Przejechał Skodą Octavią niemal 1 mln km. przez cały czas ma oryginalne sprzęgło

2 godzin temu

Norweski właściciel Skody Octavii zbliża się nią do 1 mln km. Jak informuje, przez cały czas ma oryginalne sprzęgło, silnik 1.9 TDI i skrzynię biegów. Jak tego dokonał?

Do tej pory pisaliśmy już o samochodach z wysokim przebiegiem i oryginalnymi silnikiem oraz skrzynią biegów. Ale sprzęgłem? Niekoniecznie. Jak informuje Niklas Olsson z norweskiej miejscowości Rade, swoją Octavią z 2004 roku pokonał niemal 1 mln km bez wymiany sprzęgła.

„Sprzęgło jest adekwatnie najciekawsze. Jaki jest rekord świata w przypadku sprzęgła?” – pyta Olsson na łamach norweskiego magazynu motor.no. Nie uzyskuje jednak odpowiedzi.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-octavia-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-z-1996-roku,aid,2486

Z minimalnym przebiegiem

Olsson swoją Skodę kupił pod koniec czerwca 2004 roku. Auto było niemal nowe – „miało przebieg 17 lub 24 km” – wspomina. Marzył mu się wprawdzie Mercedes, ale nie było go stać na ten niemiecki samochód. Dlatego wybierał pośród trzech modeli: Volvo V40, Opel Meriva i Skoda Octavia I. Ostatecznie wybór padł na Skodę.

Octavia jest napędzana przez poczciwe 1.9 TDI i wyposażona m.in. w Webasto (odgrzewa kabinę i podgrzewa silnik). Poza tym niedługo po zakupie właściciel auta zlecił konserwację podwozia.

„Latem również używam Webasto. Prawdopodobnie moja Skoda nie była uruchamiana zbyt często na zimno. Olej wymieniam co 10 000 km. Na początku jego wymianę zlecałem warsztatowi, ale teraz sam to robię” – mówi Olsson. „Myślę, iż te rzeczy są chyba decydujące. Poza tym dobrze jeżdżę” – dodaje.

Pokonanie dystansu pod 1 mln km w ciągu 20 lat wymaga przejeżdżania 50 tys. km rocznie. W Norwegii przeciętna wynosi 12 tys. km. Skąd taki przebieg?

Olsson do niedawna do pracy dojeżdżał z Rade na drugą stronę fiordu Oslo (przynajmniej 32 km w jedną stronę), ale w tej chwili ma już nowe zajęcie i nie musi tyle podróżować. Do tego dorzuca jednak trasy do Portugalii, skąd pochodzi jego żona. To około 3500 km w jedną stronę.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-skoda-octavia-iii-1-6-tdi-z-przebiegiem-500-tys-km-raport-z-eksploatacji-usterki-koszty-zalety-wady,aid,4707

Niewiele do roboty

Co do tej pory szwankowało w Skodzie Octavii Olssona? Wśród rzeczy, które musiał wymienić, znalazły się zawór EGR, pedał gazu (coś nie tak było z czujnikiem) i przepływomierz.

Przydarzyła mu się również awaria w trasie. Pierwsza miała miejsce jednak dopiero w tym roku, kiedy znajdował się w niemieckim Essen. Wtedy zmuszony był wymienić poluzowany wał napędowy (Octavia 4x4). Wspomina także o „postoju” w Stavanger, spowodowanym słabym akumulatorem.

O wymianach opon, piór wycieraczek czy innych elementów zużywających się w trakcie normalnej eksploatacji Olsson nie mówi. Przyznaje jednak, iż jest bardzo zadowolony ze swojego czeskiego samochodu i jeżeli wymieni go na nowy, być może będzie to również Skoda.

Obecnie jego Octavia ma przejechane 968 tys. km. Zastanawia się jednak, co się stanie z licznikiem, gdy w końcu osiągnie 1 mln km. „Nie jestem pewien, czy licznik przebiegu pozostanie na poziomie 999999, czy też przeskoczy i zacznie ponownie od 00000” – mówi Olsson.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-kompaktowa-skoda-ale-nie-octavia-jak-scala-1-0-tsi-spisala-sie-na-dystansie-ponad-200-tys-km-raport-z-eksploatacji,aid,4447

Kluczem styl jazdy?

Według konsultanta technicznego Norweskiej Federacji Samochodowej (NAF) – Auduna Bergrunda – żywotność skrzyni biegów w dużej mierze zależy od stylu jazdy. Olsson najwyraźniej z przekładnią w swojej Skodzie obchodzi się w niezwykle ostrożny sposób.

„Możesz sprawić, iż silnik wysokoprężny będzie działał wiecznie, jeżeli będziesz o niego dobrze dbać. Olej można wymieniać częściej niż zaleca to książka serwisowa. Przy odrobinie ciepła z nagrzewnicy Webasto zapewnia samochodowi najlepsze warunki do jazdy przez długi czas” – mówi na łamach motor.no.

Idź do oryginalnego materiału