Mazda w końcu ujawniła następcę popularnej „szóstki”. Nazywa się 6e, powstał we współpracy z chińskim Changanem i właśnie został zaprezentowany w Europie.
Mazda 6 trzeciej generacji była wytwarzana od 2012 roku przez długie 12 lat. Oferowano ją zarówno w wariantach sedan, jak i kombi. Zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.
Ale zupełnie nowe 6e wywraca zastany porządek do góry nogami. Nie jest już sedanem, ale liftbackiem. Nie ma napędu spalinowego, tylko elektryczny. Na dodatek powstaje w Chinach, gdzie zostało opracowane razem z firmą Changan.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-mazda-6-iii-gj1-gl-2-2-skyactiv-d-2013-test-dlugodystansowy,aid,1195Idealny rozkład mas
Mazda 6e powstała na platformie EPA1, przeznaczonej zarówno dla modeli hybrydowych plug-in, jak i czysto elektrycznych. Ale Japończycy zarzekają się, że została dopracowana przez ich inżynierów, którzy bardzo dużo uwagi poświęcili w szczególności układowi jezdnemu.
W efekcie nowa Mazda 6e, dysponująca idealnym rozkładem mas pomiędzy osiami wynoszącym 50:50, na drodze ma być optymalnie wyważona i precyzyjna w reakcjach. Zawieszenie tego auta ma typowo współczesną konstrukcję. Z przodu opiera się na kolumnach McPhersona, natomiast z tyłu – na układzie wielowahaczowym.
Ciekawostkę stanowi spojler wysuwający się automatycznie z pokrywy bagażnika przy 90 km/h. Można nim również sterować dzięki wirtualnego przycisku.
Mazda 6e standardowo ma mieć 9 poduszek powietrznych oraz całą armię systemów wsparcia kierowcy. Oparto je na „najnowocześniejszych kamerach M-pikselowych, radarze fal milimetrowych i radarze ultradźwiękowym” – informują Japończycy.
https://magazynauto.pl/testy/mazdy-rx-8-i-mx-30-e-skyactiv-r-ev-dwa-sposoby-na-wankla-porownanie,aid,3818Kawał samochodu
Najnowsze dziecko Mazdy mierzy 492 cm długości, 189 cm szerokości oraz 149 cm wysokości. Japończycy obiecują bardzo obszerną kabinę, ale i niezbyt duży bagażnik z tyłu. Ma on bowiem pojemność 330-1074 l. Przedni, zwany frunkiem, zapewnia 70 l pojemności.
Mazda 6e w Europie występuje wyłącznie z napędem na prąd. Podstawowy wariant tego auta dysponuje baterią trakcyjną o pojemności 68,8 kWh, zapewniającą zasięg 479 km, zgodnie z cyklem WLTP, i 605 km w mieście.
Przyjmuje ona prąd z maksymalną mocą 200 kW, co przekłada się na zaledwie 22 minuty, jakie są potrzebne na naładowanie jej w zakresie 10-80%. 258-konny silnik elektryczny, umieszczony przy tylnej osi, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 s i prędkość maksymalna 175 km/h.
Mazda 6e Long Range ma już akumulator 80 kWh, który zapewnia 552 km zasięgu (692 km w ruchu miejskim), ale rozczarowują swoim ładowaniem. Otóż przyjmuje on prąd z maksymalną mocą zaledwie 95 kW, co przekłada się na 44 minuty na nabicie go w zakresie 10-80%.
Moc silnika jest również niższa niż w podstawowej wersji – to 244 KM. Osiągi? 0-100 km/h w 7,8 s i prędkość maksymalna 175 km/h. Ładowarka pokładowa, niezależnie od wersji, dysponuje mocą 11 kW.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-elektryczne-24-modele-od-miejskich-po-sportowe-ceny-osiagi-zalety-wady-usterki,aid,4568Eleganckie i nowoczesne wnętrze
Mazda 6e w swoim kokpicie ma dwa ekrany – cyfrowych zegarów o przekątnej 10,2” i 14,6-calowy centralny. Ten drugi, zaopatrzony w interfejs wzorowany na telefonach, stanowi prawdziwe centrum dowodzenia tego samochodu.
Można go obsługiwać nie tylko dotykowo, ale również gestami oraz dzięki rozbudowanych komend głosowych. Japończycy informują, iż rozpoznaje on 9 europejskich języków i gestów, ale o polskim języku niestety nie wspominają.
Za to wymieniają 6 trybów „smart”, które automatycznie dopasowują ustawienia samochodu. Są to: zaraz wracam, wypoczynek, relaks, wjazd na myjnie, prywatne połączenie i czyste powietrze. Przykładowo przy zastosowaniu pierwszego z nich samochód utrzymuje stałą temperaturę w kabinie. Z kolei w trybie czyste powietrze otwiera okno kierowcy i włącza funkcję oczyszczania powietrza w układzie klimatyzacji.
Wnętrze Mazdy 6e jest wykończone tapicerką ze skóry ekologicznej, a opcjonalnie – połączeniem skóry Nappa i zamszu. Japończycy chwalą się ozdobnymi szwami, delikatnymi akcentami chromowanymi i wysoką jakością.
Wraz z premierą 6e po raz pierwszy w Maździe zastosowano ekran head-up z rozszerzoną rzeczywistością, przekazujący na przedniej szybie obraz o wielkości odpowiadającej przekątnej 50 cali.
https://magazynauto.pl/porady/obsluga-dotykowa-w-aucie-wiecej-problemow-niz-korzysci-rzadko-kiedy-uda-sie-cos-ustawic-za-jednym-dotknieciem,aid,4332Mazda 6e – kiedy w salonach?
Cen Mazdy 6e Japończycy jeszcze nie ujawnili. Auto trafi do salonów w połowie bieżącego roku. Otwartym pozostaje pytanie, czy za jakiś czas dołączą do niego również warianty hybrydowe, w których silnik spalinowy spełnia głównie funkcję generatora prądu.
1796