Przegląd mostowy

1 dzień temu

Lubelskie. W Łęcznej postępuje budowa mostu przez Wieprz

Most w Łęcznej (woj. lubelskie) przez Wieprz w ciągu drogi krajowej nr 82 powstaje obok starej, pochodzącej z 1966 r. przeprawy. Ta, ze względu na zły stan techniczny zostanie rozebrana.

Są już gotowe wysokie na 8 m podpory mostu, zabetonowano płytę ustroju nośnego. Trwa wzmacnianie nasypu.

Przeprawa jest budowana w pobliżu obiektu oddanego do użytku w 1966 r. znajdującego się w złym stanie technicznym. Nowy most powstaje po jego lewej stronie (w podróży od Lublina w kierunku Łęcznej). Jego długość wyniesie 100 m, a cały odcinek, na którym toczą się roboty ma 455 m. Przeprawa będzie szersza od starej, będzie mieć około 13 m, w tym jezdnię (7 m) i ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach (każdy 2,9 m). Zaplanowano ekrany akustyczne. Most będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń do 50 ton.

Wykonawcą zadania za 49,1 mln zł jest firma Primost Południe. Zakończenie robót ma nastąpić w II połowie 2025 r. Kontrakt podpisano w lipcu 2023 r., a budowa rozpoczęła się miesiąc później.

Źródło: GDDKiA, 05.09.2024

Podkarpacie. Remonty mostów w ciągu DK28 i DK77. Po sześciu chętnych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie otwarła oferty w przetargu na remonty dwóch mostów. To przeprawy w Rudzie Łańcuckiej przez Trzebośnicę (DK77) i w Olszanach nad Olszanką (DK28). W obu przypadkach wpłynęło po sześć ofert. Są one aktualnie sprawdzane i oceniane.

Most przez Trzebośnicę w Rudzie Łańcuckiej oddano do użytku w 1904 r., 120 lat temu. Przebudowano go w 2001 r. Jego długość to 34,34 m, a szerokość 12,28 m. To konstrukcja sprężona trójprzęsłowa, zastosowano belki typu Kujan. Powodem remontu jest zły stan techniczny bitumicznego przykrycia dylatacyjnego i nawierzchni jezdni, a także betonowych kap chodnikowych i umocnienia stożków nasypu. Chodniki na dojściach do obiektu uległy zaniżeniu. Betonowe przęsła i podpory wymagają renowacji i miejscowej naprawy. Najtaniej, na 2,48 mln zł, wyceniła zadanie firma MG Infrastruktura Marian Wołczyk z Rzeszowa. Najdroższa była spółka Primost Południe z Będzina, która zaproponowała kwotę ponad 4 mln zł.

Most nad Olszanką w Olszanach (DK28) otwarto w 1979 r. Ustrój nośny przebudowano w 2004 r. Przeprawa liczy 56,72 m, jej szerokość wynosi 13,12 m. Podobnie jak obiekt w Rudzie Łańcuckiej jest konstrukcją sprężoną trójprzęsłową, ale z belkami typu WBS. Stan mostu jest tak samo zły jak przeprawy przez Trzebośnicę. Tu także najniższą cenę zaoferowała spółka MG Infrastruktura (1,70 mln zł), a najwyższą Primost Południe – 2,94 mln zł.

Remonty mają przywrócić stan pierwotny mostów, ich parametry nie będą zmienione.

Źródło: GDDKiA, 29.08.2024

Podkarpacie. Otwarto dwa mosty na drogach krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakończeniu remontu i przebudowy mostów w ciągu DK28 w Starej Birczy i DK19 w miejscowości Zboiska.

W ramach remontu mostu przez Jasiołkę w Zboiskach w ciągu DK19 wymieniono izolację płyty pomostu i dylatacje, ułożono nową nawierzchnię bitumiczną, kapy chodnikowe, a także zamontowano odwodnienie. Skorygowano geometrię chodników na dojazdach. Wyremontowano podpory, dźwigary, łożyska i mur oporowy przy obiekcie podtrzymujący podpory i korpus DK19. Odtworzono umocnienia brzegów rzeki. Wykonawcą zadania o wartości 3 mln zł była firma Stalmost.

Przebudowa mostu przez potok Lipkę w Starej Birczy w ciągu DK28 obejmowała wykonanie mostu tymczasowego, rozbiórkę starego obiektu i postawienie nowej przeprawy. Konstrukcja o długości 20 m jest wyposażona w obustronne chodniki oddzielone od jezdni barierą ochronną, a na zewnętrznej krawędzi zabezpieczone balustradą. Przebudowano 160 m DK28, a także sieci telekomunikacyjną i elektroenergetyczną. Koszt robót wyniósł 6 mln zł. Prace przeprowadziła spółka Detal Mosty Piotr Włoch Krzysztof Grodzicki.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie planuje do końca roku wyremontować jeszcze trzy mosty: w Birczy przez Stupnicę, w Zarębkach nad Przyrwą i w Jaśle przez Jasiołkę.

Źródło: GDDKiA, 21.08.2024

Śląsk. Otwarto nowy most w ciągu DK11 w Tworogu

Po 13 miesiącach robót oddano do użytku przebudowany most nad ciekiem Blaszynówką w Tworogu (woj. śląskie). Inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pochłonęła 4,2 mln zł. Przeprawa zastąpiła stary obiekt z 1970 r.

