Przełomowy układ hybrydowy chińsko-francuskiej spółki wchodzi do gry. Ma napędzać... elektryki!

12 godzin temu

Spółka joint venture Horse Powertrain, która należy głównie do Geely i Grupy Renault, ogłosiła premierę zupełnie nowego, przełomowego hybrydowego układu napędowego. Jak informuje w swoim komunikacie, będzie można go stosować zamiast… silnika elektrycznego.

Horse Powertrain to wspólne przedsięwzięcie Geely, Grupy Renault oraz Saudi Aramco. Oba koncerny motoryzacyjne mają w nim po 45% udziałów, natomiast Arabowie – pozostałe 10%. Wytwarza ono m.in. 1,8-litrowy silnik benzynowy, stanowiący trzon nowego, hybrydowego układu napędowego stosowanego już w Dacii Bigster.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowa-dacia-bigster-2025-pierwsza-jazda-wymiary-silniki-dane-techniczne-ceny,aid,5076

Teraz Horse Powertrain informuje o swoim przełomowym rozwiązaniu. Jest nim nowy napęd hybrydowy, mieszczący się w przestrzeni przeznaczonej dla silnika elektrycznego.

Według spółki zastosowanie go oznacza, iż producenci samochodów będą mogli zastąpić ten ostatni ich napędem bez konieczności przebudowy całego pojazdu lub uruchamiania nowej linii montażowej.

Cały wachlarz paliw

Układ napędowe Horse Powertrain może być zasilany benzyną lub mieszanką etanolu i benzyny (E85), a także czystym metanolem oraz paliwami syntetycznymi – twierdzą przedstawiciele spółki.

Co ciekawe, pozwala on na zastosowanie jako tradycyjnej hybrydy równoległej, czyli napędzającej koła, lub hybrydy szeregowej. W tym drugim przypadku stanowi on generator prądu doładowujący baterię trakcyjną.

Nowy układ hybrydowy ma mieścić się w komorze silnika przeciętnego elektryka fot. Archiwum

Jak donosie Horse Powertrain, nowy układ hybrydowy można bez problemu zaadaptować pod maski samochodów elektrycznych. Ba, nadaje się on również do stosowania w modelach opartych na platformach dla aut spalinowych.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-idzie-w-slady-toyoty-i-przestawia-sie-na-hybrydy-tdi-w-tarapatach,aid,5046

Niestety, parametry nowej hybrydy nie zostały ujawnione. Spółka opublikowała jedynie jej zdjęcie, na którym widać bardzo kompaktowy silnik spalinowy, praktycznie zintegrowany ze skrzynią biegów i jednostką elektryczną.

fot. Horse Powertrain

Idealny moment debiutu

Nowy układ napędowy Horse Powertrain pojawia się w momencie, gdy wielu producentów podjęło decyzję o zmianie swojej elektrycznej strategii. Tak uczyniło choćby Porsche, które coraz częściej deklaruje, iż nie zamierza rezygnować z rozwoju aut stricte spalinowych i hybryd, czy Fiat.

Ten ostatni jako pierwszy zdecydował się na zaskakujący krok wszczepienia silnika spalinowego do 500e, opartego na platformie przeznaczonej wyłącznie dla modeli elektrycznych. Spowodowane jest to zakończeniem produkcji leciwej „pięćsetki” w Tychach i słabnącą sprzedażą nowo opracowanego (debiut w 2020 roku), elektrycznego wariantu tego modelu.

https://magazynauto.pl/testy/fiat-500e-3-1-test,aid,1780

„Przez ponad dekadę wydawało się, iż pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami są jedyną drogą do osiągnięcia zerowej emisji spalin. Wielu producentów poszło tą drogą” – mówi dyrektor generalny Horse Powertrain, Matias Giannini.

„Obecnie zmierzamy jednak w kierunku świata neutralnego pod względem technologicznym, w którym różne rynki i zastosowania będą podążać własną ścieżką zrównoważonej mobilności” – dodaje.

Giannini najmocniej podkreśla jednak fakt, iż nowo opracowana jednostka napędowa Horse Powertrain „umożliwia producentom oferowanie różnorodności układów napędowych przy minimalnych zakłóceniu procesu produkcyjnego i nakładzie zasobów”.

Idź do oryginalnego materiału