W odpowiedzi na powstanie zespołu ds. deregulacji, związek Transport i Logistyka Polska oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zgłosiły swoje propozycje zmian przepisów. W tym artykule sprawdzamy te najważniejsze dla branży oraz przedstawiamy pełną listę postulatów obu organizacji.
Spis treści:
- Uproszczenie procedur zatrudniania kierowców z zagranicy
- Poprawa kondycji finansowej firm transportowych
- Zniesienie barier inwestycyjnych i rozwojowych
- Skrócenie terminów płatności za usługi transportowe
- Pełna lista propozycji ZMPD i TLP deregulacji w transporcie
Uproszczenie procedur zatrudniania kierowców z zagranicy
TLP i ZMPD zgodnie podkreślają potrzebę uproszczenia procedur zatrudniania kierowców z zagranicy. Obecne procedury są bowiem czasochłonne, a często również zawiłe i zawsze wymagają kontaktu z wieloma instytucjami – od urzędów wojewódzkich po konsulaty.
Dlatego w ramach deregulacji wspomniane organizacje postulują pełną cyfryzację i standaryzację procesu zatrudniania kierowców spoza UE. W tym celu proponują stworzenie jednolitego systemu online do składania wniosków o pozwolenie na pracę i wizy oraz uproszczenie formularzy i minimalizację wymaganej dokumentacji. Co więcej, ze względu na trudną sytuację przewoźników, wśród postulatów znalazł się też pomysł wprowadzenia priorytetowego traktowania branży transportowej w procedurach dotyczących cudzoziemców.
Poprawa kondycji finansowej firm transportowych
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych podniosło kwestię niestabilności płatności oraz presji finansowej ze strony pośredników, które to czynniki utrudniają funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw przewozowych. Aby rozwiązać te problemy, zespołowi Rafał Brzoski zaproponowano wprowadzenie obowiązkowej gwarancji bankowej dla firm spedycyjnych. Byłaby ona zabezpieczeniem interesów przewoźników w przypadku niewypłacalności kontrahenta.
Dodatkowo postuluje się redukcję liczby pośredników do jednego pomiędzy zleceniodawcą a przewoźnikiem. Celem tej zmiany jest ograniczenie wysokości prowizji (doliczanej teraz przez każdego kolejnego pośrednika) oraz opóźnień w płatnościach, które aktualnie są efektami zaległości w rozliczeniach pomiędzy poszczególnymi pośrednikami.
Zniesienie barier inwestycyjnych i rozwojowych
Związek Transport i Logistyka Polska zwrócił uwagę na fakt, iż rozwój infrastrukturalny oraz inwestycyjny w branży transportowej ograniczają bariery administracyjne. Z tego powodu zaproponowano skrócenie terminów rozpatrywania decyzji środowiskowych i inwestycyjnych. TLP postuluje także uproszczenie formalności przy planowaniu nowych baz transportowych, hal czy punktów serwisowych.
Skrócenie terminów płatności za usługi transportowe
Kilkudziesięciodniowe terminy płatności w połączeniu z (nierzadko wielomiesięcznymi) opóźnieniami zaburzają płynność finansową firm w branży transportowej. Dlatego ZMP domaga się ustawowego skrócenia terminów płatności za usługi transportowe. Szczegóły tego postulatu obejmują:
- skrócenie maksymalnego terminu płatności do 14 dni, z możliwością przedłużenia do 30 dni w szczególnych przypadkach,
- wprowadzenie sankcji finansowych za nieterminowe rozliczenia,
- skrócenie terminu korekty VAT z 90 do 14 dni od dnia przekroczenia terminu płatności.
Pełna lista propozycji ZMPD i TLP deregulacji w transporcie
Powyżej szerzej omówiliśmy najważniejsze dla branży propozycje deregulacji zgłoszonych przez Transport i Logistyka Polska oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. To jednak nie wszystkie postulaty tych organizacji, dlatego w poniższej tabeli prezentujemy ich pełna listę.
Obszar | Postulat | Organizacja |
Procedury administracyjne | Eliminacja praktyki informowania o brakach dokumentów tuż przed terminem decyzji | ZMPD |
Postępowania sądowe | Skrócenie procesów dot. należności, uproszczenie formalności i niższe koszty | ZMPD |
Legislacja UE | Przegląd przepisów klimatycznych i ograniczenie obowiązków sprawozdawczych | ZMPD |
Kontrole drogowe | Skrócenie czasu kontroli i możliwość wcześniejszej awizacji pojazdów | ZMPD |
Składki i podatki | Zniesienie składek zdrowotnych od sprzedaży aktywów i możliwość odliczenia VAT | ZMPD |
Zabezpieczenia finansowe | Obowiązkowa gwarancja bankowa dla spedytorów | ZMPD |
Pośrednictwo | Maksymalnie jeden pośrednik między zleceniodawcą a przewoźnikiem | ZMPD |
Terminy płatności | Termin 14 dni (maks. 30) oraz sankcje za opóźnienia; korekta VAT po 14 dniach | ZMPD |
System przedpłat | Urzędowy system z częściową zaliczką (np. 50/50) chroniący obie strony | ZMPD |
Rejestr dłużników | Ogólnodostępna baza firm/osób z negatywną historią gospodarczą | ZMPD |
Kapitał zagraniczny | Zwiększenie nadzoru nad firmami z kapitałem spoza Polski | ZMPD |
Koszty pracy | Preferencyjne stawki ZUS dla kierowców | ZMPD |
Odpowiedzialność i ubezpieczenia | Surowsze przepisy wobec spedytorów; OC obowiązkowe | ZMPD |
Zatrudnianie cudzoziemców | Uproszczenie procedur legalizacji pracy dla kierowców spoza UE | ZMPD |
CRBR | Eliminacja dublujących się obowiązków, administracja przejmuje obowiązki weryfikacyjne | TLP |
Planowanie przestrzenne | Przegląd i modernizacja przepisów pod kątem inwestycji i rozbudowy | TLP |
Przepisy podatkowe | Wydłużone vacatio legis dla przepisów fiskalnych | TLP |
Kwalifikacje kierowców | Deregulacja kursów nt. urządzeń ciśnieniowych | TLP |
Prawo jazdy | Likwidacja PKK i PKZ – uproszczenie dostępu do zawodu kierowcy | TLP |
Naruszenia transportowe | Depenalizacja drobnych błędów w systemach monitorowania | TLP |
Zatrudnianie cudzoziemców (procedury) | E-wnioski w konsulatach/ambasadach, uproszczenia wzorów dokumentów | TLP |
Priorytet branżowy | Ustawowe pierwszeństwo dla branży TSL przy sprawach cudzoziemców | TLP |
Zezwolenia/licencje | Cyfryzacja procesów dot. zezwoleń i licencji | TLP |
Terminy płatności (ogólne) | Skrócenie terminów płatności między firmami do 14 dni – bez wyjątków | TLP |
Tabela. Wszystkie propozycje zmian deregulacyjnych zgłoszone przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) oraz Transport i Logistyka Polska (TLP.)