ElectroMobility Poland czeka na rozstrzygnięcie konkursu na 4,5 mld zł finansowania publicznego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). To od tej decyzji zależy tempo budowy hubu elektromobilności w Jaworznie – kontynuacji projektu Izera w zmienionej formie.
Projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera, który od 2020 r. nie wyszedł poza etap przygotowawczy, w tej chwili wchodzi w kolejną fazę transformacji. ElectroMobility Poland (EMP) – dziś mówiąca już nie o jednym modelu auta, ale o „hubie produkcyjno-rozwojowym” – oczekuje na rozstrzygnięcie konkursu w ramach KPO. Stawką jest 4,5 mld zł finansowania publicznego. Wynik postępowania, prowadzonego przez NFOŚiGW, ma przesądzić o tempie i skali inwestycji.
Ministerstwo Aktywów Państwowych – w odpowiedzi na pytania redakcji Samar.pl – podkreśla, iż projekt stał się elementem polityki przemysłowej państwa, obejmując nie tylko produkcję samochodów, ale też rozwój lokalnych kompetencji, łańcuchów dostaw i – potencjalnie – powiązań z sektorem energetycznym. Harmonogram jest uzależniony od KPO: umowy ze zwycięzcami konkursu mają zostać podpisane do końca 2025 r., a środki uruchomione w pierwszej połowie 2026 r.
Hub zamiast „klasycznej” Izery
W 2024 r. EMP dokonała istotnej przebudowy koncepcji. Spółka odchodzi od modelu licencjonowania technologii na rzecz partnerstwa joint venture, w ramach którego dzieli ryzyko, ale też oczekuje realnego wpływu na ostateczny produkt. Nowa strategia zakłada, iż Polska – poprzez EMP – wnosi do wspólnego przedsięwzięcia fabrykę i dostęp do rynku, a partner zapewnia know-how, platformę technologiczną i transfer kompetencji.
Warunkiem koniecznym pozostaje wysoki udział krajowego przemysłu. Resort aktywów państwowych wymienia konkretne oczekiwania: lokalni dostawcy jako kontrahenci fabryki w Jaworznie, udział polskich inżynierów w pracach badawczo-rozwojowych oraz tworzenie ekosystemu usług – również na styku z energetyką.
Na początek hybryda?
Choć Izera od początku była projektem auta stricte elektrycznego, resort po raz pierwszy sygnalizuje realizację inwestycji w etapach, co może sugerować rozważanie rozwiązań hybrydowych na starcie. Powód? Wdrażanie elektromobilności nie przebiega zgodnie z pierwotnymi prognozami, a europejski rynek przechodzi okres turbulencji. Na szczegóły – zdaniem przedstawicieli rządu – pozostało za wcześnie, jednak to zmiana istotna i pragmatyczna, jeżeli projekt ma gwałtownie uzyskać skalę i odbiorców.
(red) Źródło: IBRM Samar

11 godzin temu













![Microsoft, Apple i Zilog razem? Tak, to możliwe! - "Byte" 80/6 [HISTORIA KOMPUTERÓW 51]](https://i1.ytimg.com/vi/sNhDBDgL2nI/maxresdefault.jpg)