Prognoza IEA – do 2030 roku co drugi nowy samochód będzie elektrykiem

6 godzin temu

Mimo niepewności gospodarczych i zróżnicowanych polityk przemysłowych, rynek pojazdów elektrycznych rośnie w rekordowym tempie. Według najnowszego raportu IEA, w 2025 roku ponad 20 milionów samochodów sprzedanych na świecie będzie elektrycznych – to więcej niż jedna czwarta całego rynku!

Globalna ekspansja elektromobilności

Z opublikowanego 14 maja raportu Global EV Outlook 2025 Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) wynika, iż sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie szybciej niż prognozowano. W 2024 roku sprzedano na świecie ponad 17 milionów aut na prąd, co oznacza przekroczenie 20-procentowego udziału w globalnym rynku. W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż wzrosła o kolejne 35% rok do roku.

Liderem pozostają Chiny – w 2024 roku prawie co drugi sprzedany samochód w tym kraju był elektryczny, a łączna liczba sprzedanych tam EV przekroczyła 11 milionów. To więcej niż całkowita globalna sprzedaż w 2022 roku. Dynamicznie rozwijają się także rynki wschodzące w Azji i Ameryce Łacińskiej – tam wzrost sprzedaży wyniósł aż 60%.

W Stanach Zjednoczonych sprzedaż wzrosła o 10%, przekraczając próg 10% udziału w rynku. W Europie, mimo stagnacji spowodowanej wycofywaniem subsydiów, udział EV utrzymał się na poziomie około 20%.

Ceny spadają, ale nie wszędzie tak samo

Raport IEA podkreśla, iż kluczowym czynnikiem wzrostu jest malejąca cena zakupu pojazdów elektrycznych. W 2024 roku średnia cena samochodu elektrycznego na świecie spadła dzięki konkurencji i tańszym akumulatorom. W Chinach aż dwie trzecie EV było tańsze niż ich spalinowe odpowiedniki, choćby bez dopłat. W Niemczech i USA różnice cen pozostały – odpowiednio 20% i 30% na niekorzyść aut elektrycznych.

Jednak mimo wyższych kosztów zakupu, koszty eksploatacji EV są znacznie niższe. choćby przy spadku cen ropy do 40 USD za baryłkę, ładowanie w domu w Europie pozostaje o połowę tańsze niż tankowanie auta spalinowego – przypomina IEA.

Chińska dominacja w eksporcie i boom na elektryczne ciężarówki

Chiny są nie tylko największym rynkiem wewnętrznym, ale i eksporterem. W 2024 roku kraj ten sprzedał za granicę 1,25 miliona EV – głównie do państw rozwijających się. Pojazdy te, często znacznie tańsze niż lokalne alternatywy, napędzają elektryfikację tamtejszych flot.

IEA odnotowuje też szybki wzrost rynku elektrycznych ciężarówek – w skali globalnej sprzedaż wzrosła o 80%, osiągając 2% udziału w rynku. Napędzały go głównie Chiny, gdzie pojazdy ciężarowe tego typu są już konkurencyjne względem diesli dzięki niskim kosztom eksploatacji.

Nowe narzędzia i prognozy na przyszłość

IEA uruchomiła równolegle z raportem zaktualizowane narzędzia online: Global EV Data Explorer i Global EV Policy Explorer, które pozwalają na analizę danych i polityk dotyczących elektromobilności na świecie. niedługo ma się również ukazać specjalny raport poświęcony przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań w łańcuchach dostaw i utrzymaniu konkurencyjności branży.

Perspektywa do 2030 roku

Zgodnie z prognozami IEA, do końca dekady udział EV w globalnej sprzedaży samochodów ma przekroczyć 40%. To oznacza nie tylko transformację przemysłu, ale i ogromne zmiany w polityce energetycznej, infrastrukturze i łańcuchach dostaw. najważniejsze będą dalsze spadki kosztów akumulatorów, rozwój sieci ładowania i stabilność regulacyjna.

Jak podsumowuje Fatih Birol, dyrektor wykonawczy IEA:

„Nasze dane pokazują, iż mimo znacznych niepewności, pojazdy elektryczne pozostają na silnej ścieżce wzrostu. Sprzedaż bije kolejne rekordy, co ma ogromne znaczenie dla całego sektora motoryzacyjnego”.

Idź do oryginalnego materiału