Rajd Barum 2025: Polacy gotowi na asfaltowe wyzwanie w sercu Czech

rallyandrace.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Barum


W najbliższy weekend (15-17 sierpnia) Zlín po raz kolejny zamieni się w europejską stolicę rajdów asfaltowych. Szósta runda Rajdowych Mistrzostw Europy FIA ERC – legendarny Barum Czech Rally Zlín – przyciągnęła 65 załóg z całego kontynentu. Wśród nich nie zabraknie licznej i silnej reprezentacji Polski, która stanie do rywalizacji z lokalnymi mistrzami czeskich asfaltów.

Rajd Barum od lat uchodzi za jeden z najtrudniejszych asfaltowych rajdów świata – wąskie odcinki przez wsie, szybkie partie w lasach, liczne wyboje, zmienne rodzaje nawierzchni oraz kapryśna pogoda sprawiają, iż margines błędu jest minimalny.

Marczyk chce przełamać czeską dominację

Lider klasyfikacji generalnej ERC, Miko Marczyk (Škoda Fabia RS Rally2), przyjeżdża do Zlína z jasnym celem – obronić pozycję i spróbować zdobyć pierwsze polskie zwycięstwo w tym rajdzie w 21. wieku. Rywalizacja będzie jednak niezwykle trudna – na liście startowej są m.in. 11-krotny zwycięzca Jan Kopecký, ubiegłoroczny triumfator Dominik Stříteský czy regularny bywalec podium Simon Wagner.

Fot. @World / Red Bull Content Pool

Polską ekipę w najmocniejszej klasie Rally2 wzmocnią także Jakub Matulka (Škoda Fabia RS Rally2), weteran międzynarodowych tras Jarosław Kołtun (Škoda Fabia RS Rally2) oraz Dariusz Biedrzyński (Hyundai i20 N Rally2).

Polski bastion w ERC3

Największa koncentracja biało-czerwonych kolorów pojawi się w kategorii ERC3, gdzie Polacy są w tym sezonie absolutną siłą numer jeden.

  • Tymek Abramowski (Ford Fiesta Rally3) jest o krok od zdobycia tytułu ERC Fiesta Rally3 Trophy i zapewnienia sobie nagrody w postaci startu Fordem Fiesta Rally2 w Rajdzie Rali Ceredigion. Sam przyznaje, iż „to jeden z najpoważniejszych i najtrudniejszych rajdów w tym roku”.
  • Hubert Kowalczyk (Renault Clio Rally3) po świetnym drugim miejscu w klasie podczas Rajdu di Roma Capitale chce poprawić ubiegłoroczny wynik w Zlínie.
  • Błażej Gazda (Renault Clio Rally3) zadebiutuje na czeskich trasach, mając tylko sześć punktów straty do Kowalczyka w klasyfikacji sezonu.
  • Adrian Rzeźnik (Ford Fiesta Rally3) jedzie do Zlína w świetnym nastroju po świeżym zwycięstwie w Rajdzie Rzeszowskim w krajowych mistrzostwach.
  • Sebastian Butyński (Renault Clio Rally3) dopełnia polskiego składu w tej kategorii.

Trasa pełna zmian

Tegoroczny rajd liczy 13 asfaltowych oesów o łącznej długości 207,49 km, z czego aż 65% to odcinki nowe w porównaniu z rokiem 2024. W piątek po południu odbędzie się uroczysty start, a wieczorem – widowiskowa próba uliczna w centrum Zlína. Sobota i niedziela to zmagania na kultowych oesach, takich jak Pindula czy Kateřinice, które wracają do harmonogramu po trzech dekadach przerwy.

Polscy kibice mogą więc szykować się na weekend pełen emocji – zarówno w walce o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, jak i w dominującej przez biało-czerwonych kategorii ERC3. jeżeli Marczyk utrzyma formę, a Abramowski i reszta ekipy powtórzą dotychczasowe tempo, Rajd Barum 2025 może przejść do historii polskich startów w ERC.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału