Oshkosh, 108-letnia amerykańska firma produkująca pojazdy wojskowe i inny sprzęt specjalistyczny, ma wielkie plany wobec Twojej okolicy.
Firma po raz pierwszy pojawiła się na targach CES w Las Vegas, aby ogłosić wprowadzenie szeregu nowych komercyjnych pojazdów elektrycznych, w tym wozów strażackich i śmieciarek typu plug-in, a także technologii opartej na sztucznej inteligencji, która według niej uczyni te pojazdy bezpieczniejszymi i wygodniejszymi.
Być może znacie firmę Oshkosh, firmę cieszącą się dużą wiarygodnością jako wykonawca sektora obronnego, z kontraktu z Pocztą Stanów Zjednoczonych na budowę pierwsza w pełni elektryczna ciężarówka pocztowa. W ubiegłym roku, The Poczta Waszyngtońska zgłoszone iż projekt był pogrążony w opóźnieniach, a na listopad dostarczono do USPS jedynie 93 ciężarówki.
1/3
Nowa śmieciarka napędzana sztuczną inteligencją firmy Oshkosh i robot śmieciarski HARR-EZdjęcie: Oshkosh
1/3
Nowa śmieciarka napędzana sztuczną inteligencją firmy Oshkosh i robot śmieciarski HARR-EZdjęcie: Oshkosh
Jednak pomimo tych opóźnień firma Oshkosh uważa, iż jest dobrze przygotowana do pomocy w budowie pojazdów specjalnych nowej generacji i twierdzi, iż planuje ostatecznie dostarczyć firmie USPS 165 000 pojazdów, z czego aż 70 procent będzie elektrycznych. Firma ogłosiła również plany budowy różnorodnych pojazdów elektrycznych i autonomicznych dla lotnisk, w tym robota do obsługi ładunków i pojazdów elektrycznych na place budowy.
Jednak „sąsiedzkie” pojazdy elektryczne, jak je nazywa Oshkosh, mają szansę stać się najbardziej widoczne i najbardziej wpływowe, jeżeli firmie uda się je zbudować.
Pierwszym zaprezentowanym dzisiaj pojazdem jest McNeilus Volterra ZFL, w pełni elektryczna śmieciarka ładowana od przodu z systemem wykrywania pojemników na śmieci opartym na sztucznej inteligencji. Czujniki wykrywają lokalizację pojemników na śmieci i komunikują się z ciężarówką, aby zapewnić jej dokładne ustawienie. Następnie zostaje uruchomione ramię robota, które chwyta pojemnik i podnosi go w celu wyrzucenia śmieci. Firma Oshkosh wdraża także nowy, oparty na sztucznej inteligencji, wizyjny system skażenia, który będzie identyfikować i usuwać przedmioty, które nie nadają się do strumieni odpadów lub recyklingu.
1/3
Firma oferuje szeroką gamę wyspecjalizowanych pojazdów elektrycznych, w tym śmieciarki, samochody do dostarczania poczty i wozy strażackie. Zdjęcie: Oshkosh
1/3
Firma oferuje szeroką gamę wyspecjalizowanych pojazdów elektrycznych, w tym śmieciarki, samochody do dostarczania poczty i wozy strażackie. Zdjęcie: Oshkosh
A skoro mowa o robotach, firma Oshkosh wprowadziła HARR-E, autonomicznego elektrycznego robota do zbierania śmieci, który ma zapewniać odbiór śmieci i materiałów do recyklingu na żądanie za pośrednictwem aplikacji na telefona lub wirtualnego asystenta domowego, takiego jak Amazon Alexa.
Robot „sprawia, iż usuwanie śmieci jest tak proste, jak zamawianie Ubera lub Lyfta bezpośrednio z domu” – powiedział Jay Iyengar, dyrektor ds. technologii w firmie Oshkosh. HARR-E jest uruchamiany z centralnego obszaru zbiórki śmieci w okolicy i autonomicznie kieruje się do domu mieszkańca w celu odbioru, po czym wraca do bazy w celu rozładunku i naładowania baterii.
„Wywóz śmieci tak łatwy, jak zamówienie Ubera lub Lyfta prosto z domu”
Z myślą o strażakach firma Oshkosh wprowadza nowy system łagodzenia skutków kolizji, w uproszczeniu CAMS, którego zadaniem jest informowanie pracowników służb ratunkowych, kiedy można bezpiecznie opuścić pojazdy. Według Iyengara „CAMS wykorzystuje zaawansowany zestaw kamer i czujników radarowych ze sztuczną inteligencją, aby dokładnie wykrywać trajektorię, prędkość i bliskość jadących pojazdów w stosunku do zaparkowanego pojazdu uprzywilejowanego. CAMS może powiadomić o zbliżającej się kolizji z wyprzedzeniem od dwóch do trzech sekund, zapewniając dodatkową warstwę bezpieczeństwa podczas działań drogowych.
To ambitny pakiet technologii. Oshkosh twierdzi, iż sprosta temu zadaniu. Jednak polityczne trudności, w tym obietnice prezydenta-elekta Donalda Trumpa wyeliminować miliardy dolarów z zachęt do pojazdów elektrycznychmoże utrudnić osiągnięcie sukcesu.
Mimo to dyrektorzy Oshkosh starali się prognozować optymistyczne prognozy. „Opinie na temat pierwszego pojazdu są fantastyczne” – powiedział dyrektor generalny firmy Oshkosh, John Pfeifer, o nowej ciężarówce dostawczej USPS. „W wielu publikacjach pisano o reakcji przewoźnika pocztowego na pierwsze pojazdy. Ale idzie wyjątkowo dobrze.”