mistrzostw Europy oraz zwycięzcy kategorii WRC2 Challenger w mistrzostwach świata. To właśnie na tym najwyższym szczeblu rywalizują w tej chwili Kajetanowicz i jego pilot Maciej Szczepaniak, więc nie wystartują w ostatniej rundzie mistrzostw Europy. Utytułowana załoga przyjęła jednak zaproszenie organizatora i wsiądzie do swojej Skody Fabii RS Rally2, którą startują w rundach WRC i będą pełnić rolę załogi samochodu funkcyjnego otwierającego trasę, czyli tzw. zerówki.

Program Rajdu Śląska 2024:

Piątek, 11 października

8:30 – 11:00 – odcinek testowy: GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)

11:31 – odcinek kwalifikacyjny GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)

13:00 – odcinek testowy GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)

18:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (ul. Dworcowa, Katowice)

20:05 – OS 1: Katowice (1,85 km)

Sobota, 12 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 96,74 km)

7:20 – serwis A: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)

9:00 – OS 2: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)

10:00 – OS 3: Ochaby (10,8 km)

11:00 – OS 4: Gmina Jasienica (19,78 km)

13:20 – serwis B: 30 min (Stadion Śląski, Chorzów)

15:15 – OS 5: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)

16:15 – OS 6: Ochaby (10,8 km)

17:15 – OS 7: Gmina Jasienica (19,78 km)

19:30 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km)

19:50 – serwis C: 45 min (Stadion Śląski, Chorzów)

Niedziela, 13 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 81,56 km)

7:20 – serwis D: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)

8:55 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)

9:55 – OS 10: Hażlach (17,45 km)

11:05 – OS 11: Województwo Śląskie (Kiczyce, 11,87 km)

12:40 – strefa zmiany opon: 15 min (Carbonarium Moszczenica)

13:10 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)

14:10 – OS 10: Hażlach (17,45 km)

16:05 – OS 11: Województwo Śląskie – Power Stage (Kiczyce, 11,87 km)

18:30 – zakończenie rajdu (Stadion Śląski, Chorzów)

Idź do oryginalnego materiału