Na początku prac na DK11 w Tworogu wybudowano tymczasowy most objazdowy i rozebrano przeprawę z 1970 r. Potem zastąpiła ją nowa konstrukcja o długości prawie 21 m i szerokości 12 m, zgodna z obowiązującymi parametrami i nośnością.

Na moście jest jezdnia z dwoma pasami ruchu po 3,5 m szerokości, są też metrowe opaski. Podczas robót ułożono nową nawierzchnię, zamontowano elementy wyposażenia, dokonano korekty niwelety drogi oraz jej krawędzi na dojazdach do obiektów. Przebudowano skarpy, a także umocniono brzegi koryta Blaszynówki w rejonie obiektu. Po zakończeniu tego zadania, rozmontowano most tymczasowy i rozebrano dojazdy.
Wykonawcą zadania była firma Primost Serwis z Będzina.

GDDKiA informuje, iż podpisała z agencją CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) umowę na dofinansowanie projektu mostowego dotyczącego rozbudowy lub budowy obiektów mostowych na wybranych drogach krajowych w sieci TEN-T zlokalizowanych na trasach predefiniowanych dla przemieszczeń wojsk, wśród nich znalazł się most w Tworogu. Współfinansowanie wyniesie 50% wartości netto inwestycji z instrumentu Łącząc Europę – Mobilność Wojskowa (CEF Military Mobility).

Źródło: GDDKiA, 14.08.2024

Mazowieckie. W Pruszkowie otwarto wiadukt nad liniami kolejowymi

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) oddały do użytku wiadukt drogowy nad torami. Przedsięwzięcie zrealizowano we współpracy z samorządem Pruszkowa (woj. mazowieckie) przy wsparciu funduszy unijnych.

W Pruszkowie przy skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Broniewskiego wybudowano wiadukt drogowy. Przeprawa przechodzi nad torami linii kolejowych nr 447 (Warszawa Zachodnia–Grodzisk Mazowiecki) i nr 1 (Warszawa Zachodnia–Katowice).

Wiadukt z najazdami ma 292 m długości, jego szerokość wynosi 14 m. Wyposażono go w dwupasową jezdnię, ścieżki rowerowe i chodniki. Obiekt jest oświetlony, można się na niego dostać windą.

Efektem inwestycji jest likwidacja korków w rejonie wiaduktu, który zastąpił przejazd w poziomie szyn. Z Pruszkowa łatwiej dojechać do Warszawy, Grodziska Mazowieckiego i autostrady A2.

Inwestycja pochłonęła 24,74 mln zł netto. Wkład PKP PLK wyniósł 10,35 mln zł (ta kwota była dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki pochodziły z budżetu samorządu Pruszkowa.

W woj. mazowieckim bezkolizyjne skrzyżowania powstają w Teresinie i Sulejówku. Kierowcy, piesi i rowerzyści mają do dyspozycji przeprawy w Legionowie, Warszawie, Otwocku, Sulejówku, Wołominie, Kobyłce, Tłuszczu, Toporze i Jasienicy Mazowieckiej. W Ciechanowie powstał wiadukt pieszo-rowerowy.

Źródło: PKP PLK, 06.08.2024

Śląskie. Nowy most nad Odrą. Zaczęli roboty

Rozpoczęto budowę mostu przez Odrę, który połączy miejscowości Ciechowice (prawy brzeg) i Grzegorzowice w woj. śląskim. Przeprawa będzie elementem drogi wojewódzkiej nr 421.

Obecnie w miejscu planowanego obiektu nad Odrą funkcjonuje przeprawa promowa. Nowy odcinek DW421 (klasa G) będzie mieć około 2,7 km, z czego 633,6 m wyniesie długość mostu. Będzie to obiekt z 13 przęsłami o rozpiętości od 40 do 50 m, zbudowany w technologii nasuwania podłużnego (polega na przesuwaniu na kolejne podpory gotowych elementów konstrukcji).

Umowę podpisano pod koniec stycznia tego roku. Wykonawca rozpoczął już usuwanie humusu, a także prace związane ze wzmocnieniem gruntu pod nowy odcinek DW421. Realizowane są też roboty ziemne w zakresie wykopów. Trwa remont starego mostu nad potokiem, znajdującego się w rejonie dojazdu do planowanej przeprawy przez Odrę. Wszystko ma być gotowe na początku 2027 r. Kontrakt warty jest 293,7 mln zł.

Jak mówi Wojciech Saługa, marszałek woj. śląskiego, rozpoczęcie realizacji tej inwestycji ma znaczenie nie tylko dla lokalnej społeczności, ale w przyszłości także dla gospodarki regionu, bo sprawna komunikacja zawsze staje się dla niej impulsem. W ten sposób buduje się przestrzeń dla biznesu. W praktyce nowy most nie tylko ułatwi lokalną komunikację, ale również będzie miał znaczenie tranzytowe, umożliwiając transport bez konieczności wjazdu do Raciborza.

Źródło: UMWŚ , 05.08.2024

Idź do oryginalnego materiału