Siódma runda Rajdowych Mistrzostw Świata 2025 zabiera zawodników na jedną z najstarszych i najtrudniejszych imprez w kalendarzu – Rajd Akropolu, rozgrywany w dniach 26-29 czerwca. To powrót do prawdziwego rajdowego piekła – szutrowych dróg usianych kamieniami, temperatur sięgających 40°C i wszechobecnego pyłu, który zmienia wczesnoporanne odcinki w prawdziwe tunele śmierci. W tych ekstremalnych warunkach rozegra się kolejny rozdział walki o mistrzostwo świata, a na trasie pojawią się również polskie załogi.
Evans liderem, ale Grecja nie wybacza
Zespół Toyota Gazoo Racing przyjeżdża do Grecji jako lider zarówno klasyfikacji kierowców, jak i producentów. Elfyn Evans ma 19 punktów przewagi w tabeli i pozostaje najrówniej jadącym kierowcą sezonu. Jego celem będzie nie tylko przetrwanie najcięższego szutrowego rajdu Europy, ale i utrzymanie przewagi nad pogonią.
Utrzymanie tempa w Grecji nie będzie jednak łatwe. Już w piątek załogi ruszą bez pełnego serwisu, co oznacza konieczność ostrożnej jazdy i dobrego zarządzania oponami. Jak ostrzega FIA: „Połączenie upału, kurzu i nierównego terenu stanowi wyjątkowe obciążenie dla aut i załóg, zwłaszcza przy ograniczonym serwisie w piątek”.
Neuville i Hyundai potrzebują przełamania
Rajd Akropolu to teren dobrze znany Thierry’emu Neuville’owi, który triumfował tu w 2022 i 2024 roku. Belg – obecny mistrz świata – wciąż czeka na zwycięstwo w okresie 2025 i od czasu Rajdu Safari nie stanął na podium. W Grecji wystartuje jako piąty na drodze, co może przynieść mu przewagę przy oczyszczaniu luźnej nawierzchni – najważniejszy czynnik na pierwszych, porannych przejazdach.

Dla Hyundaia to również powrót na teren triumfu – w 2024 roku zespół zdobył komplet podium: Neuville był pierwszy, Sordo drugi, a Tänak trzeci. W tym roku dwaj mistrzowie będą wspierani przez nowy nabytek: Adriena Fourmaux.
Perfekcyjna seria Toyoty
W Grecji zobaczymy aż pięć Toyot GR Yaris Rally1, co tylko zwiększy szanse japońskiego producenta na siódmy triumf w okresie 2025. Pełnoetatowy skład znów uzupełni Sébastien Ogier, który swoje jedyne zwycięstwo w Grecji odniósł w 2011 roku. Francuz był szybki rok temu, ale awaria turbosprężarki już w piątek pogrzebała jego szanse, choć jego tempo wzbudziło niepokój u rywali. W 2025 roku obaj ponownie stanie na starcie, gotowy do ataku. Po rocznej przerwie na trasach Rajdu Akropolu zobaczymy także Kallego Rovanperę, który ma na koncie dwa triumfy z lat 2021 i 2023.

Na najtrudniejszych odcinkach sezonu
W programie rajdu znalazło się 17 odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 344 kilometrów, w tym dwukrotny przejazd kultowego odcinka Tarzan (23,37 km), który w tym roku rozgrywany jest w niedzielę jako Power Stage. Odcinek oferuje zmienne tempo, techniczne partie, a choćby brukowany fragment pomiędzy wioskami Rovoliari i Rentina – wszystko, czego można oczekiwać od „klasycznego” Akropolu.
Piątkowy etap to maraton bez pełnego serwisu, z dwoma przejazdami 26-kilometrowego Aghii Theodori i niemal 25-kilometrowego Stiri. Sobotnie pętle to m.in. Pavliani i Karoutes, a niedziela to – poza Tarzanem – także najdłuższy odcinek rajdu: Smovoko (2×26,16 km).
Polacy w walce o WRC2
W klasie WRC2, gdzie zgłoszonych zostało aż 34 zawodników walczących o punkty, Polskę reprezentują Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, startujący Toyotą GR Yaris Rally2. Rywalizacja w tej kategorii zapowiada się niezwykle zacięcie – na liście startowej znalazło się dziesięciu z jedenastu najlepszych zawodników klasyfikacji sezonu: Yohan Rossel, Oliver Solberg, Roberto Daprà, Gus Greensmith, Jan Solans, Kajetanowicz, Fabrizio Zaldivar, Lauri Joona, Mikko Heikkilä i Alejandro Cachón.
Kajetanowicz, który zna greckie trasy i ma doświadczenie w ich pokonywaniu, może liczyć na solidny wynik. Warunkiem jest jednak konsekwencja i unikanie przygód technicznych, które w Grecji zdarzają się nagminnie – nie bez powodu rajd ten uznaje się za najcięższy poza Rajdem Safari.
Rajd Akropolu 2025 to nie tylko kolejne zawody w kalendarzu – to klasyczna bitwa o przetrwanie, która co roku odciska piętno na mistrzostwach. To tu weryfikują się nie tylko samochody, ale i charaktery kierowców. A zwyciężyć może tylko ten, kto dojedzie do mety.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